رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران افزود: بر اساس آماری که سازمان آمار اعلام کرده حدود ۹۱ درصد باسواد داریم و امیدواریم روزی برسد که آمار بی سوادی در کشور به عدد صفر برسد‌.
کد خبر: ۱۰۱۸۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴ 26 December 2021

فرشته اکبریان، رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران ظهر امروز در مراسم تجلیل از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی قرچک، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند نهضت سوادآموزی بر بخش عظیمی از مردم کشور ما حق حیات دارند بخاطر اینکه سواد به آنها کلید تفکر و فراگیری بخشیده است.

وی گفت: طبق قوانین و تعاریف بیشتر کشورهای دنیا، هرکسی که خواندن و نوشتن اولیه را نداشته باشد به عنوان فرد بی سواد در جامعه محسوب می شود، در سال های قبل و بعد از انفلاب برای شمارش آمار بی سوادان معمولا سرشماری انجام می شده و بر اساس آن آمارها جمع آوری می شده است که طبق آمار آن سالها از تعداد ۲۷ میلیون جمعیت کشور حدود ۱۴ میلیون و ۲۰۰ نفر بی سواد بودند یعنی ۵۲.۵ درصد جمعیت کشور در آن زمان از سواد بی بهره بودند که بعد گذشت آن سالها زحمات و تلاش های زیادی کشیده شده که به دلیل تغییر نظام ساختاری کشورهای همسایه مثل افعانستان و پاکستان باری بر کشور اضافه کرد که نهادهای بین الملی هم همکاری های خوبی در این خصوص داشتند.

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران افزود: بر اساس آماری که سازمان آمار اعلام کرده حدود ۹۱ درصد باسواد داریم و یک بخشی هنوز باقی مانده که از سواد بی بهره هستند و امیدواریم روزی برسد که آمار بی سوادی در کشور به عدد صفر برسد‌.

وی گفت: امام راحل در ابتدای انقلاب اسلامی فرمودند سواد از جمله حوائج اولیه و حتی مهم تر از بهداشت و مسکن است یعنی کسی که سواد داشته باشد قطعا آگاهانه نیز زندگی می کند و سازمان یونسکو هم این جمله امام را پس از گذشت بیش از ۳۰ سال با بررسی هایی که انجام داده ثبت کرده است.

اکبریان بیان کرد: تحقیقات بین المللی نشان می‌دهد سواد اولیه که همان دوره ابتدایی است، فقر را به مقدار زیادی کاهش می دهد و دومین مزیت باسواد شدن این است که فرد مایحتاج زندگی خودش را آگاهانه تامین می‌کند و اینکه در کاهش بیماری و بزهکاری هم موثر است.

وی گفت: سوادآموزی در کشور سه کار عمده انجام داده است یکی اینکه نهضت سوادآموزی تلاش کرده بر روی گروه های خاص جامعه متمرکز باشد که همه ما با آن سر و کار داریم از جمله قشر کارگران، کشاورزان، زنان، مادران، روستاییان و عشایر و سایر گروه های مورد توجه که قطعا مشارکت و هم افزایی دستگاه ها مؤثر بوده و بالغ بر ۳۰ تفاهم‌نامه منعقد شده که بتوانند کمک کار نهضت سوادآموزی باشند و اینکه متون سواد آموزی به سمت تقویت گفتمان انقلاب اسلامی پیش رفته است.

این مقام مسؤول گفت: سومین دست آورد نهضت سوادآموزی، قرآن آموزی است که جزو مهم ترین کار نهضت سوادآموزی بوده یعنی اگر کسی خواندن و نوشتن را بیاموزد اما قرآن خواندن را نیاموزد در واقع آن هدف ما برآورده نشده است و به هر حال باید برای تقویت بعد معنوی سوادآموزان نیز گام برداشت و تلاش کرد.

اکبریان تصریح کرد: با وجود همه زحماتی که انجام شده، متأسفانه اراده محکم و کامل برای ریشه کنی بی سوادی در جامعه اتفاق نیافتاده و نیاز به همگرایی و هم افزایی بیشتر است و زیبنده نیست که پس از گذشت ۴۲ سال هنوز این حجم بی سوادی را در کشور داریم و امیدواریم برنامه هایی رخ دهد که با کاهش هرچه سریع تر بی سوادی در جامعه مواجه باشیم.

وی گفت: امسال حدود ۱۸ هزار حجم به استان ابلاغ شده که در سه گروه تقسیم بندی شده و تا این لحظه ۹ هزار نفر پوشش داده شده که کار شناسایی مقداری سخت است که پالایش اسمی برخی افراد به دلیل مخدوش شدن کد ملی کار سختی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار