مسئول مرکز پژوهش‌های فرهنگ بومی آمل گفت: آیین کهن و ملی «مهرگان» همزمان با هشتم مهرماه آیین «میر روز و زمان جشن هشت و هشت» برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷ 28 September 2015
بع گزارش تابناک مازندران حشمت‌الله ایاز املی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار در شهرستان آمل با اشاره به اینکه کشور برای هر ماه از سال جشن‌های کهن و قدیمی زیادی دارد که نشان از اصالت و هویت واقعی‌مان است، افزود: یکی از این جشن‌ها و آیین‌ها مهرگان است که به آن جشن و آیین میر روز یا هشت و هشت می‌گویند.
ایاز تصریح کرد: این جشن بزرگ ساعت 20 هشتم مهرماه امسال همزمان با ولادت امام هادی (ع) در محوطه تکیه اسک این شهرستان برگزار می‌شود و حضور برای همه علاقمندان به فرهنگ اصیل ایرانی و بومی آزاد است.
ایاز‌آملی جشن مهرگان را از جشن‌های کهن و قدیمی ایران زمین دانست و گفت: از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشن تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار، گذشت، فداکاری و مهربانی است که در آن موج می‌زند.
مسئول مرکز پژوهش‌های فرهنگ بومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل ادامه داد: برابری روز و شب و فراوانی میوه‌ها از دیگر عوامل برگزاری این جشن کهن ایران اسلامی است که همه‌ساله در این شهرستان برگزار می‌شود.
این مسئول گفت: امسال گروه موسیقی بین‌المللی طالبا با هنرنمایی برادران محمدی به اجرای برنامه مشغول می‌شوند و از جمله برنامه‌های متنوع آن می‌توان به هنرنمایی استاد احمد رضانژاد و مرشد مهرداد ملکی با ضرب زورخانه‌ای اشاره کرد.
ایاز‌آملی خاطرنشان کرد: آیین کهن و ملی مهرگان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز پژوهش‌های فرهنگ بومی آمل برگزار می‌شود.
وی همچنین با اشاره به برگزاری همایش «نمارسّا شو» یکی از همایش‌های بومی و محلی مازندرانی در این شهرستان بیان کرد: این اجتماع با حضور پرشور مردم و علاقه‌مندان فرهنگ ناب مازندرانی در ارتفاعات روستای نمارستاق بخش لاریجان مازندران اواسط مرداد ماه امسال برگزار شد.
ایازآملی متذکر شد: در این همایش بخش‌های مختلفی از آیین بومی مازندرانی و طبری به اجرا درآمد، همچنین شاعران و هنرمندان هم به بیان اشعار بومی، محلی و بازگویی آداب محلی پرداختند.
مسئول مرکز پژوهش‌های فرهنگ بومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل با اشاره به علاقه‌مندی زیاد مازندرانی‌ها به آیین بومی و محلی، گفت: اجرای گروه‌های موسیقی اقوام و محلی طبری از دیگر بخش‌های همایش های بومی است که ریشه در فرهنگ ملی، آیین اجداد و گذشتگان دارد.
این مسئول به جشن‌هایی همانند آیین 26 نوروز ماه، 13 تیرماه، آغاز سال 1528 طبری، نوروزخوانی و جشن فروردین‌ماه اشاره کرد و گفت: باید برای احیا و زنده نگهداشتن فرهنگ ناب بومی و محلی مازندرانی تلاش کرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار