اقدام فرهنگی مردم چرام
با حضور جمعی از مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان چُرام در این استان، معتمدین و ریش سفیدان محلی، خانواده های مقتول و قاتل، یک اعدامی بعد از ۱۳ سال از پای چوبه دار به زندگی خود بازگشت.
کد خبر: ۱۰۲۴۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱ 23 April 2022
۱۳ سال پیش در یک نزاع خیابانی، دوجوان با هم در شهر چرام مرکز شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد با هم درگیری فیزیکی داشتند که متاسفانه یکی از آنان در نتیجه این نزاع خیابانی کُشته شد و خانواده مقتول بعد از ۱۳ سال از اعدام قاتل فرزند خود صرف نظر و او را در آئینی که با نام گردهمایی و آشتی کنان وحدت آفرین و پیمان برادری طایفه بزرگ مشایخ برگزار شد ، بخشیدند.
در شب بیستم رمضان و با حضور معاون سیاسی استاندار، رئیس دادگستری ، مدیرکل آموزش و پرورش ، رئیس شورای حل اختلاف ، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان، فرماندار و امام جمعه، اعضاء شورای اداری، رئیس دادگستری و جمعی از مردم شهرستان چرام گردهمایی و آشتی کنان وحدت آفرین و پیمان برادری طایفه بزرگ و نامدار مشایخ در مصلی شهر چرام برگزار شد.
بخشش قاتل پس از 13 سال با چاشنی وحدت و پیمان برادری طایفه ای + تصاویر
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، موسی اخلاقی از فرهنگیان شهرستان چرام طی سخنانی گفت : درود  می فرستم بر روح جوان رشید و فقید شهرمان زنده یاد و نام مرحوم *محمدهادی همتی* و به احترام آن عزیز که نابخردانه و جاهلانه و بی دانشی  مقتولِ خشم و بغض و جهل شد ضمنِ قرائت فاتحه یک دقیقه سکوت می کنیم.
اخلاقی ادامه داد : یکی از راههای رسیدن به کمالات و قرب الهی پایبندی انسان به اخلاقیات و اکتساب فضایل است . آدمی با  فضیلت به عروج و با رذیلت به سقوط می رسد و هبوط  می کند و هر کس بخواهد از رحمت و الطاف خداوندی برخوردار شود باید انسانی عارف شود .
وی گفت : یکی از فضایلِ نیک انسانی عفو و گذشت است یعنی غلبه بر قهر و خَشم و غضب خویشتن. انسان باید تجلّی صفات الهی و اخلاقِ نیک خدائی شود. در جهان هستی و عالمِ انسانی ، هیچ مفهومی زیباتر از عشق نیست . مهر و مهربانی و مدارا مفاهیم بلند و  والایِ عوالم انسانی است .
اخلاقی ادامه داد : انسان ذاتاََ و ماهیّتاََ  روحِ الهی دارد : وَ نفَختُ فیهِ مِن رُوحِی؛ " فِطرهَ اللهِ الّتی فَطَرَ الناسَ علیها " فطرت و خمیرمایه ی او خداگونه است امّا به واسطه غلبه جهل بر عقل و اِستیلای روحِ شیطانی بر روحِ رحمانی او به سمت انحراف و اِعوجاج می رود و سقوط می کند و به عنصری ضد اخلاق و ضد ارزش بدل می شود و در نتیجه دست به شرارت و  قساوت میزند چون زاده ی  جهل است .
اخلاقی افزود : جرم ، جنایت ، خیانت و خباثت  مفاهیمی پست و پلیدند ، به همین دلیل آنانکه به خشونت و قتل متوسل می شوند مقهورِ خدا و مغضوب خلقِ خدا هستند . " وَ لَکُم فِی القصاصِ حَیاهُ  یا اُولیِ اَلالباب " با همه ی  این وجود ما آدمیان باید به همنوعان حیات و زندگی ببخشیم و طراوت و شادابی بدهیم .
وی با اشاره به لیالی و شبهای شهادت حضرت علی (ع) گفت : عفو و گذشت عطوفت ، خوب است و نباید ایثار و بخشش را از زندگی حذف کنیم ، باید مُروّج اخلاق علوی باشیم .
اخلاقی ادامه داد : علی مظهر جمال و جلال خداست ، او جامعِ صفات اضداد است . به قول جرج جرداقِ مسیحی :  ای طبیعت ترا چه می شد اگر تمامِ قوایت را بسیج می کردی و دوباره شخصیتی به عظمت علی را  به جهانِ بشری عطا  می کردی !! او در کنفرانسی در بغداد دعوت شد و  از او پرسیدند شما مسیحی هستی  چرا در بابِ حصرت عیسی و مریم مقدس کتاب ننوشتی و در باب علی (ع) [الصوت العِداله الانسانیّه ]را نوشتی؟پاسخ داد من هر چه گشتم در تاریخ انسانها هیچ شخصیتی بالاتر و  والاتر از علی ندیده ام و نمی شناسم؛این، عظمت مقام و مرتبتِ کمالِ و منزلت والای  علی (ع) است .
اخلاقی در ادامه با اشاره به بخشش قاتل گفت : درود و رحمت خدا بر پدر و مادرِ ، مرحوم محمد هادی همتی که با گذشت و عفو و بخشش قاتل از خونِ به ناحق ریخته فرزندشان گذشتند و درس مهر و مدارا و مهربانی را به مردمِ شهرمان و به جامعه آموختند و ازاین خانواده بزرگ ، کمال امتنان و سپاسگزاری را دارم .
وی در پایان افزود : از آقایان دکتر نگین تاجی قاضی القضات پرتلاش و محبوب و مردمی ،سید جواد هاشمی معاونت سیاسی ، دکتر فتاح محمدی مردِ دلسوز و نوع دوست و مردم مدار استان که تلاش بسیار برای حل و فصل نزاع چرام کرد و همچنین آقای محمد جمالی معاونت آموزش و پرورش استان که خیلی زیاد برای اصلاح و مصالحه تلاش کردند بی نهایت سپاسگزارم .
بخشش قاتل پس از 13 سال با چاشنی وحدت و پیمان برادری طایفه ای + تصاویر
حجت الاسلام افشار امام جمعه چرام نیز در این مراسم گفت: خانواده مرحوم هادی همتی با بخشش قاتل در ماه مبارک رمضان نشان دادند که با گذشت، برادری و بخشش می توان در کنار هم با آرامش و آسایش زندگی کرد.
عبدالرحمان توفیقیان فرماندار چرام هم با قدردانی از بانیان چنین جلساتی گفت: این نشست الگویی برای ترویج فرهنگ عفو و گذشت در جامعه است.
رئیس دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این آئین بااظهار امیدواری از اینکه کاش روزی برسد که شاهد حوادث تلخی شبیه آنچه که اکنون این نشست برای بخشش آن در حال برگزاری است نباشیم، اظهارداشت: در استان ما شاهد تلاش‌های فراوانی از سوی دستگاه قضایی، نیرو‌های امنیتی و نظامی بوده، اما برخی اوقات حرکت‌های شکل می‌گیرد که شاهد حوادث تلخی هستیم.
"حجت الاسلام عبدالرحیم عبودی" با تاکید براینکه کاش روزی برسد که شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم، اظهارداشت: در کنار این حوادث ناگوار، ایثارگری‌هایی را هم می‌بینیم و آن هم گذشت و بخشش‌هایی است که خانواده‌های مقتول دارند.
وی گفت: نکته زیبای این آئین گذشت این است که خانواده مرحوم همتی بدون از هیچ شرطی و یا دریافت دیه، به قاتل رضایت داده اند و این حرکت قابل تحسین است.
بخشش قاتل پس از 13 سال با چاشنی وحدت و پیمان برادری طایفه ای + تصاویر
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به برخی از آیات و روایات قرآن ، یادآور شد : در قرآن بیش از ۸۰ آیه بحث صلح و سازش مطرح است و این اهمیت موضوع را می‌رساند.
"سید جواد هاشمی مهر" با تاکید براینکه فعالان فضای مجازی و رسانه‌ای شایسته است به این گونه مسائل بپردارند تا اصلاح ذات البین را بیشتر در جامعه شاهد باشیم، اظهارداشت: زیبایی‌هایی در شهرستان چرام وجود دارد که نباید اجازه بدهیم چنین زیبایی‌هایی از بین برود.
بگفته وی، شهرستان چرام بر مدار توسعه است و همه باید کمک کنند تا این مدار برپایه خود بچرخد تا بتوان روند توسعه‌ای را شتاب بخشید.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، ممنوعیت سلاح در آئین‌های عروسی و عزا بعلاوه ساماندهی آرامستان‌ها را از مُصوبات قابل تقدیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان چُرام عنوان کرد.
بخشش قاتل پس از 13 سال با چاشنی وحدت و پیمان برادری طایفه ای + تصاویر
دادستان چُرام هم در این آئین با بیان اینکه در این شهرستان حتی یک پرونده نداریم که یک روز از وقت قانونی رسیدگی آن گذشته باشد، یادآورشد: تمامی پرونده‌ها ثبت متمرکز و آمار کاملا واقعی است.
"حجت الاسلام سجاد آذریتون" با تاکید بر این نکته که برخورد با جرائم خشن در اولویت دستگاه قضایی در شهرستان چُرام است ، اظهار داشت : رسیدگی به پرونده‌های گذشته از دیگر اقداماتی است که اکنون در دستورکار قرار گرفته است.
دادستان عمومی و انقلاب چرام گفت: در ۹ ماه اخیر ۴ نزاع در این شهرستان رخ داده که انتظار است با تعامل ریش سفیدان و رسانه‌ها ارتکاب جرم در چرام کاهش یابد.
وی از تهیه بانک اطلاعاتی برای مُتهمان و مجرمین جرائم خشن در شهرستان چُرام هم خبرداد و خاطرنشان کرد : تعداد زیادی از مُتهمان و محکومین خطرناک که متواری بودند را شناسایی و دستگیر کردیم و الان کمتر از ۱۰ مُتهم فراری داریم.
آذریتون گفت: یکی از ابتکار‌های صورت گرفته دستگاه قضایی در این شهرستان، راه اندازی سامانه سامع بود که گزارشات خوبی خصوصا در حوزه سلاح و مهمات ارسال و تعداد زیادی سلاح و مهمات در این راستا کشف شده است.
دادستان عمومی و انقلاب چرام از همکاری و تعامل فرماندار این شهرستان در راستای حفظ منافع عمومی و اراضی ملی خبرداد و اظهارداشت: در بحث حقوق عامه، با همکاری و تعامل مستقیم آقای توفیقیان فرماندار شهرستان، اقدامات خوبی در راستای حفظ منابع طبیعی انجام شده و معارضات اجتماعی در اجرای پروژه‌های عمرانی در اغلب مناطق رفع معارض انجام گرفته است.
آذریتون گفت: در ۹ ماهه گذشته کمتر از چهار نزاع دسته جمعی داشته ایم و از مردم شهرستان می‌خواهیم در کمال صلح و آشتی، ما را یاری کنند تا هزینه ارتکاب جرم افزایش نیابد.
بخشش قاتل پس از 13 سال با چاشنی وحدت و پیمان برادری طایفه ای + تصاویر
رئیس کُل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این آئین به مُخلان و ناامن کنندگان امنیت در این استان هُشدار داد که سرانجام و نتیجه تمام اخلال‌ها و ناامنی ها، مُجازات سنگین، تبعید و چوبه دار است.
"حَسن نگین تاجی "با تاکید براینکه با برخورد‌های قاطعانه قضایی که در استان کهگیلویه و بویراحمد شکل گرفته، زندان یاسوج مرکز استان از زندانی پُر شده است، اظهارداشت: در طرح ارتقای امنیت اجتماعی، دادستان باید پا به پای پلیس باشد و با گشت زنی در راستای این طرح قدم‌های مثبت بردارد.
وی با تاکید براینکه به کسانی که قصد ناامنی دارند هشدار می‌دهم آینده شما دار مجازات و تبعید است، یادآورشد: با کسانی که در فضای مجازی ادعای قدرت نمایی دارند به تمام توان برخورد قاطع قضایی شود.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد از مسوولان قضایی این استان خواست با دارندگان تسلیحات آئین‌های عروسی و عزا بشدت برخورد قانونی داشته باشند، تصریح کرد: در زندان یاسوج، بیشترین بازداشت‌ها و تبعید‌ها مربوط به شهرستان چُرام است.
نگین تاجی با تاکید براینکه شیوه‌های کنونی و برخورد قهری به تنهایی اثر گذار نیست، ادامه داد: نیاز است نقش مردم و دستگاه‌های اجرایی در این میان نمایان‌تر باشد.
وی از ارتباط خود با نخبگان و دانشگاهیان شهرستان چُرام خبر داد و اظهار داشت : روزانه با مَردم چُرام ارتباط دارم و حتی نخبگان شهرستان دیدگاهی دارند که همه موارد باید از طریق مراجع قضایی و نظامی حل شود.
این مقام قضایی باتشکر از خانواده مقتول که بستر‌های بازگشت صلح و آرامش را به این شهرستان فراهم آوردند، بیان داشت: آثار مثبت صلح و سازش نمایان است و امروزه بیشتر از هر زمان دیگری، نیازمند بهره گیری از ظرفیت ریش سفیدان و معتمدان محلی هستیم.
قاضی القضات استان کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه در زندان یاسوج بیشترین بازداشت ها و تبیعدها مربوط به چرام است ولی این شیوه اثر گذار نیست گفت : نیاز است مردم ، ریش سفیدان ، معتمدان و دستگاه های فرهنگی چرام در این خصوص ورود کنند و از ادامه این روند جلوگیری شود.
نگین تاجی گفت: در تمام نظام‌های دنیا حرکت به سوی نهاد‌های سازشی شکل گرفته و خوشبختانه در سند تحول قضایی به این موضوع هم تاکید شده است.
حسن نگین تاجی افزود: شیوه گذشت، از خود گذشت مهم تر است و گذشت خانواده همتی، گذشتی نیکو و ارزشمند است و با خدا معامله کردند.
وی بیان کرد: با افرادی که در مراسم عروسی و عزا از اسلحه استفاده می کنند به شدت برخورد می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این آئین گفت: بر دست همکار فرهنگی ام که پدر مقتول بوده و از فرهنگیان خوشنام استان است بوسه میزنم و بر این بوسه افتخار می‌کنم.
"حسنعلی عزت خواه " افزود: اقدام خانواده همتی در بخشش قاتل فرزند خود، نشان از درس بزرگی است که همیشه از جامعه معلمان شاهد هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار