معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و سلامت در کشور و به ویژه در استان کرمانشاه قابل توجه است.
کد خبر: ۱۰۲۷۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷ 07 February 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه ابراهیم شکیبا با تاکید بر این موضوع که براساس آمار، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، پیشرفت‌های فراوانی حاصل شده، اظهار کرد: پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در بهمن ۱۳۵۷، پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه بهداشت به ارمغان آورد.

وی افزود: براساس گزارش برنامه توسعه ملل متحد، از سال ١٣٣٩ تا ١٣٥٧ شاخص اميد به زندگي در بدو تولد از ٥/ ٤٩ سال در سال ابتدايي به ٥/ ٥١ سال به سال انتهايي رسيد؛ يعني اميد به زندگي در بين ايرانيان در آستانه پيروزي انقلاب اسلامي جزو پايين‌ترين رتبه‌ها در جهان بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه ادامه داد: در حالي كه بعد از پیروزی انقلاب هر چند ٨ سال درگير جنگ بوديم اما اميد به زندگي در ايران در سال ١٣٦٧ به ٥/ ٦١ سال رسيده است. يعني در ١٠ ساله اول بعد از پیروزی انقلاب ١٠ سال اميد به زندگي ايرانيان بيشتر شده است، همچنین گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد، امید به زندگی مردم ایران از ابتدای انقلاب تاکنون ۲۲ سال افزایش یافته است. آمار بانک جهانی نشان می‌دهد در سال ۱۳۵۵ امید به زندگی در ایران به طور متوسط تنها ۵۵ سال بود که در سال ۱۳۹۹ به ۷۷ سال افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: با پیشرفت پزشکی و نظام سلامت در جمهوری اسلامی ایران، مشکلات بارداري و زایمان در ایران کاهش یافته و به تبع آن آمار مرگ مادران، نوزادان و کودکان به نحو چشمگیری کاهش یافته است به نحوی که مرگ و میر نوزادان از ۷۶ در هزار تولد به ۱۰ در هزار تولد، مرگ و میر کودکان از ۹۰ در هزار تولد به ۳۹ در هزار تولد زنده و مرگ و میر مادران از ۹۰ به ۳۹ در صد هزار رسیده است و مراقبت مادران باردار از ۳۴% به ۹۵% افزایش یافته است.

شکیبا با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون  به بالای ۹۷ درصد افزایش یافته،گفت: این اقدام تاثیر شگرف ایمنسازی در کاهش بیماری های واگیر شایع از جمله فلج اطفال، سرخک، سرخجه، سیاه سرفه، اوریون و... و هوشمند سازی زنجیره سرمای مراکز واکسیناسیون داشته است.

وی با اشاره به اینکه سطح بهداشت از طریق افزایش دسترسی به آب سالم و بهداشتی ارتقا یافته، عنوان کرد: در سال ۵۵ فقط ۵۱ درصد مردم ایران به آب بهداشتی سالم دسترسی داشتند در حالی که بر اساس گزارش بانک جهانی، در حال حاضر بالغ بر ۹۹  درصد مردم ایران به آب سالم و بهداشتی دسترسی دارند، همچنین در سال ۵۷ تنها ۸ درصد از خانوارهای روستایی زباله را به طریق بهداشتی دفع می کردند اما در حال حاضر ۸۴ درصدخانوارها دفع بهداشتی زباله را انجام میدهند.

شکیبا ضمن بیان این موضوع که دسترسی به خدمات اولیه بهداشتی در شهر ور روستا به بالای ۹۵درصد با استقرار نظام شبکه بهداشت و درمان و اجرای برنامه PHC شهری افزایش یافته، اظهار کرد: بیش از ۷۱ مرکز خدمات جامع سلامت (در مناطق شهری و روستایی)، ۵۸۰ خانه بهداشت روستایی، ۱۴۳ پایگاه سلامت شهری، ۴ مرکز بیماریهای رفتاری، ۶ پایگاه مراقبت مرزی، ۳ مرکز تسهیلات زایمانی،۱۰ مرکز آموزش بهورزی همراه با جذب نیروی انسانی مورد نیاز، تامین فضای فیزیکی و تجهیزات فنی و اداری راه اندازی و فعالسازی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه به راه اندازی آزمایشگاه مرجع قطب  HIV ،آزمایشگاه مرجع قطب آنفولانزا ، آزمایشگاه مرجع قطب سل و آزمایشگاه مرجع قطب  کرونا و همچنین به راه اندازی و تجهیزمراکز مشاوره بیماریهای رفتاری ( دو مرکز در شهر کرمانشاه و یک مرکز در شهرستان هرسین)،  دو مرکز زنان آسیب پذیر در شهرستان کرمانشاه و کلینیک سیار زنان در سطح شهرستان کرمانشاه اشاره کرد و عنوان کرد: استقرار برنامه پزشک خانواده در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق روستایی و افزایش تعداد مراکز دندانپزشکی از ۱۰ مرکز به ۷۸ مرکز و افزایش جذب دندانپزشک و بهداشتکار دهان و دندان از دیگر این دستاوردها است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی افزود: روانپزشکان و روانشناسان در مراکز بهداشتی و درمانی و تاسیس مراکز کاهش آسیب DIC افزایش یافته و اولین مراکز آموزشی و درمانی سومصرف مواد و مراکز مشاوره و ترک دخانیات در مراکز بهداشتی راه اندازی شد.

شکیبا در ادامه ابراز کرد: مرکز سراج جهت تشخیص و غربالگری اختلالات روانی راه اندازی و بخشی از خدمات مانند تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای عموم مردم، ثبت خدمات افراد در پرونده الکترونیک سلامت و جمع آوری پرونده های کاغذی و الکترونیکی شدن نسخه نویسی، الکترونیکی شده است،همچنین (ثبت مرگ-بیماری ها و… ) به صورت جامع و الکترونیک انجام می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار