سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، از جذب و معرفی ۱۴۰ میلیارد و ۹۳۱ میلیون ریال پرونده تسهیلات مشاغل خانگی صنایع دستی استان به بانک‌های عامل خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۹۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵ 17 February 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا«جبار گوهری» افزود: حمایت از بخش صنایع دستی و توسعه مشاغل خانگی یکی از رویکرد‌هایی است که از ابتدای سال جاری در این اداره کل پیگیری شده است.

وی اظهار داشت: در حوزه تسهیلات مشاغل خانگی تاکنون ۴۱۱ پرونده به بانک معرفی شده که از این تعداد ۳۷۱ مورد مستقل و ۴۰ مورد آن به صورت پشتیبان بوده است.

گوهری گفت: میزان تسهیلات در بخش مستقل ۷۰ میلیارد و ۹۱۶ میلیون ریال بوده و بخش پشتیبان نیز ۶۰ میلیارد و ۱۵ میلیون ریال را به خود اختصاص داده است.

او تصریح کرد: میزان اشتغال‌زایی مستقیم این طرح‌ها ۶۶۰ نفر است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه در ادامه گفت: بخش دیگری از پرونده‌ها نیز در حال آماده سازی و ارسال به بانک هستند.

به گزارش ایرنا، هم اکنون ۲۵۰ رشته صنایع دستی مصوب در کشور وجود دارد که از این تعداد ۶۰ رشته آن در استان کرمانشاه فعال است.

جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمد مالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیخ بافی و فلزکاری را می‌توان از جمله صنایع دستی کرمانشاه نام برد.
همچنین دوخت‌های سنتی (رودوزی)، گلیم گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبد بافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگارگری، خراطی و مجسمه سازی از جمله دیگر تولیدات کنونی استان کرمانشاه است.

ماشته بافی، دواتگری سنتی (مسگری)، علامت سازی یا علم سازی، دباغی سنتی، هور بافی، جاجیم بافی، رنگریزی سنتی، داور بافی (سیاه چادر)، موج بافی را می‌توان از جمله صنایع دستی فراموش شده کرمانشاه دانست که در گیلانغرب، کرمانشاه، دالاهو، اورامانات، سومار و در میان عشایر استان بیشتر وجود داشته است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار