رییس گروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: از خستگی و فرسایش خانه تکانی پرهیز و آن را به فعالیتی جذاب تبدیل کنید.
کد خبر: ۱۰۳۳۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱ 09 March 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، نادیا مشایخی افزود: با تقسیم کار در ‌روزهای مختلف اسفندماه، فشار کمتری به خود بیاورید و هر روز قسمتی از کار را انجام دهید تا علاوه بر رسیدگی به تمام کارها، فرصت کافی برای استراحت و انجام کارهای روزانه داشته باشید، در مرحله اول، پیش از شروع به کار، یک تصور ذهنی از انجام کارها داشته باشید و سپس اقدام به جابجایی وسایل کنید تا امکان جابه‌جایی‌های اضافه برای وسایل را به حداقل برسانید.
وی یادآورشد: شما برای خانه ‌تکانی به مواد و وسایل متفاوتی مانند پودر لباسشویی، مایع جرم‌گیر، جارو، دستمال گردگیری، کیسه جاروبرقی، مایع شیشه‌شوی، برس و… نیاز دارید، یک لیست کامل از تمام مواد و وسایل مورد نیاز خانه ‌تکانی را تهیه کرده و روز اول را به خرید این وسایل اختصاص دهید تا در وقت و انرژی خود صرفه جویی کنید.
وی تاکید کرد: ابتدا کارهایی را که باید انجام شود، بنویسید، سپس آنها را به فعالیت‌های ساده و کوچک‌تر تقسیم کنید و هر روز بخشی از آنها را انجام دهید؛ بهتر آن است که برای شروع به کار، از قسمت‌های کم تردد مانند انبار یا اتاق خواب کارها را آغاز کنید.
مشایخی افزود: خانه‌ تکانی را متناسب با توانایی‌هایتان و با صبر و حوصله انجام دهید تا بیش ‌از اندازه خسته نشوید، در روزهای پایانی سال و در آستانه سال نو، اعضای خانواده به روی خوش شما بیشتر از پاکیزگی منزل نیاز دارند.
وی ادامه داد: در یک دورهمی اعلام کنید که در این روزها به‌ دلیل انجام کارهای خانه‌تکانی، غذاهای راحت‌تری پخته و سفره ساده‌تری پهن می‌شود.
رییس گروه آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: این عید فقط متعلق به شما نیست، تنها خانواده و دوستان شما به منزلتان نمی‌آیند، پس باید کارها را با همسر و فرزندان خود تقسیم کنید؛ از بچه‌ها بخواهید که تخت‌خواب و وسایل خود را مرتب کرده، اسباب‌بازی‌ها و لوازم دیگر خود را جمع کرده و پس از گردگیری قفسه‌ها، سر جای خود بگذارند.
وی با اشاره به رعایت اصول توانایی و شرایط فیزیکی افراد (اِرگونومی)، گفت: با رعایت بعضی از اصول ساده اِرگونومی، مناسب‌سازی شرایط و وسایل کار با توان و شرایط فیزیکی خود، می‌توانید از بروز آسیب ‌های شایع مانند کمردرد پیشگیری کرده و یا آن‌ها را کاهش دهید.
مشایخی با تاکید بر اصول توانایی و شرایط فیزیکی افراد،از هم استانی عزیزی که این روز ها درگیر خانه تکانی اند و یا قصد انجام آن را دارند خواست، پیش از انجام کار، بدن خود را با نرمش‌های ساده و کششی، گرم و آماده کنند،از ایستادن روی سطح محکم و ثابت اطمینان حاصل کنند، حداکثر، جسمی به اندازه یک ‌سوم وزن بدن خود را بلند کنند، هنگامی‌ که وزن جسم از توان شما بیشتر است، از دیگران کمک بخواهند، ابتدا نزدیک به وسیله بنشینید، زانوها را خم‌کرده، ماهیچه‌های شکم را محکم کرده و با کمک عضلات چهارسر ران بلند شوند و هنگام بلند شدن رو به روی خود نگاه کنند نگاه کردن به پایین برای برداشتن جسم، فشار زیادی به ستون فقرات و گردن شما وارد می‌کند،همچنین هیچگاه هنگام بالا بردن جسم(حتی اگر کم وزن باشد) به ستون فقرات چرخش ندهند و در نهایت فرش‌‌ها معمولاً حین شستشو وزنی دو برابر پیدا می‌کنند. برای بلند کردن آن‌، هرگز به‌تنهایی اقدام نکنند و از دیگران در انجام این کار کمک بگیرید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار