سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با تمهیداتی که صورت گرفته به زودی در کرمانشاه شاهد انجام پیوند قلب خواهیم بود.
کد خبر: ۱۰۳۷۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹ 05 April 2022

قباد محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت: تمهیدات لازم جهت انجام پیوند قلب در کرمانشاه انجام شده است، و در این راستا متخصصین قلب هم اعلام آمادگی کرده اند وهمچنین بخشی از دستگاه‌های مورد نیاز و فوق تخصصی این امر تهیه شده و به بیمارستان امام علی منتقل شده است.


وی بیان کرد: برای تایید نهایی مرگ مغزی اکیپ متخصص که دارای ۵عضو میباشد، بعد از انجام آزمایشات موردنیاز و تایید مرگ مغزی از طرف تیم پزشکی، متخصص پزشکی قانونی به نمایندگی ازدادستان حضور میابد و بعد از انجام اقدامات لازم مرگ مغزی را تایید میکند.


محمدی گفت: هر فرد مرگ مغزی میتواند ۸نفر را پیوند دهد. امادر برخی از شرایط به دلیل تصادف و ضربه ایی که به فرد وارد میشود باعث آسیب دیدن اعضای داخلی شده و دیگر اعضای آسیب دیده قابلیت پیوند را ندارند.

وی افزود: پیوند‌هایی که در کرمانشاه انجام می‌شود کلیه، قرنیه می‌باشد، و برای بیماران سرطانی هم پیوند مغز استخوان انجام می‌شود. اما پیوند قلب و کبد درحال حاضر در کرمانشاه انجام نمی‌شود. پیوند کبد تنها در شیراز و تهران و پیوند قلب هم در چند استان محدود انجام می‌شود.


محمدی بیان کرد: رتبه اهدای عضو ایران نصبت به سایر کشور‌هایی که در این زمینه پیش رو هستند خیلی پایین است. به دلیل شیوع کرونا در سطح جهان تعداد اهدا بسیار پایین آمده، در ایران سال ۹۸، ۱۱مورد اهدا انجام شده و در سال ۹۹ فقط یک مورد بوده؛ اما در سال ۱۴۰۰، ۶مورد اهدای عضو را داشته ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی افزود: در راستای امر اهدای عضو انجمن مرکزی در تهران به نام انجمن اهدای عضو ایرانیان وجود دارد که یک شعبه آن را در کرمانشاه که مدیران شهری کرمانشاه از جمله رئیس اداره ارشاد، شهرداری، دادستانی، خبرنگاران، آموزش و پرورش و رئیس صداوسیمای کرمانشاه از اعضای این انجمن هستند که با حضور این مدیران میتوانم از امکانات ادارات مختلف جهت فرهنگ سازی این امر بهرمند شویم.


محمدی گفت: در قبال این امر پسندیده هیچ وجهی پرداخت ویا دریافت نخواهد شد و جهت تکریم خانواده‌های اهدا کننده دانشگاه علوم پزشکی برای بیماران این خانواده‌ها که مدت‌ها در بخش‌های ویژه بستری بوده اند و بعداز اعلام مرگ مغزی اقدام به اهدای عضو میکنند، هزینه‌ها را رایگان کرده اند؛ و از دیگر اقداماتی که دانشگاه علوم پزشکی در این راستا انجام داده؛ امضای تفاهم نامه‌ی با سازمان آرامستان هاست جهت اختصاص دادن قطعه ایی رو به نام، نام آوران در مرکز استان به این عزیزان است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار