مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد تشریح کرد :
دلشاد : قانون رتبه بندی فرهنگیان دو هدف مهم را دنبال می کند ، اول رضایتمندی شغلی فرهنگیان است که بخشی آن معیشت است و هدف دوم کیفیت بخشی به آموزش و پرورش در مدارس است که این یعنی اول باید معلم از اجرای رتبه بندی خوشحال شود و بعد دانش آموزان و اولیا هم از اجرای آن ابراز رضایت داشته باشند .
کد خبر: ۱۰۴۱۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۷ 26 April 2022

هفته گذشته مدیران کل و مدیران شهرستان ها و مناطق آموزش و پرورش استان های منطقه 2 کشور با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش نشستی تحلیلی در خصوص آخرین جزئیات قانون رتبه بندی فرهنگیان داشتند . بیان جزئیات این نشست و تشریح آخرین وضعیت قانون، تبصره ها و آئین نامه اجرایی رتبه بندی در شهرستان بویراحمد مورد بررسی قرار گرفت .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد ، آخرین وضعیت قانون رتبه بندی را در جمع معاونین آموزش و پرورش ، مدیران مدارس مستقل و راهبران آموزشی تشریح کرد .
به گزارش کهگیلویه و بویراحمد ، کورش دلشاد در ابتدای این نشست گفت : عملکرد مدیران و معلمین در زیست بوم جدید یعنی کرونا بسیار خوب بود و همکاران از پس کار به خوبی برآمدند .
دلشاد افزود : از بخشنامه اولیه در هنگام شیوع تا بخشنامه جدید که در سال جدید و حضوری شدن همه مدارس بود ،عملکرد همکاران بسیار خوب بود ضمن اینکه در گذشته و قبل از این بخشنامه حضوری شدن عمومی ، از همان ابتدای سال بالای ۹۰ درصد مدارس روستایی ما کاملا حضوری بود .
وی با اشاره به در پیش بودن هفته معلم ، گفت : رسالت معلمان سنگین ، کلام معلم نو و در یک کلام معلم جهت می دهد به جامعه که به نوبه خود این هفته را تبریک می گویم .
دلشاد دربخش دیگری ازسخنان خودبه موضوع رتبه بندی فرهنگیان اشاره کرد و گفت : رتبه بندی از سال ۱۳۷۱ کلید خورد اما اکنون به قانون تبدیل شده که در این نشست آخرین جزئیات آئین نامه ای آن تشریح می شود .
وی ادامه داد : قانون رتبه بندی فرهنگیان دو هدف مهم را دنبال می کند ، اول رضایتمندی شغلی فرهنگیان است که بخشی آن معیشت است و هدف دوم کیفیت بخشی به آموزش و پرورش در مدارس است که این یعنی اول باید معلم از اجرای رتبه بندی خوشحال شود و بعد دانش آموزان و اولیا هم ازاجرای آن ابراز رضایت داشته باشند .
دلشاد گفت : قانون جدید رتبه بندی با قانون قبلی تفاوت ماهوی دارد از جمله در قانون قبلی افزایش صرفا ۲۵ درصد بود که در قانون جدید ابتدا تا ۴۵ و پیشنهاد تا ۹۰ درصد داده شده است .
وی افزود : در خصوص بودجه رتبه بندی برای یک سال و نیم ۳۸ هزار میلیار تومان و سال آینده هم ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است .
دلشاد با بیان این نکته که قانون جدید رتبه بندی ، جامع تر و بهتر از قانون قبلی است اظهار داشت : قبلا معلم هر ۶سال یک رتبه ارتقاء پیدا می کرد و اما در قانون جدید هر ۵ سال امکان ارتقاء رتبه وجود دارد ضمن اینکه در مناطق عشایری و روستایی هر ۴ سال یک باراین امکان وجود دارد .
احراز رتبه برای فرهنگیان سهل تر از آنچه تصور می شد / دلشاد : همه شاخص ها به نفع معلمین تغییر کرده است / دو هدف اصلی قانون رتبه بندی فرهنگیان
وی گفت : قبلا یکی از مشکلات ، این بود که واژه معلمان صرفا به معلمین آموزشی اختصاص داشت اما در تغییرات جدید پرسنل اداری را هم شامل می شود و ۳۸ هزار فرهنگی شاغل در ادارات هم اضافه شده است در آئن نامه ضمن اینکه تعدادی رسته آن ها هم اداری است و انها هم دیده شده است و با حضور در مدارس رتبه بندی شامل این افراد هم می شوند .
دلشاد با اشاره به لزوم گرداوری داده ها توسط ذی نفعان یعنی مدارس و معلمان گفت: قبل از جلسه اصفهان تک تک بندها  را بررسی و برنامه ریزی کرده بودیم .
وی به برخی جزئیات قانون رتبه اشاره کرد و ادامه داد : در شایستگی های عمومی همان جنس گزینش است و کار  بسیار سختی نیست به این معنی که  تقریبا همه معلمین ۳۰۰ امتیاز را کسب خواهند کرد به نوعی عدم داشتن اعتیاد ، نداشتن سابقه کیفری موثر، التزام به اسلام و.... شامل این بند می شود .
دلشاد با اشاره به نشست تحلیلی قانون رتبه بندی در اصفهان گفت : منطقه دو هفت استان را شامل می شود که هفت مدیر کل و هفت مدی  مناطق در این نشست صحبت کردند ضمن اینکه دکتر ستاری در این نشست تقریبا همه ایرادات را بند به بند بیان و مشکلات را حل نمود.
احراز رتبه برای فرهنگیان سهل تر از آنچه تصور می شد / دلشاد : همه شاخص ها به نفع معلمین تغییر کرده است / دو هدف اصلی قانون رتبه بندی فرهنگیان
وی به هدف تشکیل این نشست در آموزش و پرورشبویراحمد اشاره کرد و افزود : این جلسه برای تبیین قانون رتبه بندی است که مدیران همه مدارس فردا جلسه ای داشته و پیشنهادات را جمع اوری و به آموزش و پرورش انتقال دهند که نهایتا این پیشنهادات فردا شب جمع بندی و به وزارت ارسال می شود.
دلشاد ادامه داد : ضمن خدمت ، مدرک ، سابقه مواردی هستند که می توان به معلمان کمک کنند در ضمن خدمت امتیاز افزایش یابد در خصوص مدرک هم کسانی که قبلا محدودیت اعمال مدرک داشتند ، اکنون اعمال می شود ضمن اینکه کف امتیاز مدرک برای دیپلم که ۵ بود و سقف دکتری که ۷۵ بود تغییر و کف ۲۰ و سقف به 100 تغییرکرد .با توجه به اینکه بیشتر معلمان دارای مدارک کارشناسی و ارشد هستند تصمیم گرفته شدکه امتیاز این مدارک بالاتر رود در بحث مرتبط بودن مدرک هم مشکل حل شده است .
وی گفت : اعضای هیئت ممیزه شهرستان به شرح زیراعلام شده است
۱- رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه (رئیس هیأت)
۲- معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی (نائب رئیس)
۳- کارشناس امور اداری و تشکیلات (دبیر)
۴- معاونان آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه و نماینده اداره استثنایی استان
۵- یک نفر از مدیران واحدهای آموزشی با انتخاب رئیس هیأت
۶- دو نفر صاحب نظر موثق و امین با انتخاب رئیس هیأت
۷- کارشناس حراست
۸- کارشناس ارزیابی
دلشاد گفت : به موجب ماده ۸ این قانون، معلمانی که امتیازات لازم را برای ارتقاء به یکی از رتبه‌های موضوع این قانون کسب کرده‌اند، هر سه سال یک بار مجدداً مورد ارزیابی قرار می گیرند. چنانچه در ارزیابی مجدد امتیاز لازم را برای حفظ رتبه خود کسب نکنند، با توجه به امتیازبندی مکتسبه به رتبه‌های پایین‌تر تنزل می‌یابند. دو بار تنزل رتبه، موجب خروج از رسته آموزشی و فرهنگی می‌شود.
وی با اشاره به این نکته که تاریخ اجرای رتبه بندی  از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ خواهد بود افزود : طبق ماده ۴ سه ماه برای انجام اقدامات فرصت داریم.
دلشاد با اشاره به تلاش برای کمک به فرهنگیان در تعدیل شرایط گفت : تولید محتوا شامل همه اقدامات مرتبط با آموزش در کلاس درس می شود .
احراز رتبه برای فرهنگیان سهل تر از آنچه تصور می شد / دلشاد : همه شاخص ها به نفع معلمین تغییر کرده است / دو هدف اصلی قانون رتبه بندی فرهنگیان
وی گفت : تصمصم گرفته شد تشویق نامه مدیر ۳ امتیاز و تقدیر نامه مدیر مدرسه ۲ امتیاز داشته باشد که یک معلم حداکثر 30 امتیاز مورد نیاز را به راحتی کسب می کند . ارزشیابی کیفیت کلاس درس هم شامل همه اقدامات معلم در کلاس می شود .
مدیرآموزش و پرورش شهرستان بویراحمد افزود : در خصوص ارزشیابی عملکرد سالانه قبلا حداکثر ۷۵ امتیاز بود که به 100 ارتقاء یافت اما پیشنهاد دادیم که حداقل ۱۳۰ باشد که خوشبختانه این بند هم شامل اکثر فرهنگیان می شود .در خصوص سنوات تجربی حداقل دو سال حذف شد و شامل همه فرهنگیان از همان ابتدای شروع به کار می شود .
وی با اشاره به این نکته که از ۵ رتبه ، ۴ رتبه در خود شهرستان ممیزی می شود افزود : تنها رتبه 5 در استان ممیزی می شود ضمن اینکه در قانون برای کسانی که سال های آخر هستند پیشنهاد شد برای این افراد رتبه اخر در نظر گرفته شود و این یکی از ابهامات است که باید برطرف شود
دلشاد با اشاره به برخی شائبه ها در خصوص نقش مدیران در بررسی مدارک فرهنگیان گفت : اگر احیانا معلمی در خصوص حب و بغض و یا نقش منفی مدیر نسبت به خود اعتراضی داشت معترض می تواند به هیئت ممیزی مراجعه کند. این هیئت بررسی جز به جز می کند و در صورت استمرار اعتراض تا مراتب بالاتر ادامه می یابد . ضمن اینکه اگر مدیری در این زمینه تخلفی انجام داد به هیئت تخلفات معرفی می شود .
وی ادامه داد : مدیران مدارس ده روز فرصت اعلام بررسی مدارک فرهنگیان به شهرستان را دارند و هییت ممیزی شهرستان هم ظرف ده روز فرصت ابلاغ رتبه به معلم را دارد.
دلشاد گفت : یک از نکات خوب این قانون در ماده ۱۴ است که سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است سالانه بودجه لازم را پیش بینی کند.
وی به برخی ابهامات هم اشاره کرد و اظهار داشت : برخی نقش دانش آموزان در رتبه بندی را مطرح کرده اند که به صراحت اعلام میکنم چیزی به نام ارزشیابی توسط دانش اموز وجود ندارد .
دلشاد گفت : یکی از ابهامات این است که گفته می شود چرا احکام را سریعتر نمی زنند؟ که باید گفت  چون تصریح قانون است که پس از سه ماه پساز ابلاغ فرصت اجرای قانون است .
وی به ابهام دیگری هم اشاره کرد و افزود : در خصوص امور اداری هم بیان شده است که همکاری لازم را داشته باشند و لازم نیست سخت گیری های بی مورد و غیر قانونی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار