معاون سازمان راهداری:
معاون توسعه، ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری گفت: سالانه برای نگهداری راه‌های کشور به اعتباری بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا مردم بتوانند به راحتی در شبکه ارتباطی کشور تردد کنتد.
کد خبر: ۱۰۴۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۷ 05 May 2022
 معاون توسعه، ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری گفت: سالانه برای نگهداری راه‌های کشور به اعتباری بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا مردم بتوانند به راحتی در شبکه ارتباطی کشور تردد کنتد.

به گزارش تابناک همدان از ایرنا، "خداداد مقبلی" روز پنج‌شنبه در جلسه بررسی مشکلات راه‌های مواصلاتی شهرستان ملایر، اظهار داشت: بالغ بر ۲۹۰ هزار کیلومتر راه در خدمت توسعه اقتصادی، کشاورزی، دامی، صنعتی و دیگر تولیدات و فعالیت‌ها در سطح کشور است.

وی افزود: سال گذشته اعتباری که از محل منابع عمومی و داخلی به این حوزه اختصاص یافت، هفت تا هشت هزار میلیارد تومان بود که پیش‌بینی می‌شود امسال با توجه به ایجاد تغییرات در حوزه عوارض جاده‌ای، این رقم اعتباری به حدود ۹ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد.

معاون توسعه، ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری تاکید کرد: با توجه به افزایش دستمزدها، قیمت مصالح و کرایه ماشین‌آلات، حداقل سه هزار میلیارد تومان این مبلغ از محل منابع ملی و داخلی برای این موارد تامین و پرداخت خواهد شد.

مقبلی ادامه داد: از این مبلغ تنها هفت هزار میلیارد تومان برای نگهداری ۲۹۰ هزار کیلومتر راه‌های کشور باقی می‌ماند که بسیار اندک است.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای خط‌کشی جاده‌ها، افزود: در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبارات، بسیاری از جاده‌های روستایی کشور فاقد خط‌کشی است.

معاون سازمان راهداری: سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه‌های کشور نیاز است

معاون توسعه، ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری، جاده را موتور محرکه اقتصادی هر کشوری دانست و گفت: لازمه انجام هر فعالیت اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، اقتصادی و آموزشی، ایجاد زیرساخت‌های راه است که در این حوزه اقدامات خوبی در کشور انجام شده است.

به گفته مقبلی، تاکنون بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آزادراه و ۱۹ هزار کیلومتر بزرگراه در کشور احداث شده که سرمایه‌ای برای فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود.

وی همچنین به وجود ۲۵ هزار کیلومتر راه اصلی، ۳۷ هزار کیلومتر راه فرعی و ۱۱۳ هزار کیلومتر راه روستایی در سطح کشور اشاره و تصریح کرد: بخش اعظمی از راه‌های روستایی در اوایل انقلاب ایجاد شده و ۳۰ تا ۳۵ سال از عمر این راه‌ها می‌گذرد.

معاون توسعه، ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری با بیان اینکه برای نگهداری و ایمن‌سازی راه‌ها با کمبود اعتبار مواجه هستیم، ادامه داد: سال به سال شاهد اضمحلال و تخریب راه‌ها هستیم و امروز برخی به حد بحرانی رسیده‌اند.

به گفته وی، از ۳۷ هزار کیلومتر راه فرعی موجود حدود ۱۵ هزار کیلومتر به ارتقا و حدود ۴۰ هزار کیلومتر از ۱۱۳ هزار کیلومتر راه روستایی نیز به روکش آسفالت نیاز دارد.

اعتبار ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای نوسازی چهار هزار دستگاه ماشین‌آلات

مقبلی گفت: این در حالیست که ارتقای هر کیلومتر راه ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اعتبارات موجود تنها یک دهم آن چیزی است که نیاز داریم.

وی همراهی و مشارکت همگانی برای رفع موانع و کمبود‌ها در حوزه راه‌ها را ضروری دانست و اظهار داشت: بسیاری از راه‌های روستایی که ۳۰ سال پیش ساخته شده، امروز به شهر تبدیل شده‌اند، ولی جاده‌ها همچنان روستایی است.

معاون توسعه، ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری کشور یادآور شد: امروز از تصادفات و کشته‌های حوادث جاده‌ای رنج می‌بریم که بخشی به دلیل کوتاهی مردم، برخی هم مشکلات ماشین‌آلات و ایمن‌سازی راه‌ها است.

مقبلی ادامه داد: هم اکنون حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین‌الات سنگین و نیمه‌سنگین در کشور داریم که اگر چهار هزار دستگاه را بخواهیم نوسازی کنیم به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با بیان اینکه با وجود کمبود اعتبارات، نوسازی ناوگان برای ما هزیینه بالایی به همراه دارد، گفت: در این راستا قراردادی را با شرکت هپکو که تولیدات راهسازی داخلی را انجام می‌دهد، منعقد کردیم.

معاون توسعه، ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری همچنین به بازدید‌های امروز از حوزه راه‌های ملایر به ویژه در بخش روستایی اشاره کرد و افزود: قول‌هایی که برای رفع پاره‌ای مشکلات حوزه راه این شهرستان داده شد، امسال محقق خواهد شد.

به گزارش ایرنا؛ معاون توسعه، ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری به همراه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی از محور‌های مواصلاتی به ویژه راه‌های فرعی و روستایی این شهرستان بازدید و مصوبات و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

شهرستان ملایر دارای یک‌هزار کیلومتر راه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار