در خصوص مردم اقدامات قهری نمی تواند حتما به نتیجه دلخواه منجر شود چرا که تا ذهن عامه بر ترک این فعل راضی نشود ، اقدامات قضایی و قهری عقیم خواهد بود .
کد خبر: ۱۰۴۷۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳ 27 May 2022
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، با جستجویی در خصوص مفهوم "خیر و شر " به تعابیر ، تعاریف و مفاهیمی بر می خوریم که تقریبا همه یک معنی دارند . به عنوان مثال در برخی تعاریف از این دو واژه متضاد آمده است : خیر و شر دو مفهوم مقابل هم هستند. خیر در مورد انسان‌ به چيزي گفته می‌شود كه با وجود ما هماهنگ بوده، مايه پیشرفت و بهره‌مندي و منفعت ما شود و شر چيزي است كه ناهماهنگ با وجود ما باشد و مايه ضرر و نقصان و زيان ما شود.
در حوزه های سیاسی و اجتماعی اقدامات مسئولین ذاتا برای خیر انجام می شود و بسته به درایت ، ذکاوت ، مسئولیت پذیری و دیگر شاخص ها برای موفقیت ، یک مدیر می تواند در عملکرد موفق باشد . سفرهای مسئولین به مناطق و دیدار حضوری در میان مردم از جمله همین شاخص ها است که در واقع در قالب یک اقدام خیر تعریف می شود اما لازم است همه جوانب لحاظ شود که به "شر" منجر نشود !
در سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به منطقه لوداب علیرغم پربار بودن و تصمیمات خوبی که گرفته شد اما یک حاشیه بی مورد و غیر ضرور همه آن همه مصوبه و اقدام با ارزش را تحت شعاع قرار داد تا جایی که این اقدام غیر ضرور حواشی بعدی را هم در پی داشت !
در بخشی از این سفر ، کلیپ هایی از استقبال مردم از استاندار و نماینده مردم بویراحمد ، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی پخش شد که در آن اسلحه به دستانی اقدام به تیراندازی می کردند که متاسفانه بازتاب بسیار گسترده در فضای مجازی داشت !
واقعیت این است که اسلحه بخش عجین شده با فرهنگ لر است و تغییر این فرهنگ نیازمند همکاری همه ، از مسئولین تا رسانه ها و نهایتا خود مردم است که در این خصوص مدیریت برخی آسان و برخی زمانبر است به عنوان مثال اقدامات مسئولین چه اجرایی و چه قضایی در حوزه فرهنگ سازی و برخورد قانونی قابل مدیریت فوری و اقدام عاجل است یا در حوزه رسانه کاملا قابل کنترل است اما در محدود اقدام مردمی نیازمند گذشت زمان و تغییر متناوب است تا جایی که به باور عمومی به عنوان ضد ارزش ملکه ذهن شود .
روز گذشته معاونت قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، با انتشار مطلبی کوتاه در واکنش به تیراندازی های لوداب در استقبال از استاندار و نماینده مردم در مجلس نوشت : "قابل توجه دیدبانان سجام معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد. کلیه عوامل تیراندازی در لوداب و همه عوامل رسانه ای که تیراندازی را پوشش خبری داده اند(نه برای نقد بلکه به عنوان خبر) به معاونت برای تعقیب قضایی معرفی فرمایید. همه در مقابل قانون برابرند"
همانگونه که گفته شد برخی حوزه های موثر در راستای کاستن از تبعات این فرهنگ غلط در استان مسئولین و رسانه ها هستند که این دو حوزه فارغ از تبعات منفی اجتماعی می توانند در خصوص عملکرد خود مورد بازخواست قرار گیرند ، مثلا دستگاه های فرهنگی برای عدم اقدامات فرهنگ ساز ، دستگاه قضایی برای عدم اجرای قانون و رسانه ها و کاربران فضای مجازی هم برای انتشار اخبار این تیراندازی ها ، همه مورد سوال قرار گیرند . اما در خصوص مردم اقدامات قهری نمی تواند حتما به نتیجه دلخواه منجر شود چرا که تا ذهن عامه بر ترک این فعل راضی نشود ، اقدامات قضایی و قهری عقیم خواهد بود .
در پایان نکته بسیار مهم این است که در خصوص بزه یا اقدامات خلاف قانون و ضد ارزش ، خود جرم شاید کمتر از انتشار آن ،  تبعات منفی داشته باشد در مورد اخیر هم اگر کمی داریت و مسئولیت پذیری بود و لزوما دست به انتشار حماسی از تیراندازی در فضای مجازی و رسانه ها زده نمی شد ، این اقدام مردم چندان حاشیه و بازتاب منفی ایجاد نمی کرد و می شد بدون پوشش گسترده در کل استان و حتی کشور ، در همان حد و اندازه رسومات محلی تموم می شد که متاسفانه نشد !
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار