استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه خشکسالی تهدیدی جدی برای محیط زیست است، گفت: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند با راه‌اندازی پویش‌های زیست محیطی در زمینه حفاظت از طبیعت، انتقال دانش و ارتقا آگاهی عمومی در تغییر رفتار محیط زیستی مردم نقش آفرین باشند.
کد خبر: ۱۰۴۹۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰ 07 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از روابط عمومی استانداری کرمانشاه؛ «بهمن امیری مقدم» روز سه‌شنبه در پیامی مناسبت روز جهانی و هفته ملی محیط زیست، اظهار کرد: اشرف مخلوقات بودن وظیفه سنگینی است که باید از آن سربلند پیش خدا برگشت و امروزه محیط زیست به عنوان گهواره امن انسان به دلیل فعالیت‌های نوپدید و غیر اصولی در معرض تهدید و تخریب قرار گرفته و ادامه حیات موجودات زنده، این طبیعت زیبا و موهبت الهی و میراث ماندگار را در قبال تغییر رفتار و نگرش انسان‌ها در تهدید قرار داده است.

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: شعار هفته ملی محیط زیست امسال که «محیط زیستِ مردم پایه، هوشمند و فناورانه» معرفی شده است بخوبی بیانگر اهمیت و ضرورت مشارکت مردم و مسئولان در حفاظت از منابع محیط زیستی است و همه ما باید به نحوی از این منابع بعنوان یک نعمت الهی بهره‌مند شویم که حقوق نسل بعدی نیز لحاظ گردد.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه در ادامه افزود: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبنی بر ضرورت حفظ محیط زیست و شعار «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» که راهبردی است برای نیل به توسعه و تولید پایدار همگام با رعایت مسایل زیست محیطی و توجه به سلامت انسان، بر مسئولیت اجتماعی ما می‌افزاید تا حفاظت از محیط زیست به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد و با تدوین و اجرای دقیق پیوست اجتماعی و محیط زیستی طرح‌های عمرانی و اقتصادی شاهد کاهش رفتار‌های زیان آور انسان‌ها و آلودگی و تخریب این زیست بوم باشیم.

امیری مقدم گفت: محیط زیستِ مردم پایه یعنی ظرفیت مشارکت مردمی از طریق آگاهی رسانی و تغییر الگو‌های مصرف و عمل هوشمند و مسئولانه آنهاست و مردم نسبت به حفظ این موهبت خداوندی که بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی یک وظیفه ملی تلقی شده است، باید حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: به یاد داشته باشیم که به دلیل بحران کم آبی و خشکسالی، چالش‌هایی همچون آتش سوزی می‌تواند تهدیدی جدی برای محیط زیست ما باشد و نقش سازمان‌های مردم نهاد با راه اندازی پویش‌های محیطی زیستی در زمینه حفاظت از طبیعت، انتقال دانش و ارتقاء آگاهی عمومی در مسیر تغییر رفتار محیط زیستی مردم، می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

امیری مقدم افزود: در آغاز هفته محیط زیست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محیط بان و حافظان فداکار و ایثارگر محیط زیست که در بحران‌ها خالصانه، صادقانه و شجاعانه جان خود را فدا کردند، از زحمات همه حافظان طبیعت و فعالان این عرصه در محیط زیست استان، سمن‌های محیط زیستی، گروه‌ها و تشکل‌های مردم و محلی و همه اقشار مردم در حفاظت و حمایت از محیط زیست تشکر و قدردانی می‌نمایم و امیدوارم همه ما در حفاظت و صیانت از این انفال الهی کوشا باشیم.

به گزارش ایرنا؛ کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

استان کرمانشاه دارای سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بیستون که ۵۴ هزار هکتار است، بوزین و مرخیل در پاوه ۲۳ هزار هکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار هکتار است.

یک پناهگاه حیات وحش بیستون نیز در منطقه ورمنجه در جاده سنندج وجود دارد و در مجموع استان کرمانشاه دارای چهار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به مساحت ۱۶۱ هزار هکتار است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار