معاون محیط زیست فارس گفت: وضعیت تالاب پریشان بسیار بحرانی است و هیچ آبگیری هم نمی‌کند.
کد خبر: ۱۰۴۹۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰ 08 June 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: نبی‌الله مرادی در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست در محل پارک ملی بمو برگزار شد در خصوص شناسایی مناطق مستعد آتش سوزی در فارس گفت: از ابتدای دهه ٩٠ آتش سوزی‌ها در فارس شدت بیشتری گرفته که هم دلیل انسانی و هم طبیعی در بروز آن‌ها نقش داشته است.

او گفت: طی تفاهم نامه‌ای میان سازمان جنگل‌ها و هم محیط زیست و براساس تجارب به وجود آمده، اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار گرفت.

معاون محیط زیست فارس گفت: در این راستا تشکیل گروه‌ها در نقاط مختلف استان، تجهیز گروه‌ها، ایجاد آتش بر، رده بندی نقاط بحرانی و ... در دستور کار قرار گرفت.

به گفته مرادی، ۴ تا ٥ منطقه از مجموع مناطق تحت حفاظت محیط زیست در فارس با ریسک بالا در آتش سوزی شناسایی شده و در همین راستا امکانات بیشتری به این مناطق اختصاص داده شده است.

او گفت: خوشبختانه از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل تعداد آتش سوزی کمتری در مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان رخ داده است.

معاون محیط زیست فارس گفت: از ابتدای امسال سه مورد آتش سوزی در مساحتی کمتر از سه هکتار ثبت شده است.

مرادی همچنین در خصوص تالاب‌های فارس گفت: دو تالاب ممسنی و برمشور زنده هستند و مابقی در شرایط سختی گرفتار شده‌اند.

او گفت: وضعیت تالاب پریشان بسیار بحرانی است و هیچ آبگیری هم نمی‌کند.٤٠ میلیون متر مکعب کسری مخزن در این تالاب داریم.

معاون محیط زیست فارس گفت: هزار چاه در اطراف این تالاب فعال است که ٣٠٠ مورد آن غیرمجاز هستند و مابقی هم در چهار فصل سال کشت انجام می‌دهند بدون محدودیت!

مرادی با بیان اینکه طرح انتقال اب از سد نرگسی نیز برای تالاب پریشان در دستور کار است، افزود: در طرح ارزیابی اثرات زیست محیطی سد نرگسی پیش‌بینی شده که با احداث آن ٢٠ میلیون مترمکعب آب به تالاب پریشان پس از آبگیری اختصاص داده شود.

او اظهار کرد: برای تالاب پریشان، بختگان، مهارلو و کافتر طرح احیاء تدوین شده و تفاهم نامه‌ای هم بین دستگاه‌های اثرگذار منعقد و براساس دستور استاندار تکلیف شده که طبق برش زمانبندی شده پیش بروند.

مرادی در خصوص منطقه حفاظت شده بهرام گور، خاطرنشان کرد که در دهه چهل، تفاهمنامه‌ای بین محیط زیست و معادن منعقد شد که طبق آن برخی مناطق مشمول ممنوعیت فعالیت معدنی نبود و به تبع آن پروانه‌های زیادی صادر شد.

معاون محیط زیست فارس با اشاره به دهه ۹۰ با افزایش تعداد مجوزها، اعتراضاتی مطرح شد، گفت: پس از این با همکاری سازمان صمت قرار بود ٥ پهنه مشخص و به محیط زیست معرفی شود و به جز این ٥ پهنه در جای دیگری متقاضی پروانه جدید وجود نداشته و برخی پروانه‌های قدیمی هم ابطال شود که اکنون به دو پهنه تقلیل یافته است.

خلیل تبری، کارشناس بخش انسانی محیط زیست فارس نیز گفت: فارس دارای تیم قوی آموزشی است و برنامه آموزشی ویژه پرسنل برگزار می‌شود.

تبری با بیان اینکه برای تمام واحد‌های درخواست کننده صنایع، سمن‌ها، دستگاه‌های اجرایی و ... دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود، افزود: محتوای آموزشی بر مبنای محیط زیست پایدار برنامه ریزی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار