استاندار یزد دو مقوله بهره‌وری و نوآوری در کنار مساله کیفیت را از کلید واژه‌های مهم در توسعه و پیشرفت استان عنوان و بر معرفی یزد به عنوان استان بهره‌ور و نوآور در کشور تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۴۹۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲ 08 June 2022

«مهران فاطمی» در نخستین نشست کارگروه ارتقای بهره‌وری استان، ساختار تولید ناخالص ملی کشور (GNP) را مبتنی بر دو مولفه سرمایه‌گذاری و بهره‌وری دانست و اظهار کرد: هنر ما این است که بتوانیم با مقوله نوآوری و فناوری، بهره‌وری سرمایه را افزایش دهیم.

وی دو مقوله بهره‌وری و نوآوری در کنار مساله کیفیت را از کلید واژه‌های مهم در توسعه و پیشرفت استان عنوان و بیان کرد: به دنبال این هستیم استان یزد را به عنوان استان بهره‌ور و نوآور در کشور معرفی کنیم.

فاطمی به علت این که باورپذیری، فرهنگ بهره‌وری، اعتقاد قلبی و التزام عملی به این مساله تاکنون در استان وجود نداشته است، ابراز تاسف کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی در استان آن گونه که شایسته است به مساله بهره‌وری توجه نکرده‌ یا در حد رفع تکلیف به ارایه یکسری گزارشات در این زمینه بسنده کرده‌اند.

وی با توجه به شرایط حاکم بر کشور، تصریح کرد: با وجود محدودیت‌هایی زیادی که روبرو هستیم اگر به مساله بهره‌وری توجه نکنیم و کلیه عناصر و مولفه‌های زیست‌بوم فناوری را در این زمینه درگیر نکنیم، کاری از پیش نخواهیم برد.

«مجید دهقانی‌زاده» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز با بیان اینکه اعضای جدید کارگروه ارتقای بهره‌وری استان از سوی استاندار انتخاب و منصوب شده‌اند، گفت: با بررسی اقدامات گذشته در کارگروه ارتقای بهره‌وری استان و استفاده از این تجربیات می‌توان برای آینده این کارگروه نقشه راه مناسبی داشته باشیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گفت: با هدف تحقق رویکرد یزد- استان بهره‌ور قرار است تفاهم‌نامه‌ای بین استان و سازمان ملی بهره‌وری منعقد شود.

«جعفر رحمانی» نیز به ارایه گزارش اقدامات انجام شده در کارگروه ارتقای بهره‌وری استان طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ پرداخت و شرح وظایف این کارگروه را تشریح کرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به معرفی اعضاء کارگروه بهره‌وری استان پرداخت و بیان کرد: ریاست کارگروه بهره‌وری استان برعهده استاندار است و رییس این کارگروه می‌تواند برای جلب مشارکت در برنامه‌ریزی ارتقای بهره‌وری نسبت به دعوت از سازمان‌های مردم نهاد(سمن‌ها) و تشکل‌های صنفی استان در جلسات کارگروه اقدام کند.

رحمانی تشکیل کارگروه ارتقاء بهره‌وری استان ذیل ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد، اجرای طرح پژوهشی ارزیابی، تحلیل و پایش بهره‌وری در بخش‌های اقتصادی استان، راه‌اندازی مرکز پژوهشی «کیفیت و بهره‌وری در زیرساخت» در دانشگاه یزد، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فیمابین مرکز پژوهشی کیفیت و بهره‌وری در زیرساخت دانشگاه یزد و سازمان ملی بهره وری ایران، برگزاری ۱۳ دوره آموزشی ۶ ساعته با عنوان بهره‌وری و تکنیک‌های اندازه‌گیری آن، برگزاری ۸ دوره آموزشی ۶ ساعته با عنوان پویایی سازمانی و فردی (بهره‌وری)، تدوین سند ارتقای بهره‌وری بخش اداری استان یزد، سند بهره‌وری استان یزد (شناسایی و اندازه‌گیری شاخص‌های بهره‌وری بخش‌های اقتصادی) و تدوین سالنامه بهره‌وری استان یزد (۱۳۷۹-۱۳۸۳) را از جمله اقدامات استان در راستای ارتقای بهره‌وری در سالهای گذشته برشمرد.

«سید حمید کلانتری» از فعالان حوزه بهره‌وری در کشور نیز اصلی‌ترین محتوای بهره‌وری را برخورد عقلانی با منابع در اختیار عنوان کرد و از جایگاه ایران در میان دیگر کشورها در این حوزه ابراز تاسف کرد.

وی که در این نشست از بهره‌وری سخن می‌گفت، خواستار تقویت و فعال شدن کارگروه ارتقای بهره‌وری استان شد و اظهار داشت: مسئولان و مدیران ما باید مشارکت‌پذیر بوده و به فرهنگ سازمانی بها دهند.

کلانتری افزود: اگر کارکنان به حرف و جایگاه مدیر اعتماد کنند و به تصمیمات عقلانی آن توجه داشته باشند، خود به خود زمینه رشد بهره‌وری را در دستگاه فراهم کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت یزد، «علی‌اکبر اولیا» رئیس اسبق سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز در این نشست بر ظرفیت‌های بند "و" تبصره ۱۸ قانون تاکید کرد و خواستار بررسی و روشن شدن آن برای حرکت استان در این مسیر شد.

ارایه مدل ارزیابی بلوغ نظام مدیریت بهره وری در سازمان های ایرانی (i-MAPS) از سوی شرکت سامان آوران توسعه و بررسی و اخذ نظرات اعضا پیرامون دسترسی استان به سهم ۴۰ درصدی بهره‌وری از رشد ۸ درصدی ۱۴۰۱ استان از دیگر دستور کارهای این نشست بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار