رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: به علت شیوع تب کریمه کنگو از تماس با دام یا لاشه دام یا ذبح و خرید و فروش گوشت در اماکن غیر مجاز باید پیشگیری شود.
کد خبر: ۱۰۵۰۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۱ 13 June 2022

حسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: ویروس عامل ایجاد کننده بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌باشد، این بیماری در اثر عدم رعایت نکات بهداشتی در حین تماس با دام آلوده یا لاشه دام و یا له کردن کنه هیالوما بر روی دام به انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: راه‌های اصلی انتقال بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) به جز گزش کنه شبیه بیماری تب مالت است گوشتی که مصرف می‌کنیم باید تازه باشد و حتما مرحله پیش سرد را طی کرده باشد، این بیماری در فصل تابستان شایع است و علائمی مانند سردرد، کوفتگی بدن و درد عضلانی علایم شبیه آنفلوانزا در فصل گرما غیرمعمول است و به دنبال تماس غیر بهداشتی با دام می‌تواند علایم هشدار دهنده این بیماری باشد.

بیگلری تاکید کرد: گوشت حتماً از کشتارگاه‌های مورد تایید دامپزشکی یا قصابی‌های مورد تایید مراکز بهداشتی و ممهور به مهر دامپزشکی تهیه شود و باید حداقل ۲۴ ساعت در مرحله پیشسرد یخچال قرار گیردچون تمام ویروس‌ها و باکتری‌ها در طی مرحله گلیکولیزاز بین می‌رود، بایستی از تماس با دام یا لاشه دام یا ذبح و خرید و فروش گوشت در اماکن غیر مجاز پیشگیری شود.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: راه‌های اصلی انتقال بیماری مصرف گوشت بین جاده‌ای، مصرف گوشتی که خوب پخته نشده و مرحله پیش سرد را طی نکرده دانست، عوارض بیماری تب کریمه کنگو از این نظر دارای اهمیت است که متاسفانه قابلیت مرگ و میر دارد.

بیگلری ابراز کرد: بیماری این قابلیت را دارد که اگر در اثر بی مبالاتی و بی احتیاطی بیمار به دلیل کاهش پلاکت‌های خون در مرحله خونریزی به پزشک مراجعه کند شروع درمان دیر می‌شود و متاسفانه احتمال فوت وجود دارد در این موارد بعد از مرگ فرد احتمال انتقال بیماری از طریق خون آلوده به کادر درمان و پرستار نیز وجود دارد، خوشبختانه با تلاش‌های زیادی که اداره کل دامپزشکی و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این خصوص انجام داده است این بیماری شیوع زیادی در استان ندارد.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: چند کشور از جمله ترکیه و بلغارستان بر روی تهیه واکسن بیماری تب کریمه کنگو کارمی کنند، اما فعلاً واکسنی در این خصوص جهت انسان هنوز تولید نشده است و همچنان اصل بر پیشگیری و افزایش آگاهی بخشی عمومی است.

وی با تاکید بر اینکه اگر فرد مبتلا به موقع به مراکز درمانی مراجعه کند و قبل از مرحله خونریزی توسط پزشک و با استفاده از دارو، درمان آغاز شود قابلیت درمان را دارد، بیان کرد: مرگ و میر زمانی است که فرد دیرهنگام به مراکز درمانی مراجعه کند دوره درمان این بیماری حدود ۱۰ روز است، مهم است به دانش آموزان و نوجوانان آموزش داده شود که از له کردن کنه بر روی بدن دام اکیداً خودداری کنند.

بیگلری در پایان گفت: تب کریمه کنگو می‌تواند در فصل گرما علائمی شبیه کرونا و آنفولانزا داشته باشد مهم است بدانیم که به دنبال تماس غیر بهداشتی با دام فرد دچار علائم شده است و لازم است آگاهی مردم در این خصوص تقویت شود بنابراین راه‌های پیشگیری از بیماری را تاکید می‌کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار