مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه:
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از اجرای سامانه ردیابی مرغ از مزرعه تا سفره از مهر ماه امسال خبرداد و گفت: شایعه استفاده از هورمون در پرورش طیور صحت نداشته و پایه و جایگاه علمی ندارد.
کد خبر: ۱۰۵۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰ 03 October 2015
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از اجرای سامانه ردیابی مرغ از مزرعه تا سفره از مهر ماه امسال خبرداد و گفت: شایعه استفاده از هورمون در پرورش طیور صحت نداشته و پایه و جایگاه علمی ندارد.

نادرپرور با اشاره به برنامه های هفته دامپزشکی در استان کرمانشاه گفت: هشت تا ۱۴ مهر ماه هر سال به نام هفته دامپزشکی نامگذاری شده است.

وی شعار امسال هفته دامپزشکی را «سلامت غذا از مزرعه تا سفره» عنوان کرد و افزود: در این راستا سازمان دامپزشکی از زمان ساخت و ساز دامداری‌‌ها تا رسیدن دام به مصرف کننده نظارت خواهد داشت.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه برنامه های هفته دامپزشکی در استان کرمانشاه از هشتم مهر ماه آغاز شده است، از افتتاح ساختمان دامپزشکی شهرستان روانسر، سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه و حضور کارشناسان دامپزشکی در مدارس استان برای اطلاع رسانی در این زمینه به عنوان بخشی از برنامه های این هفته یاد کرد.

وی از برگزاری همایش روز دامپزشکی در روز ۱۴ مهر با حضور فعالان بخش دامپزشکی استان اعم از دانشگاه های دامپزشکی، نظام دامپزشکی، مرکز تحقیقات دامپزشکی خبرداد و تصریح کرد: در این همایش برخی از مسئولان دستگاه های مرتبط نیز حضور دارند و هدف ما معرفی هرچه بیشتر این حرفه در جامعه است.

پرور از تجلیل فعالان و بازنشستگان این عرصه طی همایش مذکور خبرداد.

اجرای ۱۰ میلیون نوبت واکسیناسیون رایگان دام های استان

وی در خصوص اقدامات اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه طی یکسال گذشته نیز گفت: از مهر ماه سال گذشته تا مهر ماه امسال بالغ بر ۱۰ میلیون نوبت واکسیناسیون در جمعیت دام سنگین و دام سبک استان علیه بیماری های واگیر و بیماری های مشترک بین انسان و دام به شکل کاملا رایگان صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: همچنین در این مدت حدود دو میلیون نوبت واکسیناسیون توسط بخش خصوصی به صورت بهادار و با نظارت دامپزشکی استان انجام شده است.

وی گفت: در راستای مبارزه با بیماریهای دامی و به خصوص بیماری های مشترک بین انسان و دام  از ۱۱ مهر ماه بحث پایش و مراقبت از بیماری آنفولانزا را که یک برنامه ملی است آغاز خواهیم کرد و در این راستا از دامداری های صنعتی، نیمه صنعتی، مرغداری ها، بازار پرنده فروش ها و سایر محل های تجمع طیور نمونه برداری و آزمایش می کنیم که وضعیت استان در خصوص بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان به چه شکلی است.

پرور از اجرای «سامانه ردیابی گوشت مرغ از مزرعه تا سفره»، از مهر ماه امسال خبرداد و گفت: در قالب این سامانه از زمانی که جوجه یکروزه وارد سالن های مرغداری می شود و پس از پایان دوره پرورش به کشتارگاه اعزام می شود تحت نظارت خواهد بود.

 وی افزود: طی نظارت های بهداشتی در همه کشتارگاه های صنعتی استان، کدی را روی بسته بندی های مرغ حک می کنیم که اگر این کد را مصرف کننده به سامانه ۳۰۰۰۸۹۰۳ بفرستند تا از صحت مرغ مصرفی مطلع شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: طی این سامانه پاسخی به مصرف کننده ارسال می شود که در آن نوع  اطلاعاتی چون محصول، تاریخ تولید، کشتارگاه، محل تولید و... درج شده است.

وی گفت: در این سامانه، نوع نظارت دامپزشکی را از مزرعه تا سفره را به مردم نشان می دهد و سلامت گوشت مصرفی تضمین شده و مصرف کننده از نظارت کامل دامپزشکی از تولید تا مصرف آن اطمینان حاصل می کند. در واقع این اقدام یک اقدام مدرن در راستای تامین سلامت مصرف کنندگان است.

امحای ۹۳ تن فرآورده خام دامی فاسد طی یکسال گذشته

پرور با تاکید بر نظارت کامل شبکه دامپزشکی استان برحوزه دام و تولیدات دامی گفت: در حوزه نظارت بر عرضه فرآورده های خام دامی، در طی مهر سال گذشته تا مهرامسال، بالغ بر ۱۸۳ هزار مورد بازدید داشتیم که بیش از ۹۳ تن فرآورده های خام دامی فاسد را همکاران ما با دستور مقام قضایی و همکاری نیروی انتظامی ضبط و امحا کردند و از چرخه مصرف مردم خارج شد.

وی افزود: در این رابطه نیز بیش از ۷۰۰ پرونده تشکیل شده است که ۴۰۰ پرونده آن منجر به پلمپ واحد صنفی متخلف شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه، هم چنین در خصوص اقدامات دامپزشکی استان در بحث قاچاق دام نیز گفت: در کارگروه مبارزه با قاچاق دام که در دامپزشکی استان است جلسات متعددی را داشته ایم که طی آن هم اکنون  اقدامات خوبی صورت گرفته و امسال آمار قاچاق دام کاهش چشمگیری داشته است.

روند قاچاق دام بر عکس شده است

وی افزود: هم اکنون روند قاچاق دام برعکس شده و خلاف زمانی که قاچاق از استان به خارج قاچاق می شده، دام از کشور عراق وارد استان می شود که البته خطرناکتر است.

پرور، کاهش قاچاق دام از استان را ماحصل تصمیمات و اقدامات قبلی در این زمینه دانست و تصریح کرد: پیش از این تعداد زیادی از دام های ما به شکل قاچاق وارد کشور عراق می شد اما از زمانی که موضوع آزادسازی صادرات دام زنده مطرح شد و اینکه در یکسال گذشته بالغ بر ۳۵۰ هزار راس  دام را به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر کردیم، باعث کاهش میزان قاچاق دام به کشور عراق شد.

وی گفت: هم چنین این موضوع حتی باعث شده که تعدادی از افراد سودجو که دستشان از قاچاق دام قطع شده است، اقدام به قاچاق عکس و وارد کردن دام به کشور کنند که در این راستا نیز نظارت و هماهنگی خوبی برقرار است و چنانچه در آینده نیز ادامه یابد مشکلات این حوزه کاهش چشمگیری خواهد داشت.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه حرفه دامپزشکی خیلی در جامعه شناخته نشده است بر معرفی هر چه بیشتر این حرفه به عنوان یک حرفه فوق العاده تاثیرگذار تاکید کرد.

وی بر معرفی هر چه بیشتر این حرفه و وظایف آن به آحاد جامعه تاکید و یادآور شد: قطعا با آگاهی مردم نسبت به این حرفه خدمت رسانی به جامعه بیشتر می شود.

دامپزشکی کرمانشاه کمبود نیرو و اعتبار دارد


پرور، کمبود شدید نیرو و اعتبارات را از مهمترین مشکلات دامپزشکی استان برشمرد و تصریح کرد: امیدواریم با نگاه مثبت مسئولین استان، بتوانیم این مشکلات را هم در آینده حل کنیم.

وی در خصوص میزان نیاز سازمان دامپزشکی استان به نیروی انسانی گفت: در چارت سازمان دامپزشکی استان ۳۳۷ نفر مصوب شده که هم اکنون تنها حدود ۱۵۰ نفر نیرو داریم و حدود ۴۰ درصد پست های ما پر شده و ۶۰ درصد آن خالی است که با تامین و جذب نیروی متخصص مورد نیاز خیلی از مشکلاتی که هم اکنون با آن مواجه هستیم رفع می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از وجود شبکه دامپزشکی و ادارات دامپزشکی در ۱۴ شهرستان استان خبرداد.

وی توصیه ای نیز به مردم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مشترک در فصل سرما به خصوص آنفولانزای فوق حاد پرندگان داشت و تصریح کرد: مردم از مصرف فرآورده های عرضه شده چون دام و مرغ زنده توسط افرادی که به شکل غیرمجاز فعالیت دارند، خودداری کنند و سعی کنند مرغ و گوشت خود را از مراکز معتبر و تحت نظر دامپزشکی خریداری کنند.

پرور در پایان در خصوص شایعه ای نیز که اخیرا در فضای مجازی شکل گرفته و منجر به راه اندازی کمپین مرغ هورمونی نیز شده و در آن تاکید بر این است که مرغ هورومونی نخرید، نیز گفت: این موضوع هیچ جایگاه و پایه علمی ندارد و در زمینه پرورش طیور به هیچ عنوان هورمون استفاده نمی شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه و مردم با اطمینان خاطر می توانند مرغ مورد تایید دامپزشکی را استفاده کنند، تاکید کرد: استفاده از هورمون در مرغداری ها نه علمی و نه عملی است و نه پایه و اساس منطقی دارد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار