بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که از طریق ذبح غیر بهداشتی دام آلوده به انسان منتقل می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۵۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱ 11 July 2022

به گزارش تابناک قم، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار است. ویکی از بیماری‌های مشترک بین انسان وحیوان است که عمدتان توسط کنه منتقل می‌شود. این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء آلوده آن و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.
با توجه به اینکه در بیشتر کشور‌ها بخصوص کشور‌های همسایه ایران ازجمله عراق، دوبی، عمان، پاکستان، ترکیه، افغانستان، امارات متحده عربی، قزاقستان، ازبکستان، عربستان سعودی ویروس این بیماری وجوددارد. وازطرف دیگرقاچاق دام از کشور‌های همسایه به داخل کشور صورت می‌گیردبنابراین همیشه خطر انتقال وبروز این بیماری وجود دارد.
علائم بیماری:
ا تا ۳ روز وحداکثر ۹ روزپس از گزش کنه ویا ۵ تا ۶ روز پس از تماس با بافت یا خون حیوان آلوده، علائم بیماری بصورت ناگهانی با سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی، خصوصا" درناحیه پشت وپاها، گیجی، دردوسفتی ناحیه گردن، درد وقرمزی چشم وترس از نور دیده می‌شود.

نکته قابل توجه ومهم این است که دام‌های آلوده به ویروس این بیماری فاقد علائم می‌باشند.

۱- از خریدومصرف گوشت دامی‌هایی که به طریق غیر قانونی وقاچاق وارد کشور می‌شوندویا بصورت غیر بهداشتی ذبح وعرضه می‌گردندخودداری کنید.
۲- ازکشتار دام درمحیط خارج از کشتارگاه خودداری گردد.
۳- با کمک دامپزشکی محل سکونت خود نسبت به کنه زدایی دام‌ها وسم پاشی محل نگهداری آن‌ها اقدام کنید.
۴- ازتماس مستقیم پوستی مخاطی با خون وترشحات آلوده دامی درحین ذبح یا زایمان دام پرهیز کنید.
۵- کسانیکه درمحیط‌های دامپروری و روستایی، خصوصا" درفصول بهار وپاییز حضور دارندخود را دربرابر گزش کنه (با استفاده از مواد دورکننده حشرات بر روی لباس وبدن، پوشانیدن قسمت‌های از بدن که درمعرض خطر گزش کنه می‌باشند با استفاده از دستکش وپوشیدن لباس آستین بلند) محافظت کنند.
۶- لباس و روی پوست خود را از نظر وجود کنه بصورت مرتب بررسی کنیدودرصورت وجود کنه، به طریقی که قسمت دهانی کنه درپوست باقی نماندوبا استفاده از پنس آن‌ها را از پوست جداکنید.
۷- از له کردن کنه بر روی پوست اکیدا" خودداری کنید.
۸- هنگام تماس با گوشت، خون وترشحات دام‌های مشکوک از دستکش ووسایل حفاظت فردی استفاده کنید.
۹- گوشت وجگر را پس از پخت کامل مصرف نمایید. ویروس بیماری در فرآورده‌های دامی، پس از پخته شدن به مدت ۱۵ دقیقه ودرحرارت ۸۵ درجه سانتی گراد از بین می‌رود.

درصورت خرید گوشت دام‌هایی که از سلامت آن‌ها مطمئن نیستید؛ گوشت را به مدت ۲۴ ساعت دردمای ۴ درجه سانتی گراد (دریخچال) نگهداری کنیدوسپس با پوشیدن دستکش نسبت به قطعه قطعه کردن، شستشو وبسته بندی آن اقدام نمایید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار