مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران گفت:
مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران انتقال پاک، ایمن، پایدار. بهره ور گاز طبیعی را از اهم وظایف این منطقه دانست و گفت: تعمیرات و نگهداری خطوط و تاسیسات جهت اطمینان از عملکرد مخصوصاً در ماه‌های سرد سال، کنترل و نظارت مستمر در طول شبانه روز جهت اطمینان از تامین گاز استان‌ها، شهر‌ها و روستا‌های تابعه، سرویس و نگهداری به موقع تاسیسات و تجهیزات طبق برنامه‌های مدون جهت پیشگیری از هرگونه نقص احتمالی و قطع گاز، دریافت فشار گاز ورودی شهر‌ها در طول شبانه روز جهت آگاهی از افت فشار احتمالی و رفع هرگونه اشکال توسط اکیپ‌های آماده از اقدامات منطقه ۷ گاز همدان به شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۰۶۲۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶ 19 August 2022

منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران بعنوان یکی از مناطق ده گانه پس از مقدمات تشکیل در سال ۸۷ در تاریخ اول اردیبشهت ماه ۱۳۸۸ بطور رسمی آغاز بکار کرد. ستاد این منطقه در شهر همدان واقع است و شش استان غربی کشور شامل استان‌های مرکزی، لرستان، همدان، کردستان، کرمانشاه، ایلام و بخشی از آذربایجان غربی، زنجان و قزوین در وسعتی معادل ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع تحت پوشش خود قرار می‌دهد و انتقال مستمر گاز به این استان‌ها را با توجه به شرایط بد آب و هوای سرد منطقه در دستور کار قرار داده است.
 
به گزارش تابناک همدان؛ حدود ۵۰۰۰ کیلومتر خطوط انتقال معادل ۱۴ درصد کل کشور در سایز‌های مختلف که حداکثر تا ۵۶ اینچ است در حال بهره برداری می‌باشد. منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران به عنوان یکی از مناطق استراتژیک در شرکت انتقال گاز ایران دارای بالاترین نرخ رشد و توسعه بین مناطقه دهگانه کشور است.

خطوط لوله ششم و نهم سراسری و به عبارتی کریدور انتقال گاز غرب کشور در این منطقه واقع شده است. درحال حاضر در این منطقه برای نگهداری، تعمیرات، پایش و استمرار انتقال گاز، هشت مرکز بهره برداری خطوط لوله در شهر‌های همدان – کرمانشاه – اراک- بیجار – خرم آباد – ایلام – سنندج و کوهدشت فعال هستند که علاوه بر بهره برداری از خطوط لوله، سرویس دهی به ۲۶۸ شیر خودکار و ۱۳۶ ایستگاه حفاظت از زنگ، بخشی از خدمات این مراکز است.
 
مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران گفت: در حال حاضر منطقه هفت عملیات انتقال گاز دارای تاسیسات تقویت فشار گاز بر روی خط ۵۶ اینچ ششم سراسری، تاسیسات تقویت فشار گاز همدان و تاسیسات تقویت فشار گاز بیجار بر روی خط ۴۸ اینچ سوم آذربایجان و همچنین تاسیسات تقویت فشار گاز اراک روی خطوط ۳۰ و ۳۶ اینچ غرب کشور بوده و به منظور برداشت گاز از خطوط ششم و نهم سراسری نیز دارای ۴ ایستگاه کنترل فشار است.

مهدی زارع با بیان اینکه ۹ تاسیسات تقویت فشار گاز روی خطوط ششم و نهم سراسری در شهر‌های پلدختر، صحنه، دهگلان و دیواندره احداث خواهد شد، افزود: همچنین در این منطقه عملیاتی یک تاسیسات اندازه گیری گاز در نفت شهر به منظور صادرات گاز به کشور‌های همسایه در حال فعالیت است که یک سوم گاز صادراتی کشور فقط از طریق این تاسیسات صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به معرفی تاسیسات تقویت فشار گاز اراک، تصریح کرد: این تاسیسات در زمینی به وسعت ۹۰ هزار متر مربع اخداث شده و مجهز به ۴ دستگاه توربو کومپرسور جمعاً به قدرت ۴۰ مگاوات می‌باشد و قابل افزایش به ۵ واحد ۵۰ مگاوات خواهد بود.

وی با بیان اینکه تاسیات تقویت فشار گاز بیجار در زمینی به وسعت ۹۰ هزار متر مربع احداث شده و مجهز به ۳ دستگاه توربو کمپرسور جمعاً به قدرت ۷۵ مگاوات می‌باشد، خاطرنشان کرد: تاسیسات تقویت فشار همدان نیز در زمینی به وسعت ۹۰ هزار متر مربع احداث شده و مجهز به ۳ دستگاه توربو کمپرسور جمعاً به قدرت ۷۵ مگاوات است.

وی ابراز کرد: تاسیسات تقویت فشار پیاز آباد هلیلان را در زمینی به وسعت ۲۰۰ هزار متر مربع احداث شده و مجهز به ۴ دستگاه توربو کمپرسور جمعاً به قدرت ۱۰۰ مگاوات است.

وی همچنین به معرفی مراکز بهره برداری خطوط لوله پرداخت و گفت: مرکز بهره برداری خطوط لوله همدان دارای ۱۰۲۰ کیلومتر خط انتقال در اندازه ۲ الی ۴۸ اینچ می‌باشد به طوری که تاسیسات اساسی بهره برداری خطوط لوله همدان به صورت پراکنده در محدوده عملیاتی واقع در استان‌های همدان و بخشی از کرمانشاه و قزوین است.

زارع عنوان کرد: حوزه استحفاظی مرکز بهره برداری خطوط لوله اراک دارای ۵۶۸ کیلومتر خط انتقال در اندازه‌های ۲ الی ۳۶ اینچ می‌باشد و تاسیسات اساسی بهره برداری خطوط لوله این استان بصورت پراکنده در محدوده عملیاتی واقع در استان مرکزی و بخشی از همدان می‌باشد.

مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران با اشاره به مرکز بهره برداری خطوط لوله کرمانشاه نیز گفت: حوزه استحفاظی این مرکز دارای ۸۵۷ کیلومتر خط انتقال در اندازه‌های ۲ الی ۵۶ اینچ می‌باشد و تاسیسات بهره برداری خطوط لوله کرمانشاه بصورت پراکنده در محدوده این استان واقع شده است.

وی با بیان اینکه مرکز بهره برداری خطوط لوله بیجار دارای ۴۶۶ کیلومتر خطوط انتقال گاز در اندازه‌های ۲ الی ۵۶ اینچ می‌باشد و تاسیسات اساسی بهره برداری خطوط لوله این مرکز بصورت پراکنده در محدوده عملیاتی واقع در استان کردستان و بخشی از زنجان می‌باشد، ادامه داد: همچنین مرکز بهره برداری خطوط لوله خرم آباد دارای ۵۱۴ کیلومتر خط انتقال در اندازه ۲ الی ۳۶ اینچ می‌باشد و تاسیسات اساسی بهره برداری خطوط لوله خرم آباد بصورت پراکنده در محدوده استان لرستان واقع شده است.

زارع با بیان اینکه مرکز بهره برداری خطوط لوله سنندج دارای ۴۴۵ کیلمتر خط انتقال گاز در اندازه‌های ۲ الی ۵۶ اینچ می‌باشد و تاسیسات اساسی مرکز بهره برداری خطوط لوله سنندج بصورت پراکنده در محدوده استان کردستان و بخشی از کرمانشاه واقع شده است، عنوان کرد: مرکز بهره برداری خطوط لوله کوهدشت دارای ۳۳۹ کیلومتر خط انتقال گاز در اندازه‌های ۲ الی ۵۶ اینچ می‌باشد و تاسیسات اساسی مرکز بهره برداری خطوط لوله کوهدشت بصورت پراکنده در محدوده استان‌های لرستان و ایلام واقع شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: مرکز بهره برداری خطوط لوله ایلام دارای ۴۰۷ کیلومتر خط انتقال گاز در اندازه‌های ۲ الی ۴۸ می‌باشد و تاسیسات اساسی مرکز بهره بردای این مرکز بصورت پراکنده در محدوده استان ایلام و بخشی از کرمانشاه واقع شده است.

مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران انتقال پاک، ایمن، پایدار. بهره ور گاز طبیعی را از اهم وظایف این منطقه دانست و گفت: تعمیرات و نگهداری خطوط و تاسیسات جهت اطمینان از عملکرد مخصوصاً در ماه‌های سرد سال، کنترل و نظارت مستمر در طول شبانه روز جهت اطمینان از تامین گاز استان‌ها، شهر‌ها و روستا‌های تابعه، سرویس و نگهداری به موقع تاسیسات و تجهیزات طبق برنامه‌های مدون جهت پیشگیری از هرگونه نقص احتمالی و قطع گاز، دریافت فشار گاز ورودی شهر‌ها در طول شبانه روز جهت آگاهی از افت فشار احتمالی و رفع هرگونه اشکال توسط اکیپ‌های آماده از اقدامات منطقه ۷ گاز همدان به شمار می‌رود.

وی ایمن سازی خطوط جهت بهره برداری در تمامی سال مخصوصاً ماه‌های سرد سال، اتصال خطوط (inter connection) جهت جلوگیری از افت فشار و متعادل کردن فشار خطوط هنگام مصرف بیش از حد در فصل سرما و نظارت بر عملیات اتصال نهایی خطوط انتقال جدید شهره‌ها، روستا‌ها و صنایع عمده و نیز بهره برداری و سرویس دهی در هنگام مصرف را از سایر اقدامات و وظایف این منطقه دانست.

زارع با بیان اینکه اطمینان از استمرار و پایداری انتقال گاز در غرب کشور و بهره گیری از این نعمت در طول شبانه روز از اهداف عمده منطقه ۷ گاز ایران محسوب می‌شود، گفت: افزایش بهره مندی مردم منطقه از سوخت پاک و بالا رفتن سطح رفاه نسبی با توجه به شرایط آب و هوایی سرد منطقه، سعی در تقویت و انتقال به موقع انتقال گاز جهت صنایع عمده و نیروگاه‌ها و امکان تاسیس صنایع عمده و مطرح در استان‌های همدان، کرمانشاه، مرکزی، لرستان، سنندج و ایلام، افزایش رشد اقتصادی استان‌های غرب کشور و اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم در این استان‌ها نیز از سایر اهداف به شمار می‌رود.

وی، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، افزایش سطح ایمنی و رفع مخاطرات با توجه به فشار بالای در خطوط انتقال گاز و تاسیسات، افزایش نیروی انسانی متخصص و به کار گیری نیرو‌های درون سازمانی، افزایش دانش پرسنل از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی، استفاده بهیه از امکانات و تاسیسات، تعیین و واگذاری بخشی از فعالیت‌های منطقه به بخش خصوصی، مقاوم سازی تاسیسات و ساختمان‌های موجود منطقه، کنترل و بهبود اثرات مخرب زیست محیطی در فرآیند عملیات منطقه ونهادینه کردن تحقیق و پژوهش، منابع انرژی و اصلاح الگو مصرف در بخش صنعتی (فرآیندی) و غیر صنعتی (مصرفی) را از دیگر اهداف عمده منطقه ۷ گاز همدان دانست.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار