بازرس کل استان خبر داد:
بازرس کل استان ایلام گفت: بیش از ۲۰۰ نفر ناظر افتخاری برای همکاری با بازرسی کل ثبت نام و اعلام امادگی کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۶۲۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵ 20 August 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ مهدی اصلانی، در جلسه کارگروه اجرای دستورالعمل تعامل و مشارکت سازمان های مردم نهاد با قوه قضاییه با بیان اینکه در تلاشیم ارتباط تشکل‌های مردم‌نهاد با بازرسی کل را تقویت کنیم، اظهار کرد: حسب سیاست های ابلاغی ریاست عالی سازمان بازرسی کل کشور در تأکید بر استفاده از ظرفیت های مردمی در انجام مأموریت ها، اداره نظارت همگانی وظیفه استفاده از ظرفیت ناظران افتخاری و تشکل‌های مردم نهاد و نحوه ارتباط ایشان با بازرسی کل برای دریافت اخبار سوءجریانات دستگاه های اجرایی و یا همکاری در انجام مأموریت ها پس از تاییدیه حفا را بر عهده دارد.
وی افزود: سامانه گزارش‌گران فساد در این راستا در سازمان بازرسی کل کشور طراحی شده تا افرادی که تمایل دارند، بتوانند گزارش فساد یا تخلفات دستگاه ها را با محفوظ ماندن نام گزارش دهنده یا سوت زن فساد، منعکس کنند.

اصلانی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ نفر ناظر افتخاری برای همکاری با بازرسی کل ثبت نام و اعلام امادگی کرده اند و بعضی از ایشان، نیروهایی هستند که در دستگاه‌های اجرایی شاغل می‌باشند و به صورت کارشناس تخصصی و مشاوره همکاری می کنند.

بازرس کل استان تصریح کرد: یکی از راهکارهای تحقق مأموریت های سازمان بازرسی کل کشور در سند تحول قضایی، مردمی شدن نظارت و بازرسی و تقویت نظارت همگانی و تعامل فعال و سازنده با تشکل های مردم نهاد است.
مالک روشنی، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان نیز با بیان اینکه جلسات متعدد کارگروه تعامل سازمان های مردم نهاد و قوه قضائیه در استان در مورد دغدغه‌ها، انتقادات این سمن ها با ارائه راهکارها تشکیل شده، اظهار کرد: بحث پیشگیری از جرم یک مقوله فراگیر است و معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان به تنهایی قادر بر انجام این مهم نمی‌باشد و از ظرفیت های مردمی و سایر دستگاه ها برای انجام ماموریت استفاده می کند.

وی ادامه داد: سامانه‌ای به اسم سجام وجود دارد که به جرایم و تخلفات گزارش شده توسط افراد رسیدگی می کند و آن بخش از گزارشات مردمی که مرتبط با سوجریانات در دستگاه های دولتی است، برای سازمان بازرسی ارسال می شود.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گفت: هدف از تعاملات با سازمان‌های مردم‌نهاد، برقراری وضعیت مطلوب در جامعه است و امیدواریم با کمک سمن ها و ظرفیت کارگروه تعامل با سازمان های مردم نهاد مستقر در معاونت پیشگیری دادگستری کل استان به ماموریت های سند تحول جامعه عمل بپوشانیم.

روشنی  تصریح کرد: با توجه به انکه برخی از سازمان ها به نحوه توزیع و تخصیص اعتبارات و کمک ها به سمن ها معترض بوده و تقاضای نظارت و رسیدگی بر موضوع  را داشتند، در این راستا، جلسه کارگروه را در بازرسی کل تشکیل دادیم تا به طور مستقیم دغدغه ها و نظرات خود را مستقیم با بازرسی کل استان در میان بگذارند.

بازرس کل استان در پایان جلسه و جمع بندی مباحث گفت: همکاری تشکل‌های مردم نهاد و ناظران افتخاری با بازرسی کل استان در راستای ماده ۲۹ دستورالعمل مشارکت و تعامل قوه قضاییه با سازمان های مردم نهاد برای فراهم کردن شرایط تحقق اصل امر به معروف و نهی از منکر مدیران و کارگزاران دولتی است و با توجه به دغدغه اعلام شده از سوی برخی نمایندگان سمن ها یا سازمان‌های مردم نهاد مبنی بر ابهامات و عدم شفافیت در توزیع اعتباری و کمک های بلاعوض به این گونه سازمان ها یا موسسات، این موضوع در دستور رسیدگی نظارتی قرار خواهد گرفت و تشکل ها و سمن ها می توانند جریانات مهم و کلان استانی را به صورت رسمی و با نام یا بی نام از طریق سامانه گزارشگران فساد به بازرسی کل استان منعکس نمایند تا فضای ناامنی برای متخلفان و مفسدان ایجاد شود./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار