رئیس اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از مشاهده پلنگ در محدوده باغات شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا خبرداد و اظهارداشت: مُحیط بانان گشت های شبانه روزی خود را در آن محدوده افزایش داده اند و البته کشاورزان جوانب احتیاط را داشته باشند و در صورت مشاهده با سامانه ۱۵۴۰ تماس بگیرند.
کد خبر: ۱۰۶۴۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱ 27 August 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، هادی سینایی در گفت و گو با رسانه ها گفت: پلنگ حیوانی، انسان‌گریز است و تا جایی که بتواند به انسان نزدیک نمی‌شود، تجربه به مرور نشان داده در مواردی که حمله ای از طرف پلنگ اتفاق افتاده است، انسان با چوب دستی، تبر، اسلحه و غیره موجب تحریک آن شده ، به گونه ای که حیوان احساس خطر کرده و به منظور دفاع حمله می کند.

وی افزود: توسعه ساخت و سازها در جنگل، تغییر کاربری اراضی به ویلاهای تفریحی، تعادل نداشتن دام و مرتع، اشغال آبشخورها (چشمه ها) در ارتفاعات توسط گله های دام اهلی که مُنجر می شود سایر گونه ها که غذای عمده پلنگ را تشکیل می دهند به پایین دست مهاجرت اجباری کنند و به تبع از آن پلنگ هم مهاجرت کند.

سخنگوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: کم شدن منابع غذایی پلنگ توسط انسان در بالادست، تکه تکه شدن زیستگاه پلنگ، قطع ارتباط ژنتیکی ، حذف گروهای بزرگ و تشکیل گروهای بسیار کوچک از عواملی است که سبب می‌شود تا گاهی این گونه حیوانی به برخی از روستاها نزدیک شود.

سینایی افزود: پلنگ در چنین شرایطی مجبور می شود برای تامین غذای خود به شکار گونه های کوچکتری نظیر موش، خرگوش، تشی روباه ،شغال در کنار سایر پرندگان و خزندگان که اغلب در حاشیه روستاها به فراوانی یافت می شود روی بیاورد و این تهدید برای سلامتی پلنگ محسوب می شود.

 

مردم منطقه بندان شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد بامداد شنبه ( دیشب) پنجم شهریور از مشاهده یک قلاده پلنگ خبر دادند و تاکیدکردند که این پلنگ، زخمی یا دارای مشکل حرکتی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار