یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دبیر دفتر هم‌اندیشی دانشگاهیان و نخبگان استان قم در یادداشتی با اشاره به دستاوردها و چالش‌های یک سال اخیر دولت سیزدهم، آورده است: شاخص‌ها و پیش‌بینی‌های علمی حاکی از آینده‌ای روشن برای ملت ایران می‌باشد.
کد خبر: ۱۰۶۴۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲ 28 August 2022

به گزارش تابناک قم، حامد پوررستمی در این یادداشت آورده است: در مورد دولت سیزدهم باید نیمه‌خالی لیوان و نیمه‌پر لیوان را در کنار هم دید.

توفیقات و اقدامات بزرگی در این دولت صورت گرفته اما خلأها، کمبودها و چالش‌هایی نیز وجود دارد که بخشی از آن‌ها به دولت‌مردان برمی‌گردد و بخش دیگر نیز با توجه به میراثی است که از دولت‌های پیشین به ارث رسیده یا کم‌کاری‌ها و ترک فعل‌هایی که از جانب دستگاه‌های دیگر بوده، مرتبط می‌شود.

دولت سیزدهم در آتش گرانی و بیماری همه‌گیر کرونا این مجموعه کلان و دستگاه عظیم را تحویل گرفت، البته بیماری وجود داشته و همچنان نیز وجود دارد.

در موضوع آتش گرانی نیز نسبت به خرداد سال گذشته، نرخ تورم ۱۸ درصد کاهش داشته اما هنوز هم‌گرانی وجود دارد؛ این موضوع در حالی است که دولت با حذف بخشی از یارانه‌ها، توانسته نرخ تورم را کاهش دهد و با مدیریت نقدینگی جلوی افسارگسیختگی این نرخ و شتاب آن را بگیرد که اقدامی بسیار قابل‌توجه و مؤثر بوده‌است.

اگرچه اقدامات خوبی در این عرصه انجام‌شده، اما هنوز فرسنگ‌ها تا وضع مطلوب فاصله وجود دارد.دولت سیزدهم در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی به‌خصوص در حوزه دیپلماسی توانسته نصاب‌هایی را ایجاد کند که برای شدت و موفقیت بیش‌تر آن‌ها، باید اقداماتی صورت بپذیرد.

به‌عنوان‌مثال بحث رتبه‌بندی فرهنگیان ۱۰ سال بلاتکلیف بود و مطالبه اصلی جامعه فرهنگی را تشکیل می‌داد و گلایه‌های فراوانی به همراه داشت، اما متاسفانه اراده جدی‌ برای پرداختن به این موضوع وجود نداشت. اما دولت سیزدهم این مسئله را اجرایی کرد، در میدان وارد شد و از مردادماه فاز اجرایی آن را به‌صورت حقیقی دنبال کرد که اقدام مهمی بود.

در خصوص واکسیناسیون و مهار بیماری نیز دولت با اقدامات شبانه‌روزی خود روند رو به رشد قربانی‌های این بیماری موجب آزار مردم شده بود را کنترل کرد، البته در این راستا شرکت‌های داخلی نیز تلاش بسیاری کردند.

اقدام سوم دولت بحث رونق گرفتن ساخت مسکن است که قطعاً در سال اول تا شناسایی آمارها و شفافیت‌ها صورت بگیرد و جایابی‌ها انجام شود، شاید خیلی مشخص نباشد اما کار عملیاتی شروع‌شده و در همین هفته دولت هم شاید افتتاحیه‌هایی در این راستا باشیم.

رونق گرفتن ساخت مسکن و اعتقاد به اینکه ما بایستی مسکن ارزان و مفید برای مردم ساخته شود ارزشمند است چراکه دولت خودش را خادم مردم می‌داند و به قشر آسیب‌پذیر توجه زیادی دارد.

نکته بعدی سیاست دولت درزمینهٔ همگرایی است، یعنی ما توانستیم با کشورهای منطقه ارتباط خوبی برقرار کنیم، پیمان شانگهای و کشورهای دیگر و پیمان‌هایی ازاین‌دست را انجام دادیم که برکاتی زیادی برای کشور داشته است.

ترانزیت و تجارت خارجی نیز بعد از ۷ سال ۴۰ درصد در یک سال اخیر رشد داشته و دیپلماسی اقتصادی موردنظر دولت این وضعیت هرسال بهتر خواهد شد.

با برقراری ارتباط با کشورهایی مثل چین، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان ،آذربایجان و ارمنستان ،ما توانستیم این بازارهای نزدیک را یک‌بار دیگر شناسایی و احیا کرده و پل‌های ارتباطی و اقتصادی خوبی را برقرار شود تا صادرکنندگان از این مسئله بهره‌مند شده و جایگاه ایران در منطقه از این نظر ارتقا یابد.

اقدام قابل‌توجه دیگر بحث خدمات در حوزه انرژی است یک مثال بارز این است که سال‌های قبل در تابستان خاموشی برق وجود داشت و به‌شدت مردم گلایه‌مند و ناراحت بودند، دولت سیزدهم دو اقدام انجام داد یکی با کارخانه‌ها و مراکز صنعتی وارد تعامل و گفت‌وگو شد با یک برنامه‌ریزی و جدول زمانی که با یکدیگر هماهنگی انجام دادند آن قسمت مدیریت شد یعنی در ساعات پیک و شبه پیک و با یک تقسیم‌بندی متناسب فشار بر روی بخش خانگی کاهش یافت.

اقدام دوم این بود که در یک سال اخیر شش هزار مگابایت به ظرفیت نیروگاهی افزوده شد و این سبب شد تا امسال چالش و معضلی به‌عنوان قطعی برق وجود نداشته باشد.

مجموعه این اقدامات و اراده حدی، پاکدستی و جدیتی که بایستی هر دولتی داشته باشد و یک سری از منافع و بحث‌های حاشیه‌ای مانند بحث قانون جوانی جمعیت که بحث بسیار مهمی است بگذرد، با همکاری مجلس و اراده دولت اقدامات خوبی انجام‌شده است.

در بحث افزایش وام‌ها هر دستگاهی متذکر مسئولیت خود شده و مطالبه رئیس دولت است که نسبت به این مبحث، دستگاه‌ها خود را موظف دانسته و به‌طور میدانی به تعهدی که به خانواده‌ها و بحث افزایش جمعیت باید رقم بخورد، عمل کنند.

هرچند به نظر می‌رسد دولت باوجود اقدامات و دستاوردهای قابل‌تقدیر یک سال گذشته، با نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد، نیروی انسانی از مباحثی است که دولت باید به‌صورت جدی به آن ورود کند، هنوز برخی مدیران فاقد روحیه جهادی و جدیت در بدنه ادارات هستند و لازم است با ورود جوانان انقلابی و جهادی به عرصه مدیریت دولت سیزدهم تحول و پوست‌اندازی قوه مجریه بیشتر محسوس شود.

یکی از عواملی که رشد و نرخ موفقیت دولت را کمرنگ می‌کند مدیرانی است که سابقه و کارنامه خوبی ندارند. هر چه مدیران توانمند و انقلابی و افرادی که دغدغه خدمت داشته باشند و برای کار زمان بگذارند، انتخاب شوند، موفقیت بیشتری نصیب دولت می‌شود.

نکته پایانی این است که انقلاب دو گام دارد؛ در گام اول انقلاب چالش‌های جدی وجود داشت و آن معضلات معضلاتی از جنس خودش داشت، به‌طوری حضرت امام(ره) با رهبری هوشمندانه خود در این دریای متلاطم توانستند این کشتی انقلاب را به جلو ببرند.

ترورها، احتکارها و مسئولینی که اصلاً اعتقاد به انقلاب نداشتند و چالش‌های فراوانی که وجود داشت، ازجمله این معضلات بودند.

در گام دوم انقلاب هم همین است، به یک معنا دولت سیزدهم جنس آن متفاوت است، به باور بسیاری از معتقدان انقلاب اسلامی بعد از شهید رجایی یک مقلد بصیر به‌عنوان رئیس‌جمهور نداشتیم.  مقلد یعنی اینکه واقعاً نگاهش به احکام اسلام و منشور امام و رهبری باشد و اعتقاد داشته باشد، ازاین‌جهت جنس این دولت می‌تواند با توجه به رئیس‌جمهورش متفاوت باشد.

در این بحث مهم هم ریزش خواهیم داشت و هم رویش ولی باید بتوانیم با همکاری مردم، انتقاد شایسته و همکاری بایسته این دولت را یاری کنیم تا از این چالش‌های اول انقلابی هم عبور کنیم چراکه در گام دوم انقلاب قرار داریم.

قطعاً مردم از این انتخابی که در ۱۴۰۰ داشتند خیر خواهند دید، کمی صبورانه کمی بصیرانه بایستی حرکت کنیم؛ مواظب فضای ناجوانمردانه مجازی باید باشیم چراکه این فضا پر از پمپاژی است که ضدانقلاب‌ها انجام می‌دهند.

باسیاست‌های جعل، تحریک و سانسور واقعیت‌ها را جوری دیگری نشان می‌دهند و موفقیت‌های ما را نشر نمی‌دهند و عیب‌های ما را چند برابر می‌کنند و بسیاری از ترفندهای نادرست و غیرحرفه‌ای که برای یک جنگ رسانه‌ای علیه ملت ما در پیش گرفتند.

در این عرصه بصیرت، همکاری و حمایت نیاز است و درعین‌حال هم باید دولت را با پیشنهادات و انتقادات سازنده یاری کرد تا بتواند به این مسئولیت که بر دوشش است به‌خوبی عمل کند و مردم شاهد توفیق‌ها و گشایش‌های فراوانی باشند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار