مسئولان قم به شکل عملیاتی وارد جریان حل مسایل استان و شهرستان قم شده اند و با حضور در مناطق مختلف به بررسی مشکلات و حل آنها می پردازند.
کد خبر: ۱۰۶۵۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷ 03 September 2022

به گزارش تابناک قم، دولت سیزدهم نیز که از ابتدا با شعار و رویکرد مردمی بودن روی کار آمده است، یکی از محورهای فعالیت‌های خود را به دیدار چهره‌ به چهره با مردم اختصاص داده است چراکه معتقداند در این دیدارها به طور محسوس‌تر می‌توانند مشکلات مردم را احصا کرده و سپس برای رفع آن، راه چاره بیابند.

به همین منظور در استان قم نیز همزمان با آغاز هفته دولت، در کنار برنامه‌های مختلف شاهد حضور استاندار، معاونین، فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی در جمع‌های مختلف مردمی هستیم.

در یکی از این تجمع‌ها که با حضور سیدمهدی قریشی معاون توسعه منابع و نیروی انسانی استاندار قم، محمد رمضانی مدیر منطقه هفت شهرداری قم، معاون فرماندار قم و ... در مسجد حضرت ابالفضل(ع) خیابان خاکفرج قم برگزار شد، شاهد بیان مشکلات این محل توسط جمعی از اهالی بودیم.

در ابتدا نارضایتی مردم به موضوع آبگرفتگی‌های سطح خیابان در مواقع بارندگی باز می‌گشت و سپس موضوعات همه‌گیری در شهر قم مانند کمبود اماکن فرهنگی، کمبود سطل‌های زباله در معابر، موش‌های فاضلاب و ... مطرح شد.

اما یکی از اصلی‌ترین گلایه‌های هیئت امنای مسجد به سازمان اوقاف و امور خیریه باز می‌گردد و آن هم این موضوع است که با توجه به اینکه مسجد این محل مردم‌ساز است، این سازمان چندسالی است که تمام کمک‌های خود به مسجد را قطع کرده است.

همچنین باتوجه به اینکه محله خاکفرج در فاصله نزیکی با آستان مقدس حضرت معصومه(س) قرار دارد و هسته مرکزی شهر قم دور مزار شریف این بانوی کریمه تشکیل شده است، بخش عمده محله خاکفرج را بافت فرسوده تشکیل داده، که یکی از درخواست‌های مشترک اهالی نیز رسیدگی به این بافت بود.

بیمارستان الهادی نیز دیگر موضوعی بود که توسط اهالی محله خاک فرج بیان شد و تقاضای تعیین تکلیف و راه‌اندازی مجدد آن را از مسئولین استان داشتند.

همچنین شهروندان ساکن در این محله، موضوعات مختلف دیگری ازجمله، نبود خط اتوبوسرانی در محله خاکفرج، کمبود دستگاه‌های آب شیرین کن و ... را نیز مطرح کردند.

موش‌ها، معضلی با گستره وسیع در قم

در همین راستا، محمد رمضانی مدیر منطقه هفت شهرداری قم در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنای قم، با اشاره به اینکه منطقه 7 هسته مرکزی و قلب شهر قم است، اظهار کرد: این منطقه به صورت خدماتی اقدام به زائرین حرم حضرت معصومه(ع) عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه شهرداری به دنبال اقداماتی در حوزه بافت فرسوده است، عنوان کرد: برای حرکت در این زمینه نیازمند زمین‌های پشتیبان 32 و 48 هکتاری پردیسان هستیم.

مدیر منطقه 7 شهرداری قم با اشاره به اینکه این زمین‌ها برای تملک بافت فرسوده استفاده می‌شوند، مطرح کرد: احیا و بهسازی میدان مطهری نیز از طریق همین زمین‌ها دنبال می‌شود و تا حدود یک هفته آینده تکمیل خواهد شد.

وی از احداث فضای سبز در کوچه 47 محله خاکفرج خبرداد و گفت: این موضوع در طرح تفصیلی نیز دیده شده و در سال گذشته نیز مقداری از تملکات آن انجام شده است.

رمضانی با بیان اینکه مخازن زباله در معابر خودشان آلودگی‌زا هستند، خاطرنشان کرد: وجود این مخازن موجب می‌شود عابرین و ساکنین محل در تمام ساعات شبانه‌روز زباله‌های خود را در آن‌ها قراردهند و ماندگاری بالای آن در مخازن موجب آلودگی می‌شود.

وی ادامه داد: تله‌گذاری‌هایی نیز برای موش‌ها انجام شده ولی این مشکل به معضل امروز شهر قم تبدیل شده و نیازمند اقدامات جدی است.

سیدمهدی قریشی، معاون توسعه منابع و نیروی انسانی استانداری قم نیز در این نشست به تبیین دستاوردهای دولت جدید در قم پرداخت و قول رسیدگی به مشکلات اهالی محله خاکفرج را نیز داد.

متاسفانه بخش مهم و حیاتی از شهر قم در قالب بافت فرسوده قرار گرفته است که برای احیای آن موارد متعددی دخیل هستند.

یکی از موارد اساسی ایجاد رغبت و انگیزه مناسبت در شهروندان برای بازسازی منازل مسکونی خود که در این بافت وجود دارد، است که قالبا مسئولین در تلاش هستند این انگیزه را با پرداخت وام‌های متنوع ایجاد کنند که اگر اندک انگیزه‌ای نیز با این طرح‌ها ایجاد شود، در پیچ و خم مراحل نفس‌گیر بانکی، از دست خواهد رفت.

با تغییر سلیقه‌های مردم جامعه، بیش‌تر افراد به سمت احداث واحدهای مسکونی چندین طبقه و آپارتمانی رفته‌اند که باتوجه به شرایط و قوانین موجود برای تعداد طبقات ساختمانی در بافت فرسوده، استقبال مردم نسبت به بازسازی منازل خود در این بافت، کاهش یافته است.

اگر دولت نیز بخواهد املاک موجود در این بافت را از مردم خریداری کند، نیازمند اعتبارات کلان بوده و شاید مردم نیز نتوانند با هزینه فروش خانه‌های فرسوده خود، بار دیگر صاحب خانه شوند، اما در استان قم با سفر آیت الله رئیسی، رئیس جمهور وقت به استان، شاهد تخصیص دو قطعه زمین 32 و 48 هکتاری از منطقه پردیسان به بافت فرسوده بودیم که به منظور پشتیبانی از تملک ساختمان‌های این بافت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

همچنین موضوع دیگری که جای تامل و نگرانی دارد این است که در بافت فرسوده که بخش اعظم آن در هسته مرکزی شهر قرار دارد، شاهد حضور گسترده افراد غیر بومی و قالبا اتباع هستیم که این موضوع، مباحثی چون فرهنگ و اصالت شهری قم را به شدت تهدید می‌کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار