عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس فرم‌های توزیع شده و نظر سنجی‌های انجام شده در مرز‌های عبوری از زائران در بین مرز‌های چهارگانه، بیشترین رضایت‌ها از مرز رسمی خسروی است.
کد خبر: ۱۰۶۵۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵ 04 September 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «شهریار حیدری»  افزود: همزمان با آغاز تردد زائران از مرز‌های دیگر، مرز خسروی نیز برای عزیمت زائران به عراق راه اندازی شد که با توجه به زیرساخت‌های مناسب و مطلوب قصرشیرین و مرز خسروی امکان تسهیل در تردد زائران با رعایت تمام جوانب مرزی از این گذرگاه بیشتر است.

وی از مزایای مرز رسمی خسروی به عنوان گذرگاه اصلی و قدیمی تردد زائران به عتبات عالیات در کشور عراق، وجود پارکینگ‌ها با ظرفیت بالا برای خودرو‌های شخصی زائران، پذیرایی، اسکان، تسهیل در رفت و آمد با توجه به نزدیک بودن این مسیر به بغداد، کربلا و نجف و اشتیاق کامل عراقی‌ها در آن سوی مرز برای پذیرایی از زائران ایرانی و وجود امنیت کامل برای تردد زائران بیان کرد.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: امکانات و ظرفیت‌های بالای مرز رسمی خسروی پاسخگوی شمار زیادی از زائران است و قابلیت تردد تمام زائرانی را دارد که در سامانه سماح، این مرز را برای تردد به عراق انتخاب کرده اند.

حیدری ادامه داد: امکانات خودرویی مناسب و اشتیاق و استقبال مردم استان کرمانشاه و شهرستان قصرشیرین برای میزبانی زائران با تمام توان و تجهیز امکانات، وجود گیت‌های گذرنامه به تعداد کافی و وجود ۲۳ هتل، زائرسرا و مهمانپذیر برای پذیرایی از زائران در کنار حسینیه ها، مساجد و مدارسی که برای اسکان تجهیز شده اند و برپایی موکب‌ها برای خدمات رسانی به زائران از دیگر قابلیت‌های مرز خسروی است.

وی اضافه کرد: رفت و آمد زائران و چگونگی پذیرایی و تسهیل در روان سازی تردد توسط ستاد مرکزی اربعین به طور مستمر رصد می‌شود که مرز خسروی به عنوان یک مرز خوب و با ظرفیت قابل افزایش برای تردد زائران اکنون مطرح است.

به گفته سرپرست فرمانداری قصرشیرین از ابتدای بازگشایی مرز رسمی خسروی در ۲۳مرداد ماه مصادف با ۱۶ محرم الحرام تا ۱۲ شهریور، هفت هزار و ۲۳۴ نفر از گذرگاه رسمی و بین المللی خسروی عازم کشور عراق شده‌اند.

خسروی نزدیکترین مرز به کربلای معلی

به گزارش ایرنا؛ قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی د ر شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرز‌های کشورمان با شهر‌های زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می‌گرفت.

خسروی یکی از مرز‌های مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهر‌های دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین (ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می‌کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار