خودکنترلی بخشی از یک گروه مهارت‌هاست که به کودکان کمک می‌کند افکار، اعمال و هیجان‌های خود را کنترل کند و بتواند کار‌ها را به درستی انجام دهد.
کد خبر: ۱۰۶۶۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳ 08 September 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب گفت:خودکنترلی در همه زمینه‌های زندگی به کودک کمک می‌کند؛ این مهارت به ویژه در هنگام معاشرت با دیگران اهمیت دارد. کنترل اعمال و واکنش‌ها به کودکان کمک می‌کند که با دیگران سازگار و دوست شوند و نتیجه این موضوع، بهبود عملکرد کودک در اجتماع است که در نهایت عزت نفس او را بالا می‌برد.
راضیه جامعی، افزود:کودکان باید بیاموزند چگونه احساساتشان را بشناسند تا وقتی احساسات شدیدی را تجربه می‌کنند، بتوانند رفتارشان را کنترل کنند. برای تقویت این مهارت لازم است پدر و مادر برای صحبت کردن با کودکان در مورد احساسات و برای کمک به آن‌ها در فهمیدن پیوند بین احساسات و رفتار وقت بگذارند؛ چرا که پیوند دادن این دو با هم نشان می‌دهد که چگونه احساسات ما، انتخاب هایمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خود کنترلی کودکان را نیز تقویت می‌کند.


راهکار‌های موثر در یادگیری مناسب رفتار‌های خود کنترلی در کودکان:

۱-آموختن و تجربه کردن: اگر کودکان بیاموزند هنگامی شروع به صحبت کنند که دیگران صحبت نمی‌کنند، یاد می‌گیرند در مقابل قطع کردن سخن دیگران مقاومت کنند؛ بنابراین توصیه می‌شود در زمان مناسب به کودک توجه کنیم تا از بی توجهی آسیب نبیند و متوجه اهمیت صبحت خود شود.

۲-دادن جایزه‌های مناسب به کودک: کودکان برای یادگیری رفتار مناسب نیاز به بازخورد مثبت پی در پی دارند.

۳-فاصله گرفتن: کودکان را تشویق کنید از موقعیتی که در آن عصبانی یا ناراحت شده اند، فاصله بگیرند.
۴-انتخاب هدف: انتخاب اهداف مناسب سن کودکانی که در حال یادگیری خودکنترلی هستند، دارای اهمیت است؛ بنابراین توصیه می‌شود هر بار یک هدف هر چند ساده را مشخص کنید.

شناخت احساسات:

۱-از کودک خود بخواهیم، نمونه‌هایی از احساسات خود را تهیه کند، به طور مثال در مورد زمانی که خوشحال، غمگین و یا خشمگین است بر روی کاغذ بنویسد و با والدین در میان بگذارد.

۲- از کودکان بخواهیم از چند احساس نام ببرد و بگوید کدام احساس خوشایند است (خوشحالی، سربلندی، شادی، هیجان زدگی) و کدام احساس ناخوشایند است (عصبانیت، غمگین بودن، خجالتی بودن)

باید بدانیم اگر خواسته‌ها و نیاز‌های کودکان به صورت فوری اجابت نشود، اغلب ناراحت می‌شود؛ بیشتر اوقات وقتی والدین به کودک خود «نه» یا «بعدا» می‌گویند، او نمی‌داند چگونه از عهده نا امیدیش برآید، پس لازم است کودکان مهارت‌هایی برای کنترل احساساتشان بیاموزند.

برچسب ها: مهارت ، کودکان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار