استان قزوین جمعیتی حدود 400 هزار کودک را در خود جای داده است این در حالی است که بخش قابل توجهی از این کودکان در روستاها زندگی می کنند و به بیشتر امکانات رفاهی،پارک ها و حتی کانون های پرورشی و فکری کودکان دسترسی ندارند.
کد خبر: ۱۰۶۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹ 06 October 2015
به گزارش تابناک از قزوین، حضور در کلاس های تابستانه و برنامه ریزی درست برای سپری کردن اوقات فراغت در بین خانواده کودکان و نوجوانان در روستاها به یکی از اصلی ترین نیاز های این قشر تبدیل شده است، با گسترش علوم و پیشرفت تکنولوژی و هم چنین رشد جوامع روستایی دیگر نمی توان انتظار داشت کودکان در روستاها همانند گذشته از کم ترین امکانات آموزشی بی بهره باشند.
در حال حاضر آموزش و پرورش تنها نهاد آموزشی کشور است که به این روستاها و حتی روستاهای محروم خدمت رسانی دارد و بخش قابل توجهی از نیاز های کودکان در حوزه اوقات فراغت و به خصوص تابستان با تعطیلی مدارس و نبود نیروی آموزشی در روستا مواجه می شود.
فاطمه فرخی از کودکانی است که در یکی از روستاهای قزوین زندگی می کند او می گوید: ما هیچ وقت کلاس نقاشی و کاردستی و این کلاسا که فامیل های ما در شهر می رن رو نمی تونیم بریم . آخه از خونه ما تا این کلاسا خیلی راهش دوره تازه حتی ما ی کتابخونه هم نداریم.
قلی زاده یکی از مادران دانش آموزان روستایی است او نیز بیان می کند: بچه های ما در طول سال تحصیلی حتی به ی کتاب ساده دسترسی ندارند مدرسه ی کتابخونه داره که بیشتر بچه ها همه کتاب هاش رو خوندند.
البته از نظر کمبود فضاهای آموزشی و امکاناتی نظیر کتابخانه بایدقدری به مسئولین حق داد اما به نظر می رسد این کمبود ها می تواند تاثیر چشم گیری در آینده تحصیلی و شغلی این کودکان داشته باشد.
سارا نظری از کارشناسان امورکودکان است او میگوید: اهمیت مطالعه در همه سنین آشکار است اما کمتر کسی از اهمیت مطالعه در سنین کودکی خبر داد، برخلاف تصور بیشتر مردم حتی کتاب های داستانی که در سنین کودکی به دست کودکان سپرده می شود سرشار از مفاهیم وارزش هایی که است که گاها تا بزرگسالی با کودک همراه می شود.
وی خاطر نشان کرد: برای داشتن آینده ای درست و هوشمند باید از ابتدا برنامه ریزی کنیم که لااقل از همین سنین کودکی دسترسی به کتاب را برای افراد راحت تر کنیم.
با این اوصاف البته طبیعتا این شرایط محیا نیست که همه روستاهای استان مجهز به کتابخانه باشند اما کانون پرورسی فکری کودکان با برنامه ای خلاقانه کتابخانه را به روستاها برده است.
در حال حاضر بیش از 2 واحد کتابخانه سیار روستایی در قزوین مشغول به کار هستند که علاوه بر برنامه های آموزشی، کلاس های فرهنگی و کاردستی کتابخانه ای مجهز را همراه خود به روستا می برد و هر دو هفته یکبار به تعداد زیادی از روستاها سرکشی وامانت دهی کتاب را دارد.
مژده اروجی سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین در این باره به تابناک گفت: واحد های سیار روستایی ما واقعا توان رسیدگی و سرکشی به همه روستاها را ندارند و نیاز است تا مسئولین استان در این باره همراه کانون باشند.
وی بیان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از کودکان روستایی با این شیوه عضو کانون پرورشی فکری کودکان هستند و از امکانات کانون نظیر امانت کتاب، برنامه های فرهنگی و آموزشی در روستای محل زندگی خود بهره می برند.
سرپرست کانون پرورشی فکری کودکان قزوین خاطر نشان کرد: حتی برای پرورش استعداد کودکان و نوجوانان روستایی در بخش های ادبی شیوه جدیدی با عنوان نامه نگاری ادبی در نظر گرفته شده است که از طریق نامه نگاری کارشناس ویژه ادبی آثار و نوشته های کودکان را مورد مطالعه قرار میدهند و نامه های آنها را پاسخ می گویند.
اروجی افزود: در حال حاضر بیش از 500 عضور غیر حضوری در حوزه ادبی داریم که توسط همین واحدهای سیار روستایی با مرکز ارتباط دارند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
کانونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
شما اگر روستایی پیدا کردید که چند جلسه مرتب خپدروی سیار رفته باشد جایزه دارید سیار روستایی وشهری که کتاب میدادند تعطیل شده است یکی از کتابخانه ها تعطیل پبه خودرپی تشریفات تبدیل شده یکی دیگر راننده اش مدتها به خاطر مشکل جسمی سر کار نمیره یکی دیگر مربی محمذیه شده وخودروها روستا نمیرند دروغ دوم افتتاح مرکز معلولان کانونه که در مصاحبه اعلام شد که ماهیت خارجی ندارد تحقیق کنید
مدیر پایگاه دوست عزیز سیار روستایی در حال حاضر 2 اتومبیل بیشتر ندارد و بنده شخصا روستاهایی که سیار روستایی به آن ها نظارت دارد را بازدید کرده ام.
اما در خصوص کانون معلولان بعد از پرس و جو از مسئولین پاسخ به اطلاع خواهد رسید
کرو لال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
سلام
انگار ما توی این مملکت زندگی نمی کنیم و خیلی از چیزها را نمی بینیم و با جماعت کر و لال طرف هستین بابا کانون ما شده سیاست بازی و میتینگ های سیاسی برگزار می کنند ما نمی دانیم کسی که از اعضای فعال( ف......88.)در استان بوده و تعدادی از هم فکران خودش را دورش جمع کرده و چه می کنند با بیت المال صاحب مرده حالا چسبیده اید به کتابخانه سیار روستایی بگذارید امامی بیچاره استراحتش را بکند تازه عمل کرده و مرخصی استعلاجی دارد و لطفا کمتر دروغ بگوئید کنتور که ندارد
كتاب خوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
من يك عضو قديمي كتابخانه هاي عمومي هستم.اصولا فلسفه كتابخانه سيار و پستي و مكاتبه اي در ايران اشتباه بوده و هست.اي كاش سرمايه و وقت را در كتابخانه هاي حضوري و اخيرا الكترونيكي مي گذاشتند و بيت المال حرام نمي شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار