معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم افزود: در شش ماهه نخست سال جاری ۲۵ هزار و ۵۸۴ نفر داوطلب اهدای خون شدند که این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ده درصد رشد داشته که در سال های اخیر این میزان رشد در تعداد اهدای خون بی سابقه بوده است.
کد خبر: ۱۰۷۱۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲ 09 October 2022

به گزارش تابناک قم، به دلیل مهاجرت سیال و زائرپذیری دائمی همیشه مامنی برای حضور جمعیت های مختلف ملی و فراملی است و به همین دلیل دارای ظرفیت ها و نیازهایی است که باید به شکل دائمی بررسی و تامین شود.

از جمله مسایلی که در این بین اهمیت دارد، مسایل مرتبط به بهداشت و درمان است. خون یکی از مهمترین احتیاجات هر شهر و منطقه ای با تمرکز جمعیتی است که به دلایل مختلف ممکن است هر لحظه یک انسان را از مرگ نجات داده و یا به سمت مرگ پیش ببرد. به همین دلیل مراکز انتقال خون از حیاتی ترین مراکز درمانی در سطح جوامع به شمار می روند.

در این بین آگاهی یافتن از وضعیت ذخایر خونی و لزوم مشارکت شهروندان قمی در نگهداشت وضعیت مطلوب ذخایر خونی و تأمین نیاز مراکز درمانی بر ما پوشیده نیست به همین دلیل به سراغ این سازمان در قم رفتیم تا از وضعیت اهدای خون در ۶ ماهه نخست سال مطلع شویم.

دکتر علیرضا کبیری معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری ۲۵ هزار و ۵۸۴ نفر داوطلب اهدای خون شدند که از این تعداد ۲۰ هزار ۸۴۵ نفر موفق به اهدای خون نشدند.

کبیری ادامه داد: این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ده درصد رشد داشته که در سال های اخیر این میزان رشد در تعداد اهدای خون بی سابقه بوده است.

وی با بیان این که داوطلبین اهدای خون در مراکز انتقال خون با دو هدف مورد معاینه قرار می گیرند، یادآور شد: اول این که اهدای خون برای داوطلب مشکلی ایجاد نکند و دوم این که خون اهدایی دواطلبین شرایط لازم را برای تزریق به بیماران داشته باشد لذا برخی از داوطلبین به صورت دائم معاف از اهدای خون می شوند و تعدادی هم به صورت موقت معاف و زمان دیگری برای اهدای آن ها مشخص می شود.

 معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم، با اشاره به این که به طور معمول حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از افراد موفق به اهدای خون در اولین نوبت مراجعه به مراکز اهدای خون نمی شوند، افزود: این معافیت به دلیل سلامت اهداکنندگان و لزوم سلامت خون برای دریافت کنندگان است به این معنا افرادی که جراحی عمل باز قلب انجام دادند و یا دچار بیماری خاص بودند تا پایان دوره بیماری از اهدای خون معاف هستند همچنین حجامت و دیگر اعمال در سطح بدن منجر به معافیت از اهدای خون تا یکسال می شود.

کبیری با بیان این که در شش ماهه نخست سال جاری ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر از داوطلبین جز اهدا کنندگان مستمر بودند، اضافه کرد: در شش ماهه نخست سال جاری بیش از ۶۰ درصد مراجعین ما اهدا کنندگان مستمر هستند و به این معنا بیش از دو بار در سال برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که شاخص بسیار مهم و تضمین کننده سلامتی و ایمنی خون های جمع آوری شده است.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم بیان کرد: ۶۲۵ نفر از اهدا کنندگان در شش ماهه نخست سال جاری خانم بودند که شامل ۳ درصد از اهدا کنندگان است اما متاسفانه این مقدار در مقایسه با کشورهای توسعه که میزان اهدا کنندگان خانم به ۵۰ درصد می رسد بسیار پایین است در حالی بیشترین مصرف کنندگان خون در مراکز درمانی ویژه در حوزه زنان و زایمان و اعمال جراحی خانم ها هستند از سوی دیگر پژوهش های انجام شده نشان می دهد خانم ها از خون سالم تر و ایمن تر برخوردارند.

 کبیری با اشاره به این که خانم ها سه بار و آقایان چهار بار در طول یک سال می توانند اهدای خون داشته باشند، عنوان کرد از جمعیت زنان کشور و به ویژه استان قم تقاضا داریم که در امر اهدای خون همکاری بیشتری داشته باشند و امیدواریم در ماه های آینده اهداکنندگان خانم بیشتری برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: گروه خونی O+ با حدود ۳۴ درصد فراوان ترین گروه خونی اهدایی در شش ماه نخست سال جاری بوده و بعد از آن A+ و B+ به لحاظ فراوانی اهدا خون هستند و گروه خونی AB- از نادرترین گروه های خونی اهدایی در طول این مدت بوده است.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم تصریح کرد: همواره گروه های خونی با ارهاش منفی به واسطه شیوع کمتر در بین جمعیت ها با اهدای کمتری هم مواجه است البته در تأمین گروه های خونی با ارهاش منفی هیچگاه در وضعیت بحرانی قرار نگرفتیم.

وی ادامه داد: یک شبکه خون رسانی در کشور داریم که در صورت کمبود گروه های خونی در یک استان نیاز مراکز درمانی از سایر استان ها تامین می شود لذا در تامین گروه های خونی با ارهاش منفی تا امروز مشکلی در استان قم نداشتیم.

کبیری با بیان این که یک بیمار به همه اجزاء یک واحد خون نیاز ندارد و سه فرآورده گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت از یک کیسه خون تولید می‌شود، در خصوص مدت نگهداری فرآورده های خونی اظهارکرد: گلبول‌های قرمز را یکماه و پلاسما در دمای منهای۳۰ درجه را تا دو سال می‌توان نگهداری کرد ولی نکته مهم در فرآورده پلاکت است، هر واحد پلاکت به واسطه ماهیت و دمای نگهداری حداکثر  بین ۳تا ۵ روز می‌ توان نگهداری کرد و بعد از آن قابلیت درمانی و مصرف ندارد.

وی در ادامه اضافه کرد: متأسفانه با توجه به اینکه ۳ تا ۵ روز بیشتر نمی‌ توان پلاکت را نگهداری کرد بنابراین به صورت مستمر باید این فرآورده را تولید کنیم تا به مراکز درمانی متقاضی ارسال شود و این مستلزم این است که اهدا کنندگان به شکل مداوم به مراکز اهدا خون مراجعه کنند.

کبیری با بیان اینکه اهدای خون یک صدقه جاریه  است، ادامه داد: از کلیه مردم درخواست داریم اهدای خون را جز امورات روزانه خود قرار دهند و فراموش نکنند چرا که اهدای خون یک صدقه جاریه است که حداقل جان سه نفر را از مرگ حتمی نجات می‌ دهد.

معاون فنی اداره کل انتقال خون استان قم  متذکر شد: سن اهداکنندگان خانم و آقا ۱۸ سال تمام الی ۶۰ سال برای بار اول می توانند مراجعه کنند و اگر از اهدا کنندگان مستمر هستند تا۶۵ سال امکان اهدای خون دارند.

لازم به ذکر است، دو مرکز اهدای خون استان، مرکز روح الله واقع در میدان روح الله جنب دبیرستان ماندگار امام صادق و مرکز اهدای خون ساختمان مرکزی واقع در بلوار ۱۵ خرداد جنب اداره اصناف پذیرای اهداکنندگان است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار