یک کارشناس علوم تربیتی گفت: قصه زمینه‌های رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان را فراهم می‌کند.
کد خبر: ۱۰۷۱۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶ 13 October 2022

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا جهانگیر مرادی به مناسبت هفته کودک (۱۶ تا ۲۲ مهر)  با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار قصه در شکل‌گیری شخصیت کودکان، گفت: کودک هنگام شنیدن قصه و داستان، خود را جای شخصیت‌های داستان گذاشته و از این طریق شخصیت اجتماعی او رشد خواهد کرد.

مرادی اضافه کرد: کودک موقع موفقیت شخصیت‌های قصه احساس پیروزی کرده و هنگام شکست آن‌ها نیز شکست‌ها را تجربه می‌کند و از این طریق درس زندگی می‌گیرد.

این کارشناس علوم تربیتی با بیان اینکه قصه و داستان نقش مهمی در تقویت حس همکاری در کودکان دارد، گفت: با قصه و داستان می‌توان روحیه مشارکت پذیری را در کودکان تقویت کرده و آن‌ها را به کار گروهی عادت داد.

وی با بیان اینکه بهترین قصه‌ها، قصه‌هایی هستند که در عین سرگرم کننده بودن، حس کنجکاوی کودک را هم برانگیزانند، گفت: قصه‌ها باید آموزنده بوده و کودک را با واقعیت‌های زندگی و نحوه برخورد با مشکلات و چالش‌ها آشنا کنند.

وی اضافه کرد: قصه‌های خوب قصه‌هایی هستند که حس تخیل کودک را فعال کرده و به او کمک کند توانایی ذهنی خود را افزایش و احساساتش را توضیح دهد.

مرادی با بیان اینکه قصه‌هایی که برای کودکان انتخاب می‌شود باید جذاب باشند و با تجربه ها، نیازها، علایق و توانایی آن‌ها هماهنگ باشد و به کنجکاوی‌های آن‌ها پاسخ دهد، افزود: با خواندن قصه و بازگویی آن، نیروی بیان و تکلم کودک رشد پیدا می‌کند و بر دایر لغات و اطلاعاتش افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: آگاهی دادن به کودک درباره دنیایی که در آن زندگی می‌کند، پرورش عادت‌های مفید و ایجاد عزت نفس و حس استقلال طلبی از مهمترین اهدفی است که در قصه گویی برای کودک دنبال می‌شود.

وی تاکید کرد: کودک با خواندن یا شنیدن قصه بر توجه و دقتش به پیرامون خود می‌افزاید و درباره هر موضوع و پدیده‌ای فکر می‌کند و از این راه مهارت‌هایی مثل خوب دیدن، خوب شنیدن، پرسیدن و به دنبال پاسخ بودن را به دست می‌آورد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار