یک فوق تخصص کلیه کودکان و دانشیار گروه کودکان علوم پزشکی کرمانشاه گفت: علایم عفونت ادراری در کودکان وابسته به سن می‌باشد، به طوری که در سنین بالاتر علائم مشخص‌تر بوده و شامل سوزش ادرار. تند تند ادرار کردن، بوی بد ادرار، احساس ناگهانی داشتن ادرار، تب و درد پهلو‌ها است.
کد خبر: ۱۰۷۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲ 16 October 2022

محمد رضا توحیدی در گفتگو با تابناک کرمانشاه اظهار کرد: در شیر خواران و کودکان کم سن به علت مبهم‌تر بودن علائم، تشخیص دشوارتر است و در گروه شیر خوارن عفونت ادراری ممکن است با تب طول کشیده، بی قراری، اختلال در وزن گیری، اسهال، استفراغ و یا زردی در دوران نوزادی تظاهر کند.

وی افزود: حالت‌ها و نشانه‌هایی که به والدین در تشخیص عفونت ادراری کمک می‌کند شامل مواردی نظیر سوزش ادرار، بی قراری در زمان دفع ادرار وتغییر رنگ و بوی ادرار و یا دیده شدن خون در ادرار و بی اختیاری ادراری می‌باشد.

وی با بیان اینکه برای تشخیص عفونت ادراری انجام آزمایش آنالیز ادرار و برای تشخیص قطعی و نوع میکروب، انجام کشت ادرار الزامی است گفت: بررسی‌های تکمیلی شامل سونوگرافی، عکس رنگی و سایر مطالعات تشخیصی می‌باشد که البته به صلاحدید پزشک انجام می‌شود.

این فوق تخصص کلیه کودکان با تاکید بر اینکه برای جمع آوری ادرار جهت انجام آزمایش باید به والدین آموزش داده شود که نمونه باید از وسط ادرارجمع آوری شودگفت: به این دلیل که شروع جریان ادرار می‌تواند با باکتری‌های محل خروج ادرار آلوده شود، لذا باید به کودک گفته شود که مقداری از ادرارش را دور بریزد و بعد خودش را نگه دارد و بقیه ادرار را در ظرف مخصوص بریزد.

وی اضافه کرد: باید توجه کرد که جمع آوری ادرار در نوزادان و شیر خواران کم سن مشکل‌تر، واغلب توسط کیسه ادراری انجام میشود که در صورت دقت ناکافی با احتمال آلودگی نمونه ادرار همراه است.

به گفته وی زمانی عفونت ادراری ایجاد می‌شود که میکروب در ادرار رشد کند و به عبارتی علت عفونت ادراری در کودکان معمولا باکتریال می‌باشد و به سبب نزدیکی دستگاه گوارش با دستگاه ادراری اکثرا رشد و تکثیر عوامل میکروبی نرمال دستگاه گوارش در اطراف مجرای ادراری، موجب عفونت می‌شوند.

این فوق تخصص جلوگیری از ایجاد یبوست و مصرف مواد غذایی حاوی فیبر از قبیل نان سبوس دار، حبوبات و غلات، میوه و سبزیجات تازه جهت درمان یبوست و همچنین نوشیدن مقدار فراوان آب و خالی کردن مداوم مثانه را از جمله راه‌های جلوگیری از عفونت ادراری دانست و گفت: حتما به بچه‌ها یاد آور شویم که هر ۳-۲ ساعت به دستشویی بروند و آن‌ها را تشویق کنیم که در مدرسه زمان زنگ تفریح حتما به دستشویی بروند.

توحیدی تاکید کرد: در دختر بچه‌ها جنس لباس زیر مورد استفاده باید از کتان باشد و ازپوشیدن لباس‌های زیر از جنس نایلون خوداری کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار