شهروندان شیرازی برای حفظ سرمایه‌های شهری هرگونه تخلف در حوزه استحفاظی باغ‌های قصردشت را از طریق سامانه تلفنی۱۳۷اعلام کنند.
کد خبر: ۱۰۷۳۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹ 23 October 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: سرپرست اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت شهرداری شیراز گفت: شهروندان می‌توانند برای حفظ و نگهداری این سرمایه‌های شهری در صورت مشاهده هرگونه تخلف در باغات سطح شهر اعم از تغییر کاربری، ساخت‌وساز، خشکاندن و از بین بردن درختان از طریق سامانه تلفنی ۱۳۷ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۳۷۷ و یا مراجعه حضوری به اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت اعلام کرده و به‌عنوان حافظان صیانت از باغات، این اداره را یاری رسانند.
محمدمهدی اسماعیلی ابهری همچنین از انجام فعالیت‌های عمرانی و خدماتی در حوزه حفظ و نگهداری باغات قصردشت خبر داد.

به گفته وی؛ مدیریت تأمین، انتقال و توزیع آب برای بالا بردن راندمان و استفاده بهینه از منابع آبی موجود، عملیات باغبانی شامل تغذیه گیاهی، مبارزه با آفت و بیماری‌ها، تأمین ماشین‌آلات موردنیاز، پیگیری راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های محلی، بازآفرینی باغ‌های رهاشده و کم بازده از جمله اقدامات صورت گرفته در شش‌ماهه نخست امسال است.

آموزش باغداران و افزایش سطح آگاهی آن‌ها در امور باغبانی از تأثیرگذارترین اقدامات اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت شهرداری شیراز برای حفظ و نگهداری باغات است که به گفته سرپرست این اداره بیش از هشت هزار نفر ساعت جلسه آموزشی برگزار شده است.
تشکیل جلسات با یاوران شورای محلات در محدوده حوزه استحفاظی از دیگر اقدامات انجام‌شده بود که اسماعیلی ابهری به آن اشاره و تصریح کرد: با مشارکت خود باغداران سعی کرده‌ایم تا این سرمایه گران‌بها را حفظ و نگهداری کنیم.
سرپرست اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت شهرداری شیراز با بیان اینکه نحوه استفاده از تجهیزات مبارزه بیولوژیک با آفات به همراه تحویل مواد و تجهیزات از مهم‌ترین اقدامات در شش‌ماهه نخست امسال بوده است، گفت: شهرداری شیراز هرساله اعتباری ۵۵ میلیارد ریال را با نظارت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز برای برنامه‌های باغبانی، نگهداری از باغ‌ها و مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای و کرم گلوگاه انار هزینه می‌کند.
او به انجام اقداماتی در خصوص هرس و خشکه بری بر اساس نیاز در فصل مناسب و بازآفرینی باغ‌ها اشاره و عنوان کرد: برای یک هکتار باغ واقع در گروه یک با هزینه‌ای ۷۰۰ میلیون ریال در سال گذشته۱۴۰۰ و با بهره‌گیری از سیستم‌های آبیاری نوین احیا شده و بیش از دو هکتار دیگر نیز در دست اقدام است.
سرپرست اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت شهرداری شیراز با اشاره به اقدامات پیش‌گیری از آتش‌سوزی نیز گفت: طی هماهنگی با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و پیگیری نصب شیر‌های هیدرانت، شناسایی باغ‌ها و زمین‌های مستعد آتش‌سوزی با شخم زدن، پاک‌سازی و ایجاد آتش‌بُر، احتمال حریق در باغ‌ها را به حداقل رسانده‌ایم.
به گفته او؛ حفظ و نگهداری باغ‌های رهاشده در سطح ۹ هکتار توسط شهرداری شیراز با به‌کارگیری پیمانکار مربوطه صورت گرفته است.
اسماعیلی ابهری با اشاره به برنامه‌های آب‌رسانی این باغات تصریح کرد: تأمین آب با حفاری ۱۷ حلقه چاه عمیق طی سالیان گذشته، تجهیز و برقی کردن آن‌ها، اجرای خطوط انتقال با لوله‌های پلی‌اتیلن به طول ۲۶هزار متر و تبدیل جداول سنتی و خاکی به جداول با روکش سیمانی به طول ۱۲هزار متر کمک بسزایی به افزایش راندمان انتقال و توزیع آب شده است.
وی برای برنامه‌ریزی و توزیع عادلانه آب بین باغداران نیز گفت: با استفاده از تانکر برای آبیاری ۶۵ هکتار از باغ‌هایی که در مسیر جدول و لوله‌ها قرار نداشته و یا مسیر‌های آب‌رسانی که به آن‌ها مسدود بوده، اقدام کرده‌ایم.
سرپرست اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: اقدامات مثمرثمری در زمینه توزیع عادلانه و مدیریت بهینه توزیع آب نیز انجام و تخصیص یارانه آب به باغ‌ها برای کمک به باغداران صورت گرفته است.
اسماعیلی ابهری با تأکید بر تأمین آب پایدار و بهبود شیوه مصرف اظهار کرد: اقداماتی نظیر مرمت و لایروبی هرساله قنوات، لوله‌گذاری در مسیر عبور آب به باغ‌ها، طراحی و اجرای سیستم‌های آبیاری نوین متناسب با شرایط باغ‌ها صورت گرفته است.

وی به ایجاد گشت کنترل تخلفات و تشکیل قرارگاه عملیاتی باغ‌های قصردشت در حوزه استحفاظی اشاره و بیان کرد: به‌منظور کنترل بهتر و برخورد با افراد سودجو و جلوگیری از تخلفاتی نظیر تخریب، ساخت‌وساز‌های غیرمجاز، تفکیک و تغییر کاربری اقداماتی با محوریت معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز و موافقت دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس و همکاری امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز، شهرداری مناطق یک، شش و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز انجام‌شده است.
سرپرست اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت شهرداری شیراز با بیان اینکه بخش مهمی از نظارت‌ها به گزارش‌های مردمی اختصاص دارد، تصریح کرد: شهروندان می‌توانند برای حفظ و نگهداری این سرمایه‌های شهری در صورت مشاهده هرگونه تخلف در باغات سطح شهر اعم از تغییر کاربری، ساخت‌وساز، خشکاندن و از بین بردن درختان از طریق سامانه تلفنی ۱۳۷ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۳۷۷ و یا مراجعه حضوری به اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت اعلام کرده و به‌عنوان حافظان صیانت از باغات، این اداره را یاری رسانند.

برای رفاه حال شهروندان باغات خانواده و بوستان‌هایی در حوزه استحفاظی باغات قصردشت نظیر باغ خانواده زرگری به مساحت ۶ هکتار، باغ خانواده جماران به مساحت سه هکتار، باغ خانواده فرهنگ به مساحت ۱.۱هکتار، بوستان سیب زار به مساحت ۲.۵ هکتار باغ رستوران بهارنارنج ۱.۱ هکتار، باغ خانواده بهار شیراز ۱.۱ هکتار، باغ بانوان واقع در پیاده راه چمران جنوبی ۱.۸ هکتار، باغ خانواده ارکیده، پیاده راه سلامت واقع در بلوار شهید چمران جنوبی و پیاده راه بهشت واقع در ضلع شمالی بلوار شهید چمران احداث شده است.

همچنین پهنه تعریف‌شده باغ گل‌ها نیز در حوزه استحفاظی باغ‌های قصردشت عملیاتی شده که در حال اجرا و تکمیل فاز‌های نهایی آن از طریق شهرداری و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار