فرش دوروی ابریشم یک فرش خاص با شرایط خاص می باشد که از حیث نوع تکنیک و ظرافت، نقش و نگاره ها و ترکیب بندی و رنگ یک هنر شاخص در ایران و جهان می باشد که قريب به اتفاق توليدات آن در شهرستان راز و جرگلان انجام مي شود و بافندگان اين فرش نفيس در اين بخش به طور عموم در روستاي «دويدوخ» ساکن هستند و در حال حاضر 300 نفر در این روستا مشغول به فعالیت در این حرفه می باشند.
کد خبر: ۱۰۷۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲ 07 October 2015

مجتبی مهرآبادی، در گفتگو با تابناک خراسان شمالی، گفت: فرش دوروی ابریشم یک فرش خاص با شرایط خاص می باشد که از حیث نوع تکنیک و ظرافت یک هنر شاخص در ایران و جهان می باشد که در سبد خانوار کشورمان جزو کالاهای غیر ضروری محسوب می شود.

کارشناس حوزه فرش دستباف خراسان شمالی اذعان کرد: کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله ژاپن، مالزی و سنگاپور به علت نقش ظریف و وجود نقطه های ریز فراوان بازار هدف این هنر می باشند این در حالی است که کشورهای اروپایی به علت شرایط اقتصادی بحث کاربرد را هم در نظر گرفته و به عنوان کشورهای بارانداز و توزیع کننده فرش ایرانی خریداران فرش دوروی ابریشم هستند.

«آشورمراد آفرين» یکی از تولیدکنندگان فرش دورو در روستای دویدوخ از جمله کساني است که از سال هاي قبل، دار قالي در منزلش برپاست و همسر و دختران او اين هنر ظريف را از بزرگترها آموخته اند و مشغول به این حرفه هستند.

وی خریداران فرش دو رو را بیشتر تاجران و ایرانیان مقیم خارج کشور و همچنین بازارهای هدف را کانادا و اسپانیا دانسته و ادامه داد: جاذبه‌های این فرش به عنوان هنر شاخص همراه با نقوش زیبا و ظریف باعث شده تا تجار خارجی برای دیدن و خرید این صنایع دستی استان به این منطقه سفر کنند و به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالای تولید این محصول سفارش بافت فرش را به بافندگان بدهند این در حالی است که این هنر شاخص در ایران به علت عدم حضور و شناخت در بازارهای داخلی طرفداران زیادی ندارد.

آفرین با بیان اینکه 300 نفر در روستای دویدوخ مشغول به این حرفه هستند،گفت: هر فرش در ابعاد 2*40/1 متر با 2 بافنده حدود یک سال و توسط 4 بافنده بیش از 4 ماه طول می کشد تا به پایان برسد.

به گفته این تولید کننده نخ ابریشم خام مورد نیاز برای بافت این فرش از مشهد تهیه شده و با استفاده از رنگ‌های طبیعی، نخ‌های ابریشمی را رنگ کرده و با استفاده از طرح‌ها و نقشه‌های زاده ذهن خود یا سفارش دهنده ها، قالیچه‌های تمام ابریشمی می‌بافند.

ثبت در کتابخانه اسناد ملی تا حفظ میراث فرهنگی در یونسکو

مهرآبادی با بیان اینکه ثبت فرش دورو در یونسکو برای حفظ ارزش فرهنگی و ملی و بین المللی، امر بسیار مهمی تلقی می شود، ادامه داد: ثبت این هنر ظریف دردی را برای تجارت دوا نخواهد کرد و ما باید برنامه های دقیق تری برای بهبود وضعیت تجارت و فروش این فرش داشته باشیم تا تولیدکنندگان بدون اطلاعات دقیق و شفاف، تولید کورکورانه و خودسرانه نداشته باشند.

وی به تحول ایجاد شده در زندگی روزمره روستائیان و در مقابل پایبند بودن بافندگان به اصالت فرش این خطه و جلوگیری از تغییر طرح ها ، اندازه و رنگ فرش استان اشاره کرد و گفت: فرش دوروی خراسان شمالی در حال ثبت در کتابخانه اسناد ملی به عنوان نشان شاخص منطقه ای فرش در ایران می باشد.

به گفته عباسپور، مسوول حوزه فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، فرش ترکمن و فرش کردی استان در مرحله ثبت در یونسکو می باشد و ثبت جهانی فرش دوروی تمام ابریشم به نام ایران و روستای دویدوخ نیز باعث ماندگار شدن این هنر به نام این منطقه و جلوگیری از دست اندازی دیگر کشورها به تملک آن خواهد شد.

سایه تحریم اقتصادی بر رونق تولید فرش ابریشمی

آفرین از تاثیر تحریم ها بر رونق فرش دوروی تمام ابریشم خبرداد و گفت: قیمت فروش هر کدام از این فرش ها با توجه به کیفیت آن 70 تا 140 میلیون ریال می باشد که به علت بازار کساد این هنر طی سالهای اخیر و حمایت ناکافی دولت از این صنعت روند فروش این نوع فرش ها به صورت نقدی انجام نمیشود، چه بسا پرداخت به صورت مدت دار طی شش ماه تا یکسال به طول می انجامد.

عباسپور نیز با اشاره به فعالیت 2500 بافنده در استان، علت ضعیف بودن بازار فروش این فرش را تحریم ها و عدم استقبال ایران به علت تزیینی بودن این فرش دانست .

مهرآبادی در پایان با اشاره به اینکه حمایتها صرفا در قالب تسهیلات و تامین اجتماعی از بافندگان فرش دورو در استان میشود اضافه کرد:این حمایتها برای یک هنرمند ناکافی است و شان و منزلت این افراد بسیار بالاتر است به طوری که حمایتها باید در حدی باشد که هنرمندان دغدغه ای به جز پیشرفت کیفی و کمی این هنر نداشته باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار