رویداد ملی استفاده از «سورگوم» به عنوان یکی از علوفه‌های کم آب بر به میزبانی قم برگزار شد
کد خبر: ۱۰۷۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹ 02 November 2022

به گزارش تابناک قم، رویداد ملی استفاده از علوفه کم آب بر "سورگوم" امروز با حضور کارشناسان سازمان جهادکشاورزی کشور برگزار شد.

در این نشست، کارشناسان و محققان جهاد کشاورزی از سراسر کشور، آخرین تجربیات و یافته‌های خود در خصوص علوفه‌های کم آب بر و راهکار‌های توسعه کشت چنین گیاهانی در اقلیم‌های مختلف را بیان کردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی قم زیر کشت سورگوم است افزود: توسعه کشت این نوع علوفه، در اولویت جهاد کشاورزی قرار دارد.

محمد رضا حاجی رضا با بیان اینکه در استان قم، سالانه نیازمند ۵۰۰ هزار تن علوفه هستیم که حدود ۲۵۰ هزار تن آن در استان تولید می‌شود گفت: در تلاش هستیم با توسعه سطح زیر کشت علوفه‌های کم آب بر، مانند سورگوم، علوفه مورد نیاز دام استان را تا حد زیادی تامین کنیم.

گفتنی است "سورگوم" گیاهی از خانواده غلات است که در ایران، ذرت خوشه‌ای نامیده می‌شود. با توجه به شباهت ظاهری این گیاه با ذرت و ارزن که باعث شده آمار سطح کشت این دو گیاه با هم مخلوط شود، برای ایجاد تمایز میان این دو از اسم سورگوم که یک اسم جهانی برای این گیاه است استفاده می‌شود.

سورگوم از نظر اهمیت در بین غلات در دنیا بعد از گندم، برنج، ذرت و جو در مقام پنجم قرار دارد.

سورگوم با شرایط آب و هوایی ایران به ویژه مناطق گرم و خشک و معتدل آن سازگاری خوبی دارد. این گیاه در سنجش با ذرت دارای سیستم ریشه‌ای افشان خیلی وسیع است که در حجم زیادی از خاک نفوذ کرده و رطوبت بیشتری جذب می‌کند. این گیاه برای رشد و نمو نسبت به سایر غلات به آب کمتری نیاز دارد.

موارد مصرف دانه سورگوم به موازات مصارف ذرت و جو است، از آن به عنوان غذای انسان و تهیه خوراک برای دام و طیور و همچنین در صنایع نشاسته و الکل سازی استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار