باید گفت خوشبختانه ، حوزه های دارای نقش در مدیریت فضای امنیتی استان ، عملکرد خوب و قابل قبولی داشته اند و باید در ادامه کار هم همین روال را در پیش بگیرند و چندان خود را درگیر فضای رسانه ای و مجازی نکنند و البته در این زمینه هوشیار باشند که خوراک خبری رسانه های زرد و بد سابقه نشوند !
کد خبر: ۱۰۷۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۰ 08 November 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی مرادی ، وقتی از مقوله امنیت صحبت می شود، شامل همه جوانب آن، یعنی امنیت جسمی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی ، قضایی و در شرایط حال هم با اولویت اهمیت ، امنیت روانی ، می شود.
بیانات رهبری در دانشگاه علوم انتظامی | ۱۳۹۰/۰۶/۲۹ «امنیت در یک کشور - چه امنیت اجتماعی و مدنی، چه امنیت روانی و اخلاقی - یکی از پایه‌ها و ارکان اصلی پیشرفت و قوام و سربلندی کشور است. بدترین بلائی که میتوان بر سر یک ملتِ رو به رشد و پیشرفت وارد آورد، سلب امنیت است. وقتی امنیت وجود نداشت، فکر منتظم و به دنبال آن، عمل منتظم هم وجود نخواهد داشت و پیشرفت میسر نخواهد شد. علاوه‌ی بر اینها، امنیت یک نیاز اساسی برای انسانهاست. «الّذی اطعمهم من جوع و امنهم من خوف»؛ به عنوان دو نعمت بزرگ الهی، خدای متعال این را به رخ مخاطبان این آیه‌ی شریفه میکشد: نجات از گرسنگی و نجات از ناامنی. اینها اهمیت امنیت را نشان میدهد.»
لزوم توجه به امنیت جامعه در همه ابعاد از جمله اصولی است که می تواند بقای یک جامعه ، نشاط و توسعه ان را تضمین کند . امنیتی که متولیان آن کاملا مشخص و معین هستند . بنابراین توجه به برقراری امنیت برای متولیان بسیار اهمیت دارد و لازم است که این متولیان در بوته نقد و بررسی در انجام وظایف قرار گیرند .
در تاریخ 7/4/1401 رهبر انقلاب دیداری با مسئولین قضایی داشت که در این دیدار سخنانی مطرح کردند . رسانه KHAMENEI.IR پس از این دیدار در گفت‌وگو با آقای دکتر اکبر نصراللهی، استاد علوم ارتباطات و رسانه به بررسی نقش و مسئولیت رسانه‌ها و راه‌کارهای تأمین امنیت روانی در جامعه پرداخته است.
دکتر نصراللهی در پاسخ به سوال این رسانه که "به‌عنوان یک متخصص در حوزه ارتباطات و افکار عمومی، ارزیابی شما از نگاه و اهمیتی که رهبر انقلاب برای مقوله افکار عمومی و حفاظت از امنیت روانی جامعه قائل‌اند، چیست؟ " توضیح می دهد :
اهمیت تأمین امنیت روانی مردم در گفتمان رهبر انقلاب اسلامی در سخنان اخیر ایشان در دیدار با مسئولان قوه قضائیه کاملاً آشکار است؛ نکته درخور تأمل اینکه این اهمیت مربوط به امروز نیست، بلکه رهبر انقلاب همیشه به این مهم توجه داشته و در مناسبت‌های مختلف از جمله در ششم اردیبهشت ۱۳۹۴ در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی و یا در دیدار با مردم آذربایجان شرقی در ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ و برخی مناسبت‌های دیگر هم تذکرات مهمی در این مورد بیان کرده‌اند.
تحلیل محتوای سخنان ایشان نشان می‌دهد اولاً، امنیت محدود به امنیت فیزیکی و جسمی نیست و ثانیاً، امنیت روانی مردم مهم است و ثالثاً امنیت صوری و کاذب مدنظر ایشان نیست. دقیقاً به همین دلیل ایشان حدود نه سال قبل در جمع فرماندهان نیروی انتظامی مثل سخنان اخیرشان در جمع مسئولان قوه قضائیه امنیت روحی و روانی را حق اساسی مردم دانستند و به‌صراحت هشدار دادند که امنیت یک امر صوری و زبانی و رسانه‌ای نیست. در واقع، ایشان امنیت را به بخش‌های مختلف توسعه می‌دهند و می‌فرمایند: «امنیت هم یک امر تبلیغاتی و زبانی نیست که انسان بگوید آقا، ما امنیت ایجاد کردیم. شما اگر صدبار در اطّلاعیّه‌ها، اعلامیّه‌ها و گفتارها بگویید که بله، ما این خیابان را امن کردیم، بعد شب که مردم در این خیابان رفت‌وآمد میکنند، با عوارض ناامنی مواجه بشوند، خب آن گفته‌ها اثری نمیکند: «دوصد گفته چون نیم کردار نیست»؛ مردم باید احساس امنیت بکنند. احساس امنیت هم متوقّف است بر وجود واقعی امنیت؛ امنیت باید واقعاً وجود داشته باشد.» ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
بنابراین حس امنیت کاذب مورد نظر ایشان نیست، بلکه هم مسئولان باید تلاش کنند امنیت واقعی را برای مردم ایجاد کنند و هم اینکه با جهاد تبیین و بیان واقعیت‌ها و جلب اعتماد مردم، حس  امنیت را  در تمامی سطوح توسعه دهند.
بخش از بیانات رهبری و تفسیر خبر از منظر یک کارشناس علوم ارتباطات به مقوله پر اهمیت ، امنیت روانی جامعه بر می گردد که البته کاملا واضح است امنیت روانی ابعاد مختلفی دارد به عنوان مثال گاهی با گفتن و برجسته سازی یک اقدام امنیتی یا قضایی محقق می شود و گاهی با نگفتن از واقعه امنیتی و قضایی !
این روزها وقتی از امنیت صحبت می شود ، ناخودآگاه اذهان به سمت اغتشاشات اخیر و حادثه دلخراش و تروریستی حرم شاه چراغ می رود و البته وضعیت تکرار برخی ناامن سازی های متوالی در برخی شهرها و استان ها که خوشبختانه کهگیلویه و بویراحمد از این حیث خصوصا در بحث اغتشاش و توالی این اغتشاشات به نظر می رسد از مناطق کاملا امن کشور است و اگر موردی هم در ابتدای این چرخه ترویج خشونت در بخشی از استان رخ داد هم از حیث توالی محدود شد و هم مدت ها است که تقریبا فراموش اذهان مردم شده است خصوصا پس از اتفاق تلخ حرم شاه چراغ که منجر به شهادت پدر و پسر کهگیلویه و بویراحمدی شد بنابراین به نظر می رسد چندان لزومی به بیان مجدد این حوادث تلخ و یادآوری آن نیست به چند دلیل :
اولا کهگیلویه و بویراحمد ، بافت جمعیتی قومی و قبیله ای دارد که بسیاری از ارزش ها هم متناسب با این شاخص تعریف می شود به گونه ای که گاهی حساسیت های قومی و قبیله ای توانایی این را دارد که یک ارزش را ضد ارزش و یا یک ضد ارزش را به ارزش تبدیل کند! که در اینگونه موارد هنر مقام امنیتی ، اجرایی ، سیاسی ، انتظامی ، قضایی ، رسانه ای و حتی عامه مردم در شناخت موقعیت زمانی برای بیان یا عدم بیان برخی حوادث بسیار موثر و شاید هم تعیین کننده است !
ثانیا در مدت اخیر غالب اذهان در کهگیلویه و بویراحمد ، متاثر از حادثه دلخراش حرم شاه چراغ و از دست دادن دو فرزند استان است و به شدت از اقدامات تروریستی که به باور بسیاری از مردم و کارشناسان نتیجه درگیری سیستم امنیتی با اغتشاشگران و سوء استفاده تروریست ها از این وضعیت بوده ، متنفر هستند بنابراین یادآوری و یا برجسته سازی حوادثی که این فضای تنفر از اغتشاش را بر هم زند چندان مفید به نظر نمی رسد .
از طرف دیگر یکی از تاکیدات همیشگی مقامات قضایی ، انتظامی و امنیتی استان به رسانه ها دامن نزدن بر برخی اخبار منفی بوده که فارغ از بعد امنیتی آن از نظر روانی یک اصل پذیرفته شده است . گاهی نپرداختن به یک موضوع بهتر از پرداختن به ان است . در شرایطی که فضای روانی استان کاملا آرام و فقط نظاره گر و البته در حالت واکنش انتقادی نسبت به اغتشاشات سطح کشور است ، انتظار این است که این فضای مثبت انتقادی بر هم نخورد .
نکته مهم تر این که واقعیت موجود استان اصلا نیازمند هشدار امنیتی عمومی نیست و به نظر می رسد اولویت استان در حال حاضر همان مشکلات همیشگی از جمله وضعیت بازار، ارائه خدمات ، دخالت های سیاسیون در کار اجرایی ، استخدامی و نقش منفی آن ها در توسعه یا وضعیت بغرنج شهرها خصوصا در بحث زیرساخت است و حتی در شهری مثل یاسوج معضل سگ های ولگرد مهمتر از موضوع اغتشاشات و اغتشاشگران است .
بنابر این به نظر می رسد اصلا نیازی به متبادر کردن یک موقعیت یا وضعیت امنیتی به اذهان نیست ضمن اینکه در محیط کوچکی مانند کهگیلویه و بویراحمد ، نقش دستگاه ها و حتی اشخاص در حوزه های مختلف قضایی ، امنیتی ، اجرایی و حتی سیاسی در مدیریت یا مقابله به برخی حوادث رخ داده در استان روشن است و به نظر می رسد چندان نیازی به بازگویی رسانه ای در این وضعیت نیست .
در پایان باید گفت خوشبختانه ، حوزه های دارای نقش در مدیریت فضای امنیتی استان از نیروهای امنیتی و انتظامی تا دستگاه قضایی و حتی تا حدودی اجرایی ، عملکرد خوب و قابل قبولی داشته اند و باید در ادامه کار هم همین روال را در پیش بگیرند و چندان خود را درگیر فضای رسانه ای و مجازی نکنند و البته در این زمینه هوشیار باشند که خوراک خبری رسانه های زرد و بد سابقه نشوند !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار