روند تولید این محصول مهم از سال ۹۵ در استان‌ مازندران روند صعودی داشته است و از کشت ۳۶۵ هکتار در سال ۹۵ امسال به یک‌هزار و ۱۸۱ هکتار رسیده‌ایم و چند قدمی تا رسیدن به برنامه پیش‌بینی شده کشت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار پنبه در مازندران فاصله داریم
کد خبر: ۱۰۷۷۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰ 17 November 2022
به گزارش تابناک مازندران ، کارشناس زراعت پنبه سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت:
اجرای برنامه خودکفایی پنبه در مازندران همانند سراسر کشور با قوت در دستور کار است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در سال‌های گذشته، سیر نزولی تولید پنبه متوقف شده است

 سحر انصاری طی گفتگویی درباره زراعت پنبه در مازندران اظهار کرد: براساس برنامه 10 ساله وزارت جهاد کشاورزی  رسیدن به خودکفایی در تولید پنبه، از سال 99 کلید خورد و برنامه خودکفایی پنبه در مازندران براساس این برنامه تا سال ۱۴۰۳ کشت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار پنبه است.

 

وی افزود: روند تولید این محصول مهم از سال ۹۵ در استان‌ مازندران روند صعودی داشته است و از کشت ۳۶۵ هکتار در سال ۹۵ امسال به یک‌هزار و ۱۸۱ هکتار رسیده‌ایم و چند قدمی تا رسیدن به برنامه پیش‌بینی شده کشت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار پنبه در مازندران فاصله داریم.

 

در دولت سیزدهم چشم‌انداز خودکفایی در تولید پنبه به عنوان  اولویت‌ مهم به طور گسترده‌ آغاز شده و استان مازندران در سال جاری با کشت یک هزار و ۱۸۱ هکتار کشت پنبه که ۹۵ درصد این کشت در بهشهر و روستای قره تپه اجرایی  شد،  تلاش دارد تا در این بخش پیشتاز باشد و به رشد قابل توجهی در کشت پنبه برسد.

 

به گفته این کارشناس زراعت پنبه جهاد کشاورزی مازندران، با توجه به اینکه بهشهر، گلوگاه و ساری مهمترین شهرهای زیر کشت پنبه در سال‌های گذشته بودند، خاطر نشان کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده و رسیدن به خودکفایی اکنون شهرهای نکا، میاندورود و جویبار هم به عنوان پایلوت کشت پنبه معرفی شدند تا با توجه به وجود پتانسیل در تولید پنبه، شاهد رونق تولید و کاهش واردات باشیم.

 

انصاری گفت: با توجه به اینکه در روزها و سال‌های اوج پنبه کاری در مازندران قرار داریم، متاسفانه وجود برخی مشکلات ومعضلات همچنان گریبانگیر کشاورزان‌ ما است و نبود مکانیزاسیون‌ مناسب، وجود دستگاه‌های قدیمی و نبود ردیف کار مناسب، تجهیزات‌ مناسب آبرسانی و آب و خاک و... از مشکلات کشاورزان‌ ما است و این در حالی است که در برداشت هم فاقد دستگاه مناسب برداشت هستیم.

 

وی افزود: برداشت پنبه همچون همه دهه‌های گذشته  دستی انجام‌ می‌شود و کشاورزان پنبه کار برای رسیدن به اوج پنبه‌کاری و خودکفایی در این بخش نیازمند کمک بلاعوض، بودجه‌های مناسب، بسته‌های تشویقی و در مجموع بسته های حمایتی مناسب هستیم تا به رونق پنبه کاری امیدوار شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار