تابناک هرمزگان// فوق تخصص کلیه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: بیماری سنگ کلیه، (urolithiasis) به تجمع املاح نمک و مواد معدنی گفته می‌شود که می‌تواند در یک یا هر دو کلیه ایجاد شود.
کد خبر: ۱۰۸۱۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱ 10 December 2022

به گزارش تابناک از هرمزگان// دکتر مومنی افزود: حدود 12 درصد مردان و 5 درصد زنان در طول زندگی به این بیماری مبتلا می شوند شایع ترین آنها سنگ های کلسیمی هستند که حدود 80-85 درصد سنگ ها را تشکیل می دهند.

وی ابراز کرد: در این سنگ ها، سنگ اگزالات کلسیم شایع تر است. سنگ فسفات کلسیم، سنگ اوریکی که حدود 10-15 علل را تشکیل می دهد.

مومنی بیان کرد: سنگ ها که منشا عفونی دارد بخصوص در خانم ها اهمیت دارد. در مرحله بعد سنگ های سیستمی که خیلی نادر هستند در کسی که بیماری سنگ دارد ممکن است باعث ایجاد سنگ جدید شود همچنین افرادی که در خانواده  فرد مبتلا به سنگ کلیه دارند ممکن است در آنها هم سنگ ایجاد شود که باید مورد بررسی قرار گیرند.

دکتر مومنی تصریح کرد: عفونت های مزمن ادراری می توانند مستعد کننده به سنگ باشد مخصوصا در خانم ها که این مسئله خیلی مهم است لازم است این عفونت ها به صورت قاطع درمان شود که یکی از عامل خطر سنگ ها اداری است و همینطور مصرف مایعات کم بخصوص در فصل های گرم سال، مصرف زیاد گوشت، مصرف نمک می تواند مستعد کننده باشد مخصوصا در کسانی که عوامل خطر دیگری دارند که سنگ در آنها ایجاد می شود یا تعداد سنگ ها در آن ها زیاد می شود.

فوق تخصص کلیه با اشاره به علائم بیماری سنگ کلیه عنوان کرد: معمولا سنگ بدون علامت است که در بررسی های اتفاقی مثل بررسی سونوگرافی مشخص می شود. ولی اگر سنگ حرکت کنند و وارد حالب شود می تواند با درد پهلو که انتشار به پایین دارد با سوزش و تکرر ادرار مخصوصا در سنگ های انتهای حالب یا سنگ های مثانه همراه باشد گاهی بیماران با ادرار خونی، تهوع و استفراغ مراجعه می کند. سونوگرافی، عکس برداری از شکم و سی تی اسکن می تواند در تشخیص سنگ و اندازه سنگ کمک کننده باشد.

وی راه های پیشگیری و درمان در سنگ های کلسیمی مصرف مایعات زیاد در حدود 2-3 لیتر در شبانه روز به طوری که ادرار کسی که سنگ دارد همیشه شفاف و رقیق باشد که این موضوضع بسیار اهمیت دارد و مصرف غذاهای کم نمک بطوری که مصرف نمک در غذا کمتر از 5 گرم در شبانه روز باشد. همچنین مصرف کم پروتئین های حیوانی بخاطر اینکه پروتئین های حیوانی و گوشت باعث دفع بیشتر کلسیم و همچنین اسیداوریک می شود که شخص را مستعد سنگ می کند.

مومنی گفت: محدودیت مصرف شیرینی جات بخاطر اینکه در برخی موارد مشاهده شده دفع کلسیم را از کلیه بیشتر می کند و در سنگ های کلسیمی و بخصوص در سنگ های اگزالات کلیه که شایع ترین سنگ هاست مصرف لبنیات باید در حد معمول باشد و در نهایت درمان های دارویی که طبق نظر پزشک معالج باید بسته به نوع سنگ انجام شود.

فوق تخصص کلیه اذعان کرد: در مورد نوع مایعات مصرفی که سوال می شود باید گفت: بهترین مایعات آب است در حد 7 تا 8 لیوان در شبانه روز و در حدی مصرف شود که ادرار شفاف باشد. چای کم رنگ نوشیدنی بسیار خوبی است بخاطر اینکه ادرار را زیاد می کند قهوه در حد یک تا 2 فنجان در شبانه روز در کسانی که عادت به مصرف قهوه دارند می تواند مفید باشد بخصوص در افرادی که سنگ اگزالات کلسیمی دارند. همچنین غذاهای با اگزالات بالا مثل گوجه، ریواس، شکلات چای غلیظ نباید مصرف شود.

دکتر مومنی خاطر نشان کرد: مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم مثل میوه ها و سبزیجات می تواند در کسانی که سنگ دارند مفید باشد و نکته آخر اینکه مصرف خودسرانه ویتامین ها مثل ویتامینC  می تواند شخص را به سنگ اگزالات کلسیم مستعد کند یا ویتامین های D به مقدار زیاد که می تواند باعث سنگ های کلسیم شود قطعا پرهیز شود و این ویتامین ها به صورت خودسرانه زیاد نباید مصرف گردد.

انتهای پیام//

برچسب ها: سنگ کلیه ، علوم پزشکی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار