قائم‌مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از هدررفت 65 درصد از آب تولیدی استان به دلیل فرسوده بودن خطوط انتقال خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸ 06 March 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از فارس، محمد اعلایی در همایش اجرای طرح هوشمندسازی چاه‌های آب در سبزوار با بیان اینکه 6 درصد از آب تولیدی استان در بخش شرب و بهداشت و سه درصد در بخش صنعت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، اظهار داشت: بیشترین میزان مصرف آب تولیدی استان در بخش روستایی و کشاورزی است که متاسفانه با وجود حجم بالای مصرف میزان راندمان و تولید محصول کشاورزی در این بخش بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه از هر متر مکعب آب در استان فقط 700 گرم ماده خشک تولید می‌شود، تصریح کرد: راندمان بهره‌برداری اقتصادی ما در بخش آب و کشاورزی در کشور به ازای هر متر مکعب 840 تومان و در استان خراسان رضوی 600 تومان است.

قائم‌مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از هدررفت 65 درصد از آب تولیدی استان به دلیل فرسوده بودن خطوط انتقال خبر داد و گفت: 65 درصد از میزان آب تولیدی ما در استان از طریق سد دوستی تامین می‌شود و به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی در طول مسیر هدر می‌رود که این مسئله هزینه‌های زیادی را برای دولت، مردم و اقتصاد کشور به دنبال دارد.

اعلایی با بیان اینکه متاسفانه در هشت سال گذشته مدیریت درستی بر منابع آبی کشور صورت نگرفته است، ادامه داد: در هشت سال گذشته شورای عالی آب که مهم‌ترین شورای کشور در زمینه توجه به مدیریت منابع آبی است تعطیل بوده و این مسئله زیان‌های بزرگی را برای کشور و به ویژه استان خراسان رضوی در برداشته است.

وی با بیان اینکه در هشت سال گذشته به هیچ عنوان به مسئله کشت گلخانه‌ای و ترویج الگوی کشت در سطح اراضی کشاورزی توجه نشده است، عنوان کرد: خوشبختانه دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای بر مدیریت منابع ‌آبی دارد و تاکنون بیش از 11 نشست شورای تخصصی آب با حضور مدیران ارشد کشوری در حوزه آبفا و وزارت نیرو برگزار شده است.

قائم‌مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه خشکسالی از دلایل دیگر رکود منابع آبی در کشور و استان است عنوان کرد: امروز مدیریت منابع آبی و توجه به صرفه‌جویی در این زمینه در دستور کار قرار ‌گرفته که ما هم از کشاورزان انتظار داریم تا در این زمینه با نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های آب به ما در مدیریت منابع کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه میانگین نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی در سطح کشور 12 درصد است یادآور شد: این میزان در استان خراسان رضوی 70 و در شهرستان سبزوار 80 درصد رشد داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار