رئیس سازمان داوری هدایت از تاسیس و فعالیت ۳۰ مرکز داوری خانواده در برخی از مساجد کشور و فعالیت آن‌ها در یک دوره مقدماتی سه ماهه خبرداد و گفت: با گسترش این مراکز، دعاوی حوزه خانواده قبل از طرح در قوه قضاییه، برای دریافت مشاوره، داوری و دریافت گواهی سازش یا عدم سازش به مراکز داوری خانواده معرفی خواهند شد.
کد خبر: ۱۰۸۲۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶ 15 December 2022

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی البرزی مدیرعامل سازمان داوری هدایت ظهر امروز در نشست خبری تشریح جزییات همایش تخصصی امامان صلح که در سالن جلسات بنیاد هدایت برگزار شد، با اشاره به پیشینه داوری اظهار کرد: بشر در دوره‌های مختلف دعاوی خود را با مراجعه به شخص سوم رفع می‌کرد که اکنون طی گذشت زمان جامعه به مراجع قضایی رسیده است اما برخی از کشورها همچنان بر مسئله داوری تاکید دارند و رفع دعوای را با فرآیندی در حوزه داوری دنبال می‌کنند.

وی اضافه کرد: داوری در سال‌های اخیر در دستور کار سیستم قضایی قرار گرفته و از سیاست‌های این دستگاه است و بر اساس سند تحول سال ۹۹، این موضوع مورد تاکید قرار گرفته و با تاسیس سازمان‌های داوری بازرگانی، تعاون، ورزش و خانواده شکل جدی به خود گرفته است.

مدیرعامل سازمان داوری هدایت با بیان اینکه مرکز داوری پزشکی و اصناف نیز به زودی شکل می‌گیرد، گفت: شخصیت سازمان داوری خانواده یک شخصیت غیر دولتی و غیرتجاری است و صاحب امتیاز آن بنیاد هدایت است.

وی از فعالیت ۶۵۰ نفر در مراکز و مساجد مختلف برای رفع مشکلات خانواده یاد کرد و گفت: ما نیازمند یک ضمانت اجرا هستیم که برای این موضوع حمایت قضایی را از طریق صدور پروانه داوری مورد توجه قرار داده‌ایم.

البرزی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه هر گونه دعوا در دستگاه قضایی طرح شود افراد به سازمان داوری خانواده ارجاع داده می‌شوند و بعد از دریافت گواهی سازش یا عدم سازش ادامه کار در دستگاه قضایی دنبال می‌شود.

وی یکی از اهداف اصلی داوری را کاهش بار کار دستگاه قضایی دانست و گفت: با تحقیقات میدانی به این نتیجه رسیده‌ایم که بیش از ۵۰ درصد طلاق زوجین بخاطر عدم آگاهی از مهارت‌های ازدواج است و اتفاق نادرستی که در محاکم رخ می‌دهد این است که قبح برخی از مسائل برای خانواده‌ها با حضور در دادهگاه شکسته می‌شود و ما باید حرکتی را ایجاد کنیم که مشاوره دادن و ارتقای سطح فرهنگ خانواده در غیر از دادگاه‌ها دنبال شود.

البرزی تصریح کرد: ما با ایجاد فضای گفتمانی و برگزاری دوره‌هایی برای خانواده‌ها وحدت و همدلی را به افراد می‌آموزیم.

وی از اجرای طرح پایش ملی امامان شاخص در حل مشکلات خانواده یاد کرد و ادامه داد: بر اساس ارزیابی که از مساجد و مراکز مشاوره غیررسمی انجام شده است، به این نتیجه رسیدیم که بالای ۷۰ درصد دعوای مطرح شده در مساجد و مراکز مشاوره غیررسمی منجر به سازش شد و علت درگیری میان افراد عدم آگاهی نسبت به حقوق یکدیگر است.

البرزی با بیان اینکه اصل داوری در خانواده متوجه والدین و بزرگ‌تر هاست، مطرح کرد: دادگاه یا سازمان داوری در صورت نیاز علاوه بر طرفیت مشاوره از ظرفیت والدین نیز بهره‌مند می‌شود و بر اساس توافق میان طرفین کار را دنبال می‌کند.

وی از برگزاری همایش دو روزه امامان صلح در قم خبرداد وگفت: گام نخست برای توسعه شبکه داوری خانواده پنج‌شنبه و جمعه در قم برداشته می‌شود و افرادی شناسایی شده‌اند که قرار است به صورت آزمایشی ۳۰ مرکز داوری خانواده را طی سه ماه تاسیس و به صورت نمونه در سطح کشور راه‌اندازی کنند.

مدیرعامل سازمان داوری هدایت افزود: این افراد دارای مراکز حل اختلاف و مشاوره در مساجد و جاهای دیگر و همچنیم برخی از آن‌ها رؤسای شوراهای حل اختلاف هستند.

وی عنوان کرد: از صبح فردا همایشی همراه با کارگاه‌های تخصصی در حوزه خانواده و مرتبط با داوری خانواده برگزار می‌شود که صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف، میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت، قدرتی معاون حقوقی قوه قضاییه و حریرزاده معاون سازمان تبلیغات اسلامی از جمله سخنرانان آن هستند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار