رییس اداره امور عشایر استان همدان گفت: عشایر استان سالانه ۶ هزار تن گوشت قرمز، ۲۵۰ تن شیر و ۴۵۰ تن پشم تولید می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۸۲۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲ 19 December 2022
رییس اداره امور عشایر استان همدان گفت: عشایر استان سالانه ۶ هزار تن گوشت قرمز، ۲۵۰ تن شیر و ۴۵۰ تن پشم تولید می‌کنند.

به گزارش تابناک همدان، جعفر کاویانی‌دلشاد با بیان اینکه عشایر با داشتن ۳۸۱ هزار رأس دام حدود ۲۰ درصد از گوشت استان را تأمین می‌کنند، افزود: با توجه به خشکسالی‌ سال‌های گذشته تأمین آب آشامیدنی و آب مورد نیاز دام‌های عشایر از ضروریات است.

او تاکید کرد: ۹.۵ درصد از مراتع استان در اختیار عشایر قرار دارد که خشکسالی‌ و تضعیف مراتع باعث کاهش تولید علوفه شده است.

رییس امور عشایر استان همدان با بیان اینکه عشایر کوچ روی استان در ۱۵ اردیبهشت‌ماه وارد ۷۲ سامانه قشلاقی استان شده و تا ۱۵ مهرماه در مراتع استان حضور دارند، گفت: بالا بودن قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید از مهمترین مشکلات عشایر استان است.

کاویانی‌دلشاد تصریح کرد: نیاز به تأمین پکیج خورشیدی و جایگزینی سوخت‌های فسیلی، صادر نشدن پروانه چرا و نداشتن پروانه برای جوانان و تمایل این قشر به شغل‌های غیرمرتبط از دیگر مشکلات عشایر استان است.

او با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی امور عشایر استان، افزود: توزیع سه هزار و ۸۰۰ تن جو، ۷۲۰ تن کنسانتره، ۱۰۰ تن سبوس، توزیع ۵۰۰ دستگاه پنل خورشیدی، توزیع هشت میلیارد تومان تسهیلات دامدار کارت برای خرید نهاده‌های دامی از جمله اقدامات انجام شده از سوی مدیریت امور عشایر بوده است.

در استان همدان عشایر چهار ایل، ۲۴ طایفه و ۳۸۰۰ خانوار هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار