مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، وضعیت استان از لحاظ فعالیت فِرَق را نیازمند توجه جدی عنوان کرد و گفت: از نظر فرقه‌ای شرایطی بدتر از استان‌های تلفیقی داریم به‌گونه‌ای که در عرفان حلقه پس از تهران رتبه دوم را داریم و در زمینه فعالیت فرقه بهاییت جز ۶ استان نخست کشور هستیم.
کد خبر: ۱۰۸۵۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲ 01 January 2023

وی ادامه داد: ۶ هزار معمم در استان مشغول فعالیت تبلیغی و تبیینی هستند که از این تعداد ۸۰ روحانی مستقر و ۴۲ روحانی محلات داریم و بر همین اساس بنیان هدایت در زیرمجموعه شبکه امامت تاسیس شده تا روحانیون فعال در استان و مرتبط با تبلیغات اسلامی از جمله روحانیون مستقر در روستاها به عنوان امام روستا و یا امام محله در شهرها و مساجد محلات ساماندهی شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گفت: امام محلات و روستاها فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مرتبط با هر محله و روستا را بر عهده دارند که برگرفته از جمله شهید قاسمی است که امام جماعت تنها امام مسجد نیست بلکه امام محله‌ای است که مسجد در آن قرار دارد و باید به مسائل و موضوعات آن رسیدگی کند و تاثیر این رویکرد را در کرونا و طرح های مواسات و همدلی و اشتغال مشاهده کردیم.

فعالیت ۱۷ پایگاه اجتماعی در محلات حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی تبریز 

وی از فعالیت ۱۷ پایگاه اجتماعی در محلات حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی تبریز خبر داد و افزود: در این پایگاه‌ها با حضور روحانیون نسبت به حل مشکلات این مناطق اقدام می‌شود و علاوه بر ۱۷ پایگاه در تبریز، برخی نیز در شهرستان‌ها فعال هستند که پیگیر افزایش آنها هستیم.

حسینی تصریح کرد: البته با وجود اقدامات و کارکرد این شبکه امامت، حمایت و پشتیبانی لازم از آنها نمی‌شود و پرداختی ما به این روحانیون نیز حداقلی و در حدود دو میلیون تومان است و تبلیغات اسلامی تنها متولی اعزام آنهاست و با این وجود بیش از ۸۰ درصد اعتبارات اداره کل صرف همین ۱۲۰ روحانی و امام روستا و محلات می‌شود.

وی با اشاره به اعزام روحانی به مناطق مختلف استان در مناسبت های ملی و مذهبی گفت: این روحانیون نسبت به تعیین احکام دینی و شرعی اقدام می‌کنند که ما تنها بحث ساماندهی و اعزام آنها را بر عهده داریم و همین رویکرد در مورد مراکز تولیدی و کارخانه‌ها و نهادها نیز حاکم است و هزینه‌ها و کمک‌های مالی به روحانیون از سوی خود مراکز انجام می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در طرح امین حوزه علمیه که با همکاری آموزش و پرورش برای اعزام ۸۰۰ مبلغ به مدارس برای طرح مباحث تبلیغی و مذهبی اجرا می‌شود که دوره آموزش توانمندسازی مربوطه برای این مبلغان توسط اداره کل تبلیغات اسلامی و با بهره‌گیری از اساتید قم برگزار شد تا روحانیونی متخصص هر مبحث بکار گرفته شوند.

وی وضعیت آذربایجان‌شرقی از لحاظ فعالیت فِرَق را نیازمند توجه جدی عنوان و تصریح کرد: از نظر فرقه‌ای شرایطی بدتر از استان‌های تلفیقی داریم به‌گونه‌ای که در عرفان حلقه پس از تهران رتبه دوم را داریم و در زمینه فعالیت فرقه بهاییت جزو ۶ استان نخست کشور هستیم.

راه‌اندازی کلیک معنوی در آذربایجان‌شرقی

 حسینی یادآور شد: بر همین اساس کلینیک معنوی با هدف رفع شبهات افراد و خانواده‌هایی که به این فرق گرایش دارند، در تبریز راه‌اندازی شده چون که طبق فرمایش مقام معظم رهبری اگر زخمی درمان نشود، مگس‌ها بر آن می نشینند و آن را چرکین می کنند و کارگاه های آموزشی ویژه هر فرقه نیز با در نظر گرفتن ویژگی‌های خود استان و با پرهیز از ورود غیرضروری و برخورد صرف امنیتی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بانک اطلاعاتی مربوط به شناسایی کامل فرق فعال در استان و تربیت اساتید مرتبط با هر حوزه در دستور کار قرار گرفته و برای نمونه به شبهات ۹ شبان و ۶۰ افراد گرایش یافته به مسیحیت تبشیری در این مرکز پاسخ داده شده است.

فعالیت ۶ دبیرستان علوم و معارف اسلامی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان از فعالیت ۶ دبیرستان علوم و معارف اسلامی با هدف تربیت نیروهای دینی در استان خبر داد و افزود: در حوزه تشکل‌های دینی نیز در سطح استان حدود شش هزار هیأت مذهبی داریم که ۲۴۰۰ مورد از آنها در تبریز فعال هستند و علاوه بر این دو هزار دسته عزاداری نیز تنها در ایام محرم فعالیت می‌کنند که یک‌هزار مورد از آنها مربوط به تبریز است و با توجه به ظرفیت‌های این هیئات نسبت به ساماندهی، آموزش و توانمندسازی آنها از طریق دوره‌های آموزشی اقدام می کنیم به طوری که از دو سال گذشته یک مرتبط عموما از نسل جوان برای هر یک از هیئات انتخاب می شود.

وی اضافه : دو هزار انجمن اسلامی زیر نظر اتحادیه انجمن های اسلامی در استان فعال هستند که در اجرای برنامه های فرهنگی و انقلابی نقش پررنگی دارند و یکصد کانون فرهنگی و تبلیغی نیز در استان داریم که برخی از آنها بدون هیچ هزینه‌ای برای دولت و به واسطه ماهیت مردمی خود حتی بیشتر از برخی ادارات در امور تربیتی و آموزشی فعال هستند.

حسینی در مورد وضعیت پرونده مدیرکل سابق تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز گفت: ادعا و اتهامات مطرح در این پرونده که مربوط به ارتباط غیرمستقیم فردی با ابهامات امنیتی با مجموعه تبلیغات اسلامی استان بود، به اثبات نرسیده و مدیرکل سابق نیز در حال حاضر همراه با خانواده خود در شهر قم ساکن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :