مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: در طرح مردم کشت یک میلیارد نهال در کشور، سهم استان کرمانشاه هشت میلیون اصله تعیین شده است.
کد خبر: ۱۰۹۲۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰ 17 February 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم جنگل‌های زاگرس همچون نگینی سبز برای زندگی ما اهمیت بالایی دارند. جمع‌آوری آب، تولید اکسیژن و جلوگیری از فرسایش خاک تنها بخشی از مزایای وجود این جنگل‌ها است، اما خشکسالی‌های پیاپی در سال‌های اخیر، تخریب جنگل‌ها و تولید گازهای گلخانه‌ای سبب شده طرح کشت یک میلیارد نهال در کشور مورد توجه قرار گیرد.

خشکسالی‌های پیاپی در سال‌های اخیر، افزایش بیابان را دربرداشته است، از این رو افزایش پوشش جنگلی مورد توجه بوده و کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور به دلیل عضویت ایران در کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی و تغییر اقلیم و همچنین لزوم احیای جنگل‌ها مدتی است در کشور در حال اجرا است و سهم کرمانشاه از این طرح کاشت هشت میلیون نهال است.

انشالله کولانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: در این طرح تلاش شده از وجود ادارات، ارگان‌ها، نهادها، سمن‌ها و تشکل‌ها و صنایع بزرگ و کوچک در استان استفاده کنیم و پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه کاشت گونه‌ها براساس اقلیم هر منطقه متفاوت خواهد بود عنوان کرد: در مناطق گرمسیر به عنوان نمونه گونه اکالیپتوس کشت می‌شود که علاوه بر تولید چوب در صنایع سلولوزی به کار گرفته می‌شود و در مناطق سردسیر نیز گونه صنوبر کشت می‌شود.

کولانی با بیان اینکه برای حفظ و نگهداری این گونه‌ها تدابیری انجام شده است افزود: بخشی از این گونه‌ها توسط خود زارعین و بخشی توسط معدن‌داران و حافظان محیط زیست کشت و نگهداری می‌شوند و هر نهال به نام خود فرد ثبت و نقاط جغرافیایی آن مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه وضعیت این نهال در سال‌های آینده رصد می‌شود گفت: گونه‌های کشت شده کم‌آب‌بر و سازگار با خشکسالی هستند که بنه، بلوط، زرشک و گلابی وحشی از جمله این گونه‌ها به شمار می‌آیند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار