سفیر ایران در قزاقستان:
تابناک هرمزگان- سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان با تاکید بر لزوم معرفی محصولات هرمزگان به بازار قزاقستان گفت: هیات تجاری هرمزگان به قزاقستان اعزام خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۹۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷ 22 February 2023

به گزارش تابناک هرمزگان//   علی اکبر جوکار سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در نشست با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی هرمزگان، اظهار داشت: سفارت ایران در قزاقستان وظیفه‌ی ذاتی دارد که منافع تجار ایرانی را تامین کند بر همین مبنا ترتیب یک بازدید میدانی برای فعالان اقتصادی هرمزگانی یکی از اولین کارهایی است که می‌توانیم با استقرار در قزاقستان انجام دهیم بنابراین سال ۱۴۰۲ یک هیات تجاری از هرمزگان به قزاقستان اعزام خواهیم کرد.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل کمیته مشترک بین هرمزگان و قزاقستان، افزود: یکی از مباحث پایه‌ای کار ما بحث حمل و نقل خواهد بود و بحث ترانزیت و حمل و نقل برای ما بسیار مهم است، قزاقستان یک کشوری با جمعیت ۱۸ تا ۱۹ میلیون نفر است و از طریق دریای خزر بیشترین مرز دریایی را با ما دارد بر همین اساس تلاش خواهیم کرد در حوزه ترانزیت مشکلات تجارت با قزاقستان به حداقل برسانیم تا حتی لازم نباشد از طریق آستارا به قزاقستان مراوده داشت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، عنوان‌کرد: ما حجم مبادلات تجاری‌مان با قزاقستان به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است که با وجود رشدی که می‌توان برای آن متصور شد، تنها نیم درصد از بازار قزاقستان را شامل می‌شود و من به عنوان یک ایرانی از این آمار پایین خجالت می‌کشم در حالی که ما باید جزو ده کشور حاضر در بازار قزاقستان باشیم.

جوکار بیان‌کرد: غالب واردات ما از قزاقستان گندم و غلات است و عمده صادرات ما هم به این کشور شامل مورد غذایی و خرما می‌شود و با وجود حضور عربستانی‌ها در بازار خرمای قزاقستان، جمهوری اسلامی ایران در صادرات خرما رتبه اول را در قزاقستان در اختیار است اما نمی‌توان به این امر بسنده کرد و لازم است تنوع محصولات خرمایی صادراتی به این کشور را افزایش دهیم و ظرفیت‌های خود را بیش از پیش به بازار قزاقستان معرفی کنیم.

وی با اشاره به تاریخچه‌ی ورود کوکاکولا به آسیای مرکزی به عنوان یک برند موفق در بازاریابی و بازارسازی، تأکید‌کرد: یکی از موضوعات مهم در فتح بازارهای بین‌المللی ذائقه‌سازی است و برای توسعه تجارت خود باید ذائقه مردم قزاقستان را با محصولاتی که داریم من جمله خرماهای مرغوب هرمزگان آشنا و عادت دهیم‌.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، تصریح‌کرد: نباید به بازار قزاقستان به عنوان یک بازار زودگذر نگاه کنیم بلکه تاکیدمان این است که قزاقستان را باید به عنوان یک بازارِ وسیع و در حال رشد ببینیم و با یک نگاه بلند مدت جای پای خود را در آن محکم کنیم.

جوکار با بیان اینکه گرگان و هرمزگان برای تجارت با قزاقستان به صورت ویژه دیده شده است، تاکید‌کرد: جذب گردشگران قزاقستانی به هرمزگان نیز جزو مسائل مهمی است که باید به صورت ویژه دنبال شود چرا که می‌تواند ارزآوری خوبی برای هرمزگان به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام//

برچسب ها: قزاقستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار