کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به فصل هرس درختان در اسفندماه به باغداران توصیه کرد: حتما بهداشت وسایل کاری خود مانند قچی، اره و دیگر وسایل در هرس کردن از درختی به درخت دیگر را رعایت کنند زیرا این وسایل می‌توانند منتقل کننده بیماری باشند.
کد خبر: ۱۰۹۳۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸ 23 February 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا دکتر «عبدالحمید مومنی» درک یک موضوع را بسیار مهم دانست که سرایت بیماری یک درخت به درخت دیگر با استفاده از وسایل مشترک بسیار بالا است و به همین خاطر به باغداران و باغبانان توصیه کرد پس از هرس کردن یک درخت وسایل خود را قبل از استفاده برای درخت دیگر حتما ضد عفونی کنند.

وی درختان را موجودات زنده‌ای دانست که مانند انسان برای تندرستی و سلامت و مثمر بودن نیاز به تغذیه خوب و مناسب در کنار رعایت نکات بهداشت لازم دارند.

این کارشناس باغبانی در بحث هرس کردن درختان میوه گفت: کسانی که قیچی و اره باغبانی بدست می گیرند باید بدانند کجای درخت را هرس کنند که باعث کاهش جوانه ها و گل دهی آنها نشوند، سیخک های میوه را بشناسند که هسته میوه در کجا تشکیل شده، زیرا نوع هرس کردن درختان میوه با هم متفاوت است بفرض مثال هرس درخت سیب و گلابی با درخت گردو تفاوت دارد.

دکتر مومنی همچنین بیان داشت: باغداران حتما به این نکته توجه کنند که زمان هرس کردن درختان میوه نیز با هم متفاوت است درختان هسته داری مانند سیب و گلابی در استان کرمانشاه در بهمن ماه زمان مناسبی برای هرس کردن آنها است در حالی هرس درخت گردو و انگور که نسبت به سرما حساسیت بیشتری دارند؛ دیرتر است.

وی توضیح داد: هرس کردن یک شوکی به درختان برای بیدار شدن و جوانه زدن و گل دهی وارد می کند، بنابراین مهم است که زمان هرس کردن درختان را بدانیم که دچار سرمازدگی نشوند، همچنین اگر قطر شاخه درختانی که هرس شدند بیش از ۲ و سه سانتی متر است حتما آن را با چسب درخت بپوشانیم که سرما به آن نفوذ نکند.

دکتر مومنی همچنین به باغبانان و باغداران توصیه کرد حتما بقایای شاخه های هرس شده را از باغ بیرون ببرند زیرا اگر آلوده به قارج و باکتری و بیماری خاصی هستند حتما به دیگر درختان نیز سرایت می کند.

این کارشناس باغبانی مراقبت و رعایت بهداشت باغ را یک کار تمام فصل عنوان کرد و اظهار داشت: حتی پس از برداشت محصولات نباید باغ را به حال خود رها کرد؛ باید نسبت به جمع آوری میوه های بالای شاخ درختان که می توانند کانون‌های بیماری را تشکل دهند و درختان را بیمار کنند، اقدام شود تا بیماری و آفاتی بوجود نیایید.

دکتر مومنی در ادامه به کندن اصولی چاله های کود با فاصله ۶۰ تا ۷۰ سانتی متری از تنه درخت توصیه کرد و همچنین گفت: چاله های آبیاری درختان را نیز باید با فاصله استاندارد از تنه درخت بکَنیم.

وی در پایان به باغداران و باغبان توصیه کرد: اگر محصول خوب و درآمد خوب می خواهند باید به تغذیه به موقع درختان توجه کنند، به هنگام به مبارزه با آفات و بیماری ها بپردازند و همچنین نسبت به رعایت اصول بهداشت باغبانی حساسیت بیشتری به خرج دهند.

استان کرمانشاه ۹۴۶ هزار و ۸۷۱ هکتار زمین کشاورزی دارد و سالانه بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار