مدیرکل انتقال خون کرمانشاه گفت: این مرکز هم اکنون نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی استان را به خون و فرآورده های خونی تامین کرده و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.
کد خبر: ۱۰۹۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸ 12 March 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا «مریم میرزاده »اظهار کرد: اداره کل انتقال خون استان علاوه بر تامین کامل نیازهای خونی مراکز درمانی نیاز بیش از ۳۰۰ نفر از بیماران تالاسمی استان و بیماران سرطانی را نیز که از مصرف کنندگان اصلی این سازمان هستند  تامین کرده است.

وی با بیان اینکه انتقال خون کرمانشاه براساس طرح شبکه ملی خون رسانی کشور به عنوان معین استان سیستان و بلوچستان نیز محسوب می شود که در صورت نیاز به این استان نیز در تامین نیازهای خون و فرآورده های خونی بیماران کمک کنند یادآور شد: نیاز روزانه استان به طور متوسط ۱۵۰ واحد خونی با میزان ذخیره هشت روز است.

مدیرکل انتقال خون کرمانشاه با اشاره به بالا رفتن شاخص اهدای خون در استان به ۲۷ در هر هزار نفر افزود: در زمان حاضر یکی از دغدغه های استان و حتی کشور تامین پلاکت است زیرا برخلاف سایر فرآورده های خونی که مدت زمان نگهداری آنها بیشتر است ولی مدت زمان نگهداری پلاکت تنها سه روز است و اگر بنابه دلایلی تعداد اهداکنندگان خون کم شود به ویژه در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان تامین آنها برای این سازمان مشکل می شود.

میرزاده با بیان اینکه در این ایام گاهی ممکن است تعداد اهداکنندگان خون به ۷۰ درصد نیز کاهش پیدا کند گفت: از همه مردم نیکوکار و خیر استان درخواست می شود در ایام تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان نیز با مراجعه به مراکز اهدای خون این سازمان را در کمک به نیازمندان به خون و فرآورده های خونی کمک کنند.

وی با اشاره به افزایش حدود ۱۰ درصدی شمار اهداکنندگان خون در استان کرمانشاه اضافه کرد: از ابتدای سال تا اول اسفند ماه سال جاری حدود ۵۰ هزار نفر در این استان برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد ۴۷ هزار نفر شرایط اهدا داشته و موفق به اهدای خون و پلاکت شدند.

وی با بیان اینکه ۴۷ درصد از اهداکنندگان در استان جزو اهداکنندگان مستمر هستند، افزود: این دسته از اهداکنندگان خون به دلیل اینکه به طور مستمر خون اهدا می کنند و بیش از افراد دیگر مراقب سلامتی خود هستند از سالمترین افراد محسوب می شوند و ضریب سلامت خون در آنها نیز بیشتر است و همیشه هم یاریگر سازمان انتقال خون و نجات دهنده جان بیماران هستند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه تاکید کرد: در حالی‌ که در بسیاری از کشورهای جهان هنوز اهدای خون پولی و از طریق جایگزین است، اهدای خون توسط هموطنان نیکوکار ما ۱۰۰ درصد داوطلبانه و بدون هیچ‌گونه چشم داشتی انجام می‌شود.

سازمان انتقال خون، وظیفه تهیه و توزیع خون را به عهده دارد و دارای فرایندهای پیچیده است که از استانداردهای سخت و به روز در دنیا تبعیت می‌کند تا خون سالم مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی را فراهم آورد.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی به عنوان مرجع منطقه در حوزه فعالیت‌های اهدای خون قرار دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار