کد خبر: ۱۱۰۱۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲ 08 November 2022

به گزارش تابناک هرمزگان// سیروان کوهی در یادداشتی نوشت؛ در تعاریف جامعه شناسانه به شهری که تامین نیازها و خواست کودکان در اولویت قرارگیرد و در وضع و تعریف قوانین و برنامه ها و حتی معماری شهر به کودک توجه ویژه ای شده باشد را شهر دوستدار کودک می نامند.
اهمیت دادن به کودکان به عنوان عامل پیوند نسل های گذشته و آینده، زمینه ساز تعالی فکری و تربیتی او و تحلیل چگونگی ارتباط مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه شهری با مسائل کودک می شود.
شهر دوستدار کودک باید دارای شاخصه های نظیر پارک‌ها و اماکنی برای بازی کودکان با امنیت کافی، وسایل بازی متناسب با مراحل رشد کودکان، محل‌های عبور و مرور امن در خیابان، مبلمان شهری مناسب، دسترسی راحت به فضاهای آموزشی رسمی و فوق‌برنامه، دسترسی به امکانات ورزشی مناسب و وجود مراکز ارائه خدمات به کودکان دارای نیازهای ویژه و توانایی‌های متفاوت باشد. و همچنین استانداردسازی مبلمان شهری به‌ویژه وسایل خاص کودکان (ورزش، تفریح و بازی) باید در اولویت قرا گیرد.
برای دست یابی به ایده آل های شهر دوستدار کودک و یا حتی نزدیک شدن به آن باید آلودگی‌های محیطی و فقدان امنیت و ایمنی لازم در شهرها و به‌ویژه کلانشهرهای بزرگ را کاهش داد.درحالیکه طراحی فضاهای شهری و توجه به جنبه‌های کالبدی شهر، ضرورت دارد، اما چنانچه قصد داریم شهری داشته باشیم که دوستدار کودک باشد، در ابتدا باید کرامت و منزلت همه ساکنان شهر محقق شود زیرا کودکان در دامان پدران و مادرانی بزرگ می شوند که جزو شهروندان شهر هستند و تضمین سلامت روحی و جسمی آنان با برخورداری از حقوق شهروندی گامی اساسی در راستای تحقق شعار شهر دوستدار کودک است؛ به عبارت دیگر شهر دوستدار کودک یک شهر دوستدار انسان است.

انتهای پیام//

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار