مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت : ورود پساب تصفیه‌خانه اراک به تالاب میقان موجب رشد نیزارها و افزایش جمعیت دوبالان شده است.
کد خبر: ۱۱۰۳۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷ 01 May 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، یوسف یوسفی افزود: تالاب میقان اراک یکی از تالاب‌های مهم و ارزشمند کشور و از سرمایه‌های زیست محیطی استان مرکزی است که علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی تاثیر مستقیم بر آب و هوای کلانشهر اراک و سلامت شهروندان دارد و با چالش ها و معضلاتی نیز روبرو است.
وی بیان داشت: درسنوات اخیر  ورود پساب تصفیه‌خانه اراک  موجب رشد  نیزارها و افزایش جمعیت دوبالان گردیده  و همچنین به علت ایجاد مانداب در ضلع جنوبی تالاب  بوی نامطبوع موجب نارضایتی مردم محلی و روستاهای حاشیه تالاب شده است.
یوسفی با اشاره باینکه مطالبات و دغدغه های زیست محیطی  از اساسی ترین حقوق شهروندی محسوب میشود  گفت : به منظور خروج از بحران افزایش جمعیت دو بالان تالاب ، کمیته کارشناسی با حضور تمامی دستگاهها ی مسئول و سمن های زیست محیطی در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزارشد  و  موضوع مطالعه دو بالان تالاب میقان  توسط دانشگاه آزاد اراک در دستور کار قرار گرفته است.
وی  تاکید کرد:  هر گونه اقدام برای مهار جمعیت دوبالان  به عنوان گونه مهاجم نیازمند كار تحقیقی و مشاهده پیامدهای آن در چرخه اكوسیستم است و باید در این زمینه با همراهی مراجع ذی صلاح ، کاراصولی انجام شود که  پس از برگزاری جلسات و کمیته های متعدد ، مشاور طرح سم پاشی با  استفاده از سم BT   و لایروبی کانال خروجی پساب تصفیه خانه برای  رفع معضل  افزایش جمعی دوبالان را پیشنهاد داد که سم پاشی مورد موافقت سازمان حفاظت محیط زیست استان  قرار نگرفت چرا که اگر سم پاشی در سطح وسیعی انجام شود شاید به صورت مقطعی جمعیت دوبالان  را كم كند اما روی سایر گونه ها نیز اثر منفی می گذارد.
یوسفی اضافه کرد:هر گونه تصمیم گیری در خصوص موضوعات تالاب میقان بر اساس نظرات کمیته های تخصصی ، توسعه پایدارو محیط زیست  و مطابق برنامه مدیریت جامع تالاب و بر اساس نظر جمعی کارشناسان دستگاههای مسئول و سمن های زیست محیطی انجام گرفته و لایروبی کانال خروجی پساب تصفیه خانه اراک نیز به منظور کاهش مشکلات ناشی از گسترش نیزارهای اطراف تالاب میقان و جلوگیری از پیشروی پساب فاضلاب اراک در محدوده فرودگاه،با حضور و موافقت اعضا مصوب واجرا شده است .    
وی با اشاره باینکه کانال مذکور در سنوات گدشته وجود داشته است و فقط در قسمتهایی که به دلیل در هم تنیدگی ریشه نیزارها امکان جاری شدن آب فراهم نبوده است مسیر بازگشایی شده است افزود: ماشین آلات مهندسی و تجهیزات لازم به همین منظورتوسط مدیریت بحران استانداری مرکزی تامین  و در اختیار محیط زیست قرار گرفت و  بخش قابل توجهی از این فرآیند زیرنظر فعالان محیط زیست مردم نهاد صورت گرفته و تشکل های زیست محیطی و سمن های زیست محیطی استان  روزانه بر این روند نظارت داشته اند.
یوسفی در خصوص آتش سوزی نیزارها ی تالاب در سال ۹۶ و سالجاری به این نکته اشاره کردکه به دلیل فصل سرد و خشک بودن شاخ و برگ آتش سوزی به صورت وسیع وغیرقابل کنترل گسترش پیدا میکند و در هر دو تجربه آتش سوزی مشخص کرده که نیزارها حتی روی حجم گسترده ای از آب نیز به سرعت آتش میگیرند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی یادآورشد: به فعالان و علاقه مندان به حوزه محیط زیست این اطمینان خاطر داده می شود که هر گونه طرح و عملیات اجرایی در سطح تالاب با کار کارشناسی دقیق و علمی صاحب نظران و مشاوران این حوزه و در راستای طرح جامع مدیریت  تالاب میقان صورت میگیرد و اداره کل حفاظت محیط زیست این آمادگی را دارد که با حضور فعالان و علاقه مندان حوزه محیط زیست نسب به تشکیل جلسات بررسی آتش سوزی اخیر در تالاب  اقدام کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار