مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه:
مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه تا پایان اردیبهشت ماه شیوع بیماری آبله ادامه دارد، از واکسیناسیون دام علیه این بیماری خبر داد و گفت‌: دام‌ها علیه انواع بیماری‌ها به صورت مداوم واکسیناسیون می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۰۴۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵ 08 May 2023

رحمت الله جلیلیان

حسین حیدری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: سال گذشته استان کرمانشاه در حوزه طیور و بیماری‌های دامی وضعیت مناسبی داشت و بیماری خاص شایعی نداشتیم، همچنین برعلیه برخی بیماری‌ها از جمله آبله، تب مالت، بروسلوز، لمپی اسکین، تب برفکی و در حوزه طیور علیه نیوکاسل واکسیناسیون انجام شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته هیچ کانون مشکوکی از آنفلوآنزا نداشتیم، افزود: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، تب خونریزی دهنده، بروسلوز (تب مالت)، هاری و در طیور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است که منشا آن‌ها دام بوده و به صورت سالانه و مداوم کنترل می‌شوند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو کنه است، تصریح کرد: با ازدیاد جمعیت کنه‌ها مواجه هستیم که دام را مورد گزش قرار داده، اما علائمی در دام ایجاد نمی‌کنند، افراد ممکن است با دامِ عامل ویروس مراوده داشته و بیمار شوند، برای جلوگیری از شیوع این بیماری باید سم پاشی صورت گیرد که این کار رایگان و مداوم انجام می‌شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: بروسلوز بیماری مشترک بین انسان و دام و هاری بیماری است که از حیات وحش به دام بومی و اهلی سپس انسان سرایت می‌کند.

حیدری با بیان اینکه در اردیبهشت ماه با بیماری آبله مقابله و واکسیناسیون علیه آن انجام می‌شود، تاکید کرد: خرداد ماه زمان آغاز مبارزه با بیماری طاعون نوشخوار کنندگان کوچک و بروسلوز است و از ۲۵ اردیبهشت به بعد واکسیناسیون علیه این بیماری آغاز می‌شود، مقابله و واکسیناسیون علیه تب برفکی هم دو بار در سال انجام می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار