معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام؛
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام بیان داشت :گوشت و امعاء و احشام دام حتما به صورت پخته مصرف و قبل از استفاده در یخچال نگهداری شود و افراد جهت حفظ سلامتی خود از خوردن گوشت تازه ذبح شده خوداری کنند.
کد خبر: ۱۱۰۹۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵ 09 June 2023

 به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر الهام جمزاده  افزود : تب مالت در احشام اعم از سبک و سنگین فاقد علائم تظاهری خاصی بوده و دام مبتلا باوجود ظاهر سالم می تواند ناقل میکروب تب مالت (بروسلوز) است.

وی  گفت : شیر خام باید حداقل ۱۰ دقیقه بعد از رسیدن به دمای جوش، همچنان با حرارت بالا جوشیده تا میکروب‌زدایی شود و شیر خام نجوشیده یکی از عوامل اصلی انتقال میکروب تب مالت از دام به انسان است.

جم زاده افزود :  پنیرهای محلی باید بعد از فرآوری یک ماه در آب نمک خوابانده و سپس مصرف شود و مصرف پنیر تازه ای که در آب نمک خوابانده نشده احتمال ابتلا به تب مالت را افزایش می دهد.

وی بیان داشت : همچنین در بستی های سنتی و محلی غیرپاستوریزه که از شیر خام نپوشیده یا کم جوشیده استفاده می شود نیز احتمال سرایت تب مالت به مصرف کننده را دارد.

 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام ادامه داد :  تا حد امکان از بستی های محلی قیفی که آنی تهیه می شوند استفاده نکنند چرا که بیشتر این بستنی فروشی ها شیر را خام یا کم جوشیده برای تهیه بستنی استفاده می کنند.

وی گفت :  باتوجه یه اینکه تب مالت برخلاف تب برفکی در دام فاقد علائم بالینی ظاهری است، برخی از دامداران با این تصور غلط که مایه کوبی تب مالت باعث سقط جنین دام مادر باردار می شود، از انجام واکسیناسیون تب مالت ممانعت می کنند که البته تیم های دامپزشکی باوجود باورهای اشتباه دامداران و ممانعت آنها، در سال ۲ بار عملیات مایه کوبی برای همه احشام سبک و سنگین را انجام می دهند./ع

 

بیشتر بخوانید:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار