مدیر جهاد کشاورزی مهریز گفت: در سال‌جاری از محل اعتبارات استانی ۶۵ میلیارد ریال برای احیای ۴۵ رشته قنات در بخش مرکزی شهرستان اختصاص یافت.
کد خبر: ۱۱۱۰۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱ 14 June 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، یحیی شفیعی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: احیای قنات‌های منطقه با همکاری کشاورزان و همراهی مسئولان جزو برنامه‌های محوری جهاد کشاورزی این شهرستان است که امسال پیگیری و اقدام مناسب به عمل می‌آید.

وی با بیان اینکه پارسال با ۴۵ میلیارد ریال اعتبار استانی ۴۳ رشته قنات در روستاهای مختلف به خصوص بخش مرکزی احیا شد ادامه داد: برای اجرای طرح‌های مختلف کشاورزی به تامین آب در روستاها به دلیل خشکسالی، نیاز مبرم است و این سازمان توجه خاصی به موضوع دارد.

این مسئول تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی و دامداری شهرستان را ۱۰ هزار و ۹۰۰ نفر ذکر کرد که سالانه در کاشت، داشت و برداشت انواع محصولات، فعالیت دارند که بخشی در منطقه مصرف و بخش عمده آن برای فروش به سایر مناطق کشور ارسال می‌شود.

شفیعی بیان کرد: به مناسبت بزرگداشت هفته جهاد کشاورزی که تا ۲۷ خردادماه جاری ادامه دارد در شهر و مناطق روستایی در بخش مرکزی شهرستان با همکاری مسئولان و کشاورزان برنامه‌های مختلفی با هدف اطلاع رسانی و تبیین اقدامات به مردم، برگزار می‌شود.

وی یکی از مشکلات و دغدغه‌های اصلی در بخش کشاورزی مهریز را وجود آفت مگس مدیترانه‌ای ذکر کرد که آسیب‌ها و خسارات زیادی را بر کشاورزان به خصوص در بخش مرکزی شهرستان وارد ساخته و برای پیشگیری از آن به همکاری جدی و بیش از پیش مردم نیاز است.

به گفته شفیعی، آفت مگس مدیترانه‌ای بیشتر به محصول هلو، زردآلود، گلابی، گوجه، سیب، آلو، توت، به، انگور، خرمالو، انار، انجیر، مرکبات و بعضی از انواع گیاهان زراعی یک ساله، حمله می‌کند که با توجه به گسترده بودن حجم خسارت به طاعون گیاهی مشهور است.

گفتنی است اراضی کشاورزی مهریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مهریز باغی و بقیه زراعی است.

در استان یزد کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت نوین و بهره وری از آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری سالانه افزون بر یک میلیون و ۶۳۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید می‌کنند.

این میزان تولید به همت ۷۰ هزار خانوار روستایی، کشاورز و دامدار در این حوزه تولید می‌شود که شامل ۷۹۰ هزار تن محصول زراعی و باغی، ۵۱۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای و ۳۸۰ هزار تن محصول دامی است.

یزد با ۷۳ هزار هکتار وسعت و یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد و از مناطق کم باران کشور است، ۸۷ درصد جمعیت آن در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

از ۱۷۵ هزار هکتار اراضی قابل کشاورزی استان هم‌اکنون به دلیل کم آبی، خشکسالی، تغییر الگوی کشت، توسعه کشت گیاهان کم آب‌خواه و مهاجرت از روستاها به شهرها در ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت و زرع می‌شود.

مجموع قنات‌های یزد حدود ۶ هزار و ۵۰۰ رشته تخمین زده می‌شود که تعدادی از آنها در گذر زمان به دلیل خشکسالی، حفر چاه‌های عمیق، بی‌توجهی به مرمت و بازسازی و وقوع سیلاب تخریب و خشک و دیگر قابل استفاده نیست.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار