معاون فنی اداره کل انتقال خون قم گفت: در فروردین و اردیبهشت ماه سالجاری میزان اهدای خون در این استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۹.۲ درصد رشد داشته‌است.
کد خبر: ۱۱۱۰۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹ 14 June 2023

به گزارش تابناک قم، علیرضا کبیری روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی اهدای خون در گفت‌وگویی افزود: در این مدت حدود ۹ هزار نفر به مراکز اهدای خون قم مراجعه کردند که از این تعداد، هفت هزار و ۳۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی اضافه کرد: از تعداد افرادی که موفق به اهدای خون شدند، چهار هزار و ۳۶۰ نفر معادل ۶۰ درصد شامل اهداکنندگان مستمر و ۲۴۱ نفر شامل ۳.۳ درصد از اهداکنندگان خانم بودند.

وی با بیان این‌که درصد بالایی از مصرف خون در مراکز درمانی از سوی خانم‌هاست، ادامه داد: بر اساس تحقیقات و سوابق قبلی خون خانم‌ها از ایمنی و سلامت بیشتری برخوردار است.

به گفته کبیری، در طول این مدت، ۹ هزار و ۵۸۱ واحد خون و فرآورده‌های آن برای مصرف بیماران نیازمند به مراکز درمانی استان ارسال شده‌است.

وی بیان کرد: تقریبا هر ۹ دقیقه یک خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی استان استفاده شده‌است که اهمیت اهدای خون مستمر را نشان می‌دهد و لازم است شهروندان همیشه فرآیند اهدای خون و اهدای خون داوطلبانه را در طول هفته از وظایف خود قرار دهند.

وی افزود: از اهداکنندگان در طول ۲ ماه امسال، ۳۵ درصد معادل ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را جوانان با سنین زیر ۳۵ سال و ۳۵ درصد نیز افراد بالای ۳۵ تا ۴۵ سال شامل می‌شود.

معاون انتقال خون قم خاطرنشان کرد: شایع‌ترین گروه خونی که در طول ۲ ماه اهدا شده O مثبت، A مثبت و B مثبت بوده‌است.

۱۴ ژوئن مصادف با ۲۴ خردادماه، به مناسبت تولد کاشف گروه‌های خونی به نام «کارل لندشتاینر» و به‌منظور قدردانی از اهداکنندگان خون و آگاهی بخشی به مردم در خصوص اثرات مثبت این کار، از سوی سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان روز جهانی اهدای خون نامیده شده است.

هر سال سازمان جهانی بهداشت شعاری را به همین مناسبت تعیین می‌کند، شعار امسال «من هستم، چون تو خون اهدا می‌کنی» می‌باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار