مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: ۵۲ هزار و ۸۷۶ نفر از مردم خیر و نیکوکار این استان در سال گذشته اقدام به اهدای خون خود کردند.
کد خبر: ۱۱۱۰۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷ 15 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا مریم میرزاده در آیین تجلیل از اهداکنندگان خون استان کرمانشاه که به مناسبت روز جهانی اهدای خون برگزار شد اظهار کرد: سال گذشته حدود ۶۶ هزار و ۳۹۴ نفر در این استان برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد ۵۲ هزار نفر شرایط اهدا داشته و موفق به اهدای خون و پلاکت شدند.

وی با بیان اینکه از مجموع اهداکنندگان خون استان حدود ۸۰ درصد را اهداکنندگان مستمر تشکیل می دهند افزود: این دسته از اهداکنندگان خون به دلیل اینکه به طور مستمر خون اهدا می کنند جزو یاریگران سازمان انتقال خون و نجات دهنده جان بیماران به شمار می‌روند.

میرزاده تاکید کرد: در حالی‌ که در بسیاری از کشورهای جهان هنوز اهدای خون پولی و از طریق جایگزین است، اهدای خون توسط هموطنان نیکوکار ما ۱۰۰ درصد داوطلبانه و بدون هیچ‌گونه چشم داشتی انجام می‌شود.

میزان مشارکت بانوان در اهدای خون پایین است

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با قدردانی از بانوانی که در استان در این کار خیر شرکت دارند گفت: از مجموع اهداکنندگان خون در استان کرمانشاه پنج درصد را بانوان تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه مشارکت بانوان در اهدای خون در استان پایین است افزود: در تلاش هستیم تا زمینه مشارکت بانوان و جوانان را برای حضور در این امر خداپسندانه بیشتر فراهم سازیم.

تامین بیش از ۱۰۲ هزار مورد خون و فرآورده های خونی مراکز درمانی

میرزاده با اشاره به اینکه این مرکز هم اکنون نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی استان را به خون و فرآورده های خونی تامین کرده و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد اضافه کرد: مرکز انتقال خون استان کرمانشاه در سال گذشته توانست ۱۰۲ هزار و ۷۸۶ مورد نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده های خونی را تامین کند.

وی ادامه داد: این مرکز همچنین در زمینه تامین پلاکت نیز جزو استان های پیشرو در کشور است به طوری که سال گذشته توانست هزار و ۵۸۹ مورد « پلاکت فرز » اهداکنندگان خون را نیز ذخیره سازی کند.

در ادامه این مراسم از تعدادی از اهداکنندگان مستمر خون و پلاکت استان با اهدای هدایایی تجلیل به عمل آمد.

سازمان انتقال خون، وظیفه تهیه و توزیع خون را به عهده دارد و دارای فرایندهای پیچیده است که از استانداردهای سخت و به روز در دنیا تبعیت می‌کند تا خون سالم مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی را فراهم آورد.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی به عنوان مرجع منطقه در حوزه فعالیت‌های اهدای خون قرار دارد.

روز جهای اهدای خون نیز به مناسبت تولد پروفسور "لنداشتاینر" کاشف گروه‌های خون و برنده جایزه نوبل از سال ۲۰۰۴ میلادی (۱۳۸۳) ژوئن به عنوان روز جهانی اهداکنندگان نامگذاری شده است و سازمان بهداشت جهانی هرساله یک موضوع و شعار برای برگزاری کمپین‌های متخلف گرامیداشت روز جهانی اهدای خون، پیشنهاد می‌دهد.

هدف ازبرگزاری کمپین‌های گرامیداشت این روز در جهان، بزرگداشت اهداکنندگان خون، ترویج اهدای خون سالم، حمایت از اهدای خون کاملاً داوطلبانه و بدون چشمداشت است، شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در روز جهانی اهدای خون «ما هستیم چون شما خون اهدا می کنید» است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار