سرپرست فرمانداری فرماندار قصرشیرین گفت: تکمیل و تقویت زیرساخت‌های اربعین حسینی در مرز رسمی خسروی با پیشرفت مطلوبی در دست اقدام است که تا قبل از اربعین برای پذیرایی از زائران آماده خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۱۱۱۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱ 20 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «محمد نجفی» در حاشیه بازدید «عبدالرحیم بنکدار» مشاور و بازرس ویژه استاندار و مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری از مرز رسمی خسروی و زیرساخت های اربعین و مرز منذریه، افزود: عملیات احداث قرارگاه تاکتیکی بهداشتی و درمانی اربعین در مرز خسروی و همچنین ساخت سرویس های بهداشتی و افزایش گیت های گذرنامه ورود و خروج زائران با روند بسیار خوبی در دست اجرا است.

وی اظهار کرد: همچنین ۵۰ گیت پایانه آماده شده و سالن دوم پذیرش زائران نیز به زودی تکمیل خواهد شد ضمن اینکه مجموعه دستگاه های اجرایی استان و شهرستان با تلاش جهادی پای کارند تا اربعین امسال زائران بتوانند به صورت روان و در امنیت و سلامت عازم کربلا و کشور عراق شوند.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه گفت: همچنین امروز بازدیدی از مرز منذریه عراق نیز داشتیم که در رابطه با افزایش های گیت های پذیرش زائران در کشور عراق و همچنین ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز در ایام اربعین منتظر توافق مقامات ۲ طرف جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق و اعلام طرف عراقی هستیم که به زودی نیز در این رابطه دیداری با فرماندار خانقین عراق خواهیم داشت.

نجفی ادامه داد: شهرستان قصرشیرین به طور جدی پای کار است تا اربعین امسال به صورت شایسته پذیرای زائران اربعین باشد که در این راه نیز تمامی امکانات شهرستان و استان کرمانشاه پای کار آمده که خدمات رسانی مطلوبی را به زائران داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کنگره بزرگ اربعین حسینی به عنوان بزرگترین همایش پیاده روی جهان اسلام است گفت: سال گذشته ۵۰۰ هزار نفر از مرز خسروی برای حضور در این کنگره ی عظیم حضور پیدا کردند که پیش بینی می شود امسال تعداد زائرانی که از این گذرگاه تردد کنند به بیش از یک میلیون نفربرسد.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار