بر اساس تفاهم‌نامه‌ای انجام شد؛
رویداد «خویش یافته، هم‌سویی هنرهای زیبا-هنرهای کاربردی با محوریت سرامیک» براساس تفاهم نامه‌ای بین میراث فرهنگی و دانشگاه علم و هنر در بافت تاریخی شهر یزد برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۱۱۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹ 24 June 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، رویداد «خویش یافته، هم‌سویی هنرهای زیبا-هنرهای کاربردی با محوریت سرامیک» براساس تفاهم نامه‌ای بین مراث فرهنگی و دانشگاه علم و هنر طی دو روز در بافت تاریخی شهر یزد برگزار شد.

این رویداد بر اساس تفاهم‌نامه‌ی مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد و دانشگاه علم و هنر و با همکاری مدرسه هفتا و کاردو، با هدف حفظ و تعالی هنرهای سنتی به‌ویژه صنایع دستی منطقه برگزار شد.

جواد آقاجانی، عضو هیات علمی و رئیس دانشکده هنر دانشگاه علم و هنر، ویژگی‌های خاص و ممتاز این رویداد را مکان‌، ویژه بودن، حضور هنرمندان مطرح کشور در حوزه سرامیک، مشارکت عموم مردم، برگزاری ایستگاه گفت‌وگو و مشارکت کودکان شهر اعلام کرد.

دبیر رویداد خویش‌یافته، افزود؛ مواجه شدن مخاطبین با آثاری که فاصله هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی را کم کرده بود، واکنش‌های مختلفی به همراه داشت که این واکنش با پرسش‌هایی از سوی مخاطب همراه بود.

رئیس دانشکده هنر دانشگاه علم و هنر اضافه کرد: در بخش خلق هنر، آثاری با عنوان «سفیدنفتان» توسط فرزاد فرجی (دبیر هنری)، «نقص ترکیبی ضرورت پرواز» توسط هیربد همت‌آزاد، «تمدن» توسط مجتبی قربانی، «ستون مهره‌ها» و «مقیم» توسط صادق باقری، «آیین واری» توسط رضا تائبی، «سراب» توسط آرزو زرگر، «مسجد جای نماز خواندن است» توسط یاسر رجبعلی، «بازتاب» توسط حسین کهفی، تولید شد و به نمایش عموم درآمد.

به گفته وی، در بخشی از خلق اثر نیز مهدی نیکوکار به همراه هنرجویان رشته سرامیک به اجرای زنده تولید سرامیک پرداختند. از میان آثار تولید شده دو اثر در حوزه ویدئو آرت اجرا شد که یکی در گذر محله شاه ابوالقاسم به فهادان و دیگری در بخشی از پایاب قنات زارچ واقع در مدرسه شهاب الدین طراز به نمایش گذاشته شد.

وی گفت: در بخش هنر نیز با مشارکت مردم و گردشگران و اهالی منطقه به مسئله بحران کمبود آب پرداخته شد و امیر وارسته با همراهی وحیده مومنی عنوان «آب نیست، نذر آب» را برای اثر خود انتخاب کردند.

آقاجانی با بیان این که در بخش کودک نیز فریال طاهری (نماینده مدرسه هفتا) کودکان را به جستجو و تفکر وا داشت، تصریح کرد: در این بخش که در زمین ورزشی ساحلی محله شاه ابوالقاسم اتفاق افتاد، کودکان پس از کشف سفالینه‌های (گنج‌های) دفن شده در زیر خاک آن را نقاشی و مرمت کردند.

وی افزود: دانشجویان دانشگاه علم و هنر نیز زیر نظر اساتید آن دانشگاه به طراحی و باز طراحی نقوش سنتی سفالینه‌های استان یزد پرداختند که راهبری و راهنمایی این قسمت را زهرا قوی‌پنجه، مسعود ندافی‌پور، علیرضا دانافر و ویدا قلع‌گری به عهده داشتند.

آقاجانی با بیان این که در پایان نیز با گرد هم آمدن هنرمندان و مخاطبان ایستگاه گفت‌وگو شکل گرفت، محور گفت‌وگو را نقد و بررسی آثار سرامیکی خلق شده در این رویداد خواند.

گفتنی است؛ این نشست با حضور اساتید دانشگاه و مدیران اجرایی شهر دکتر فواد نجم‌الدین (دبیر علمی رویداد)، عبدالمجید عربی (دبیر اجرایی رویداد)، دکتر جواد آقاجانی (دبیر رویداد) و هنرمندان خالق اثار برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار